De redenatie is dat voor licht geldt dat de ruimtelijke componenten evenveel "aantrekking" veroorzaken als de tijd componenten. (Vandaar exact een factor van 2.)HansH schreef: ↑do 20 mei 2021, 13:07 Ben dan benieuwd naar jouw verklaring voor de 2 pieken op basis van de ART. Ik verwees natuurlijk niet voor niets hiernaar omdat ik denk dat het (naast inderdaad veel eindeloze discussies rond vaag gedefinieerde ideeën) een doorbraak is, maar dan dan is wel een vereiste dat mensen de moeite willen nemen om redenaties van anderen te willen volgen. Dat is volgens mij de voornaamste voedingsbodem voor het ontstaan van eindeloze discussies als je langs elkaar heenpraat.
Maar .. een doorbraak. Dat zeg je goed. Mochten er daadwerkelijk twee punten/momenten zijn waarop licht (en alleen licht, em straling) het meest "aangetrokken" (afgebogen) wordt door 1 massief object als de Zon, zullen vele fycisi raar opkijken en erg verbaasd zijn!
Dan zou ik het ook openbaren.
Waarom ongeveer een factor 2 tov een Newtoniaanse afleiding heb ik eerder gegeven.
https://www.quora.com/How-is-it-possibl ... srid=zjz6K
Verder, met alle respect, heb ik meer vertrouwen in de gegeven antwoorden/redenatie en ook wel kritiek op die claim van de auteur van mathpages, elders. (Ik zou dat allemaal kunnen kopiëren hierheen, maar .. ergens twijfel ik dit überhaupt te posten. Als mensen blij zijn en ik dat nu weer tegenga uhm. Naja.)