Er is een onverklaard verschil. Dat de expansie erdoor weerlegd wordt is een zeer voorbarige en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onjuiste conclusie.Maarten1234 schreef: ↑za 23 mar 2024, 11:56 Jullie negeren al te makkelijk dat de absoluutheid van de ruimte-expansie volgens de BB-theorie weerlegd werd door de zeer nauwkeurige metingen van de James Webb Telescope en de zeer nauwkeurige metingen van de ESA satelliet die van elkaar verschilden.
Kun je uitleggen waarom dat de enige mogelijke verklaring is? Om te beginnen, de twee waarnemers, de James Webb telescoop en de ESA satelliet, zijn volgens de ART nauwelijks als verschillende waarnemers te beschouwen. Daarvoor verschillen positie en snelheid veel te weinig.Maarten1234 schreef: ↑za 23 mar 2024, 11:56 De enige verklaring is dat verschillende waarnemers deze ruimte-expansie anders waarnemen. Ruimterelativiteit.
Waar jij vervolgens op zijn minst zeer voorbarige conclusies uit trekt. Wat jij beweert zeggen die wetenschappers namelijk niet.Maarten1234 schreef: ↑za 23 mar 2024, 12:23
Dat is dus een onderzoeker die dat zegt. Ik zeg dat niet hé. Moderne wetenschappers die er met hun neus opzitten zeggen dat.
Maarten1234 schreef: ↑za 23 mar 2024, 12:33 Maar wat zijn dan die mogelijke andere verklaringen dan relativiteit wanneer twee waarnemers een verschillende observatie doen met betrekking tot de uitdijngssnelheid en deze twee waarnemers elks als uiterst nauwkeurig kunnen worden beschouwd?
Met "andere verklaringen" suggereer je dat je al een verklaring hebt gegeven. Dat is niet het geval.
maar zou je uit het verschil tussen 67 en 73 dan moeten concluderen dat de big bang wel bestaat bij de ene waarde en niet bij de andere? die conclusie zie ik namelijk ook nergens getrokken worden.
Nee, zeker niet.
Ik wel:
Het heelal zelf dijt niet uit
"Uiterst nauwkeurig" is niet perse het zelfde als juist. Maar jij schijnt nu de conclusie te trekken dat 1 van de 2 onjuist is en dat de big bang theorie aan het wankelen is en dat is gewoon voorbarig. Natuurlijk is een van de twee onjuist maar weet jij welke? Ze zijn beide verricht binnen het zelfde lokale frame en vergelijkbare omstandigheden dus relativiteit heeft er weinig mee te maken. Je krijgt bovendien pas relativistische toestanden onder extreme omstandigheden zoals een extreme snelheid of de ongewenste nabijheid van zeer grote massa's en daarvan was bij beide geen sprake.Maarten1234 schreef: ↑za 23 mar 2024, 12:33 Maar wat zijn dan die mogelijke andere verklaringen dan relativiteit wanneer twee waarnemers een verschillende observatie doen met betrekking tot de uitdijngssnelheid en deze twee waarnemers elks als uiterst nauwkeurig kunnen worden beschouwd?
Of beide zijn niet geheel juist.Bladerunner schreef: ↑za 23 mar 2024, 16:05 Natuurlijk is een van de twee onjuist maar weet jij welke?
dat kan ik niet volgen, ten eerste niet waar dat dan staat en ten tweede lijkt me dat zowel 67 als 71 betekent dat het heelal uitdijt met die waarde. of bedoel je dat het heelal niet uitdijt als je alleen je meetlat steeds kleiner maakt?