Het gaat om golfbronnen die elk mogelijk faseverschil kunnen hebben.
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. De bron mag iedere snelheid hebben t.o.v. de opstelling. Als de bron wit zonlicht was, dan was er zonder twijfel enige snelheid van de bron t.o.v. de experimentele opstelling.tuander schreef: ↑zo 03 dec 2023, 22:29 Nou is de Michelson-Morley opstelling een opstelling met v=0 in de relativiteitstheorie, dacht ik. De bron en het projectievlak hebben geen snelheid ten opzichte van elkaar. Maar nou wordt voortdurend ingestampt dat in Relativiteitstheorie gelijktijdigheid niet opgaat. Geldt dat dan ook voor deze situatie? Dus, ondanks dat v nul is, geldt gelijktijdigheid dan wel?
De zon als lichtbron gebruiken is vrij lastig bij Michelson-Morley, omdat je de gehele opstelling, inclusief lichtbron, moet roteren gedurende het experiment.Xilvo schreef: ↑zo 03 dec 2023, 22:53Het gaat om golfbronnen die elk mogelijk faseverschil kunnen hebben.Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. De bron mag iedere snelheid hebben t.o.v. de opstelling. Als de bron wit zonlicht was, dan was er zonder twijfel enige snelheid van de bron t.o.v. de experimentele opstelling.tuander schreef: ↑zo 03 dec 2023, 22:29 Nou is de Michelson-Morley opstelling een opstelling met v=0 in de relativiteitstheorie, dacht ik. De bron en het projectievlak hebben geen snelheid ten opzichte van elkaar. Maar nou wordt voortdurend ingestampt dat in Relativiteitstheorie gelijktijdigheid niet opgaat. Geldt dat dan ook voor deze situatie? Dus, ondanks dat v nul is, geldt gelijktijdigheid dan wel?
Wat is hier het probleem met gelijktijdigheid?
klopt. Je projectiescherm staat loodrecht op dit vlak. Dat is eerder al uitgelegd.
Voor zover ik het begrijp rekent Einstein met een constante lichtsnelheid.
Dat klopt, en dat is ook wat werd waargenomen. Uiteraard was de SRT nog niet ontwikkeld toen dat experiment werd gedaan. De uitkomst was dan ook verrassend.
...wat al door een heel kleine temperatuurverandering kan zijn veroorzaakt.
Bron? Lijkt me sterk.