In
dit topic, meer dan drie jaar oud, schrijft gebruiker VDammer als reacties op soortgelijke berichten van jou:
VDammer schreef: ↑di 16 apr 2019, 14:52
Ik denk dat je je zelf eerst wat moet verdiepen in ruimte+tijd diagrammen tekenen. Google een beetje. Een ruimte+tijd diagram toont het pad van de bal doorheen de tijd (t-as) alsook de ruimte (x-as). Hou het eenvoudig niet relativistisch, en vergeet het schuin rollen van de bal. (Leer eerst stappen voordat je wil lopen
) Beschouw dus een bal die rolt tov de trein in de lengterichting van de trein, en dus ook lengterichting van de rails
. En de lichtsnelheid niet constant tov trein, bal en rails. Als ik jouw OP correct kon volgen moet dat onderstaand plaatje opleveren. Correct?
z-diagram 2.jpg
Daarna zullen we het aanpakken in een relativistisch Minkowski diagram. Maar je kan uiteraard moeilijk verwachten dat je hier zonder kennis over relativiteitstheorie hier nu in enkele posts de hele theorie gaat kunnen bevatten. Je zal moeten leren wat 'relativiteit van gelijktijdigheid' betekent en de verschillende referentiestelsels 3D doorsneden zijn van een 4D ruimtetijd vol 'gebeurtenissen'. En zo zal je ook inzien dat elke 3D doorsnede door gebeurtenissen van zowel de rails, de bal en de trein snijden, waardoor er dus wel degelijk rails zijn in de 3D doorsnede van pakweg de bal of de trein. Maar uiteraard niet dezelfde gebeurtenissen als deze die in een andere doorsnede vallen...
inclusief een mooie illustratie van een Minkowski diagram. Hij probeerde je verder te helpen.
Maar ook toen liet je ieder behulpzaam bedoeld bericht van je af glijden en ging je onverstoord door met jouw eigen 'waarheid', getuige deze berichten:
VDammer schreef: ↑ma 22 apr 2019, 13:56
Ik bewonder uw doorzettingsvermogen, maar je verspeelt je energie om aan de oefening in uw openingspost vast te houden zolang je niet eerst de basics van de relativiteit wil leren.
tuander schreef:
Blijkbaar is het toch erg moeilijk voor me.
Op het punt waarop ik nu zit begrijp ik helemaal niks van speciale relativiteitstheorie geloof ik. Ik heb bijna zin om het bijltje er maar bij neer te gooien.
Geen wonder dat je het niet ziet zitten. Je gooit met woorden als tijddilatatie en verkorting en constante lichtsnelheid, maar je weet niet goed hoe en waar je ze moet toepassen. Leer dus eerst het hoe en waarom in een eenvoudige oefening, en met een eenvoudig Minkowski ruimtetijd diagram, vooraleer je verdere stappen onderneemt.
VDammer schreef: ↑di 23 apr 2019, 13:27
@tuander.
Wat mij zorgen baart is dat we hier in deze topic reeds op pagina 4 zitten en nog steeds niemand precies weet waarover je praat. Je kent eigenlijk niets van de relativiteitstheorie en toch aarzel je niet om zinnen neer te pennen zoals bijvoorbeeld:
Je kunt niet tegelijkertijd een lengtecontractie+tijddillatatie toepassen tussen treinstelsel en rails-stelsel die compenseert voor zowel groter worden als kleiner worden van dezelfde afstand van wand tot wand ten opzichte van de afstand van rail tot rail.
Nogmaals, leer eerst wat meer over de relativiteitstheorie en gebruik van teminologie, en dan zal je zelf wel inzien hoe verwarrend uw vraagstelling en communicatie is.
Nu, drie jaar later, reageer je of je nooit eerder over een Minkowski diagram hebt gehoord en ga je, na een korte opmerking daarover, weer onverdroten door met je eigen, onjuiste, diagram.
Als je drie jaar geleden de opmerkingen van andere gebruikers serieus had genomen dan had je nu een stuk verder kunnen zijn.
Maar dat heb je niet gedaan, en nu snap je de SRT nog steeds niet. Wat je niet belemmert heel stellig zonder een spoor van twijfel onjuiste stellingen op te schrijven zoals dat de lichtsnelheid niet constant is en dat Einstein warrig bezig was.