Dat klopt, je kunt altijd iets als een "tijdconstante" bepalen voor een kort interval.
Het begrip tijdconstante is alleen geldig voor lineaire systemen, of in ieder geval binnen het gebied waar systemen zich (zo goed als) lineair gedragen..
Dat klopt, je kunt altijd iets als een "tijdconstante" bepalen voor een kort interval.
met de opwarmcurve van een gloeilamp vanaf kamertemperatuur is er op t=0 geen stralingseffect dus is de tijdsconstante in dat operating punt dan oneindig maar de eindwaarde is ook oneindig. dat is dus een pure integrator. dat zie je ook in mijn curve in een van de eerdere berichten. pas als de gloeidraad (in mijn voorbeeld een bolletje) zodanig warm wordt dat het effectief begint te stralen kun je spreken van een echte tijdsconstante.
Dat is geen reactie op wat ik schreef.HansH schreef: ↑za 09 mar 2024, 12:59met de opwarmcurve van een gloeilamp vanaf kamertemperatuur is er op t=0 geen stralingseffect dus is de tijdsconstante in dat operating punt dan oneindig maar de eindwaarde is ook oneindig. dat is dus een pure integrator. dat zie je ook in mijn curve in een van de eerdere berichten. pas als de gloeidraad (in mijn voorbeeld een bolletje) zodanig warm wordt dat het effectief begint te stralen kun je spreken van een echte tijdsconstante.
het zelfde voorbeeld, maar dan opwarmen via ontvangen straling (bv van een brandglas in de zon) heb je eigenlijk rond kamertemperatuur hetzelfde, dus gaat in eerste instantie de opwarmcurve met een rechte lijn omhoog omdat al het vermogen ten goede komt van het opwarmen van een stukje massa.
het ging vooral om het feit dat je kunt lineariseren rond een operating point. dus dan kun je in dat punt spreken van een tijdconstante en een eindwaarde.
Dat klopt. Maar dat heeft alleen zin als je het hele werkingsgebied als voldoende lineair kunt beschouwen.
[Wikipedia]In physics and engineering, the time constant, usually denoted by the Greek letter τ (tau), is the parameter characterizing the response to a step input of a first-order, linear time-invariant (LTI) system.
Als je de absorptie door de atmosfeer buiten beschouwing laat, ja.
als het afgestraaalde vermogen evenredig is met temperatuur^4 dan heb je bij de helft van het vermogen nog 84% van de temperatuur. dus dat zou gelden als je zonlicht zou bundelen met een parabool spiegel die de helft van de totale ruimtehoek in beslag neemt. dan straal je de helft van het vermogen in wat als 'schijnbare zon temperatuur ontvangt' en het opgewarmte object straalt dan 100% vermogen uit bij 84% van de temperatuur. Dus dan zou je theoretisch toch nog een stuk hoger moeten uitkomen dan die 1000 graden lijkt mij. dus er moeten meer effecten spelen. Er was toch ook nog zoiets als een effectieve opnamecapaciteit?
Het is bij lange na geen paraboolspiegel die de helft van de totale ruimtehoek in beslag neemt.HansH schreef: ↑ma 11 mar 2024, 21:29 als het afgestraaalde vermogen evenredig is met temperatuur^4 dan heb je bij de helft van het vermogen nog 84% van de temperatuur. dus dat zou gelden als je zonlicht zou bundelen met een parabool spiegel die de helft van de totale ruimtehoek in beslag neemt. dan straal je de helft van het vermogen in wat als 'schijnbare zon temperatuur ontvangt' en het opgewarmte object straalt dan 100% vermogen uit bij 84% van de temperatuur. Dus dan zou je theoretisch toch nog een stuk hoger moeten uitkomen dan die 1000 graden lijkt mij. dus er moeten meer effecten spelen.