Al bij het begin, van dit topic, dacht ik dit klopt niet, oeps. Ok, een Indiaans wiskunde "genie", die het opgeschreven heeft, maar met oplossingen/rekenregels die hij zelf bedacht heeft en zonder degelijke oplossing en / of kritiek van echte wiskundigen. Vanuit zichzelf met thuis-studie. Gewoon de wereld ingestuurd heeft, met: zo is hoe ik het zie. Ok, zo mag je het zien,maar of het klopt?
Ken deze Indiaanse wiskundige oa van allerlei getallen combinaties, best indrukwekkend, maar dat betekent niet dat hij ook bijv. hierin gelijk heeft.
Ramanujan heeft inderdaad dit inzicht ook gehad, maar absoluut niet door het gebruik van zelf bedachte rekenregels. Ook de bewering dat er geen kritiek van andere wiskundigen op deze uitkomst is is niet juist. Er bestaat consensus onder wiskundigen over deze uitkomst. Overigens hebben wij geen enkele keer in de discussie het beroep op de autoriteit van Ramanujan gedaan, al zou dat wel een zeer sterk argument geweest zijn. De manier waarop jij hier Ramanujan onderuit probeert te halen vind ik redelijk respectloos.
Al in het begin gaat het zg "bewijs" fout. (Snap de verschuiving daar niet zo) En daarna borduurt men er op door. Het gaat!!!! om de eerste regels. Aan/uit, of +1, 0, enz. Is echt anders dan 1/2, als resultaat. De tijdfactor bv. Een optelling zien als een gemiddelde en daarna aannemen als een vaststaand feit/waarde is ook zoiets.
Je reageert alleen op het eerste filmpje, en hebt niet de andere aangehaalde bronnen bekeken. Had je dat wel gedaan dan had je gezien dat de Grandi-reeks niet de waarde 1/2 heeft omdat dat het gemiddelde is.
Overigens waar is oa het nul punt? En dan gezwam "het is zo omdat het oneindig is", hallo, het is divergent, nog altijd.
De reeks is geen functie die door een nulpunt heen moet om de waarde -1/12 te bereiken. Je hebt wel gelijk dat de reeks divergent is, dat is ook in alle voorgaande reacties beaamd.
Jmmer dat wiskundigen nog steed niet overweg kunnen met oneindig. Ok, lastig, maar zwam dan niet dat + uiteindelijk - is. Het is geen berg, met een top waar je van af kan vallen.
Kortom die - 1/12 is pure onzin.
Het verwijt dat wij hier maar pure onzin aan het zwammen zijn vat ik op als een belediging. Dat is wat mij betreft nergens voor nodig, ik snap dat deze tegenintuïtieve uitkomst tot verontwaardiging leidt, maar ik stel het op prijs als je op een meer respectvolle manier de discussie aangaat.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!
Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu