Professor Puntje schreef: ↑za 10 jul 2021, 15:10
Ja - maar dan begrijp ik niet wat daar zo bijzonder aan is.
Omdat variëteiten (manifolds) lokaal dan wel te schrijven zijn als een productruimte, maar dit hoeft globaal niet altijd zo te zijn. Dat hangt af van de zogenaamde topologie.
Ik ben niet zo thuis in dit onderwerp, maar blijkbaar wordt dit vooral relevant in quantumveldentheorieën, wanneer je niet-perturbatieve effecten in ijktheorieën wilt beschrijven.
Een nogal gekunsteld voorbeeld in de alg.rel.theorie zou zijn, dat je de 2-dimensionale ruimtetijd neemt. Dit kun je lokaal zien als het product van een tijdslijn met een eendimensionale ruimte. Maar globaal hoeft dit niet zo te zijn; de ruimtetijd kan b.v. ook een zogenaamde Möbiusband vormen. De Einsteinvergelijkingen verbieden dit niet, omdat deze de topologie niet vastleggen, maar alleen de kromming. Zo'n Möbiusband is een mooi voorbeeld van een vezelbundel die globaal gezien een niet-triviale topologie heeft.
Dus net als een variëteit lokaal vlak is, maar globaal kromming kan hebben, is een vezelbundel lokaal een productruimte, maar niet per se globaal; dat laatste hangt van de topologie af. Maar zoals ik zei: in de alg.rel.theorie zul je dit niet zo gauw tegenkomen. Het aardigste voorbeeld van een dergelijke situatie vind ik hoe de tweelingparadox verandert als je de ruimtetijd als een cylinder beschouwt i.p.v. een vlak (dus waarbij je de eendimensionale ruimte als een cirkel beschouwt). Maar laten we niet teveel afdwalen