Opmerking moderator
onnodig citaat verwijderd
Bedankt voor de link Marko, ik heb de studie gelezen.
Het is belangrijk deze specifieke studie in zijn juiste context te plaatsen. De studie gaat over een proefopstelling waarbij THCA in droog plantenmateriaal door middel van verhitting (traject van 90°C tot 140°C) wordt gedecarboxyleerd. Vanuit de experimentele data wordt de reactiesnelheidsconstante bij verschillende temperaturen bepaald van waaruit de activeringsenergie en specifieke reactiesnelheidsconstante afgeleid kunnen worden.
Vervolgens gaat men dan in de literatuur na welke specifieke moleculaire mechanismen van decarboxylering hieraan verbonden kunnen worden. Men besluit dat de directe keto-enol reactie met mierenzuur als catalyst een goede verklaring kan zijn voor de experimentele waarden waarbij mierenzuur als model staat voor de verschillende korte keten carboxylzuren die proefondervindelijk in het cannabis plantenmateriaal aanwezig blijken te zijn.
De eerste en belangrijkste vraag die zich hierbij opdringt is in hoeverre deze zeer specifieke proefopstelling uitgebreid kan worden naar mijn beschreven casus, waarbij decarboxylering bij kamertemperatuur en vooral door toedoen van citroenzuur in oplossing centraal staat. De studie zelf geeft hieromtrent een aantal antwoorden. Er wordt gesteld dat de lage waarde van A0 verklaard kan worden doordat het beschreven experiment van decarboxylering geschiedt in een droge omgeving; er wordt daarbij verwezen naar een studie van decarboxylering van benzoëzuur in oplossing met een A0 waarde van bijna een factor 100 tov de gelinkte studie. Benzoëzuur wordt hierbij als model gebruikt voor THCA, ook door de auteurs van de gelinkte studie. Er zijn ook studies te vinden die de activeringsenergie voor decarboxylatie van THCA bepalen op 51KJ per mol. De context waarin decarboxylatie van THCA geschiedt speelt dus overduidelijk een belangrijke rol.
Marko, in je berekening van conversie van THCA stel je dat als je het experiment onder dezelfde omstandigheden uitvoert als in het artikel staat beschreven en daarbij vermeldt dat er geen sprake van kan zijn, wat bedoel je dan? Want mijns inziens heb je door gebruik te maken van die specifieke formule bij kamertemperatuur dat juist wel gedaan. (Alleen zoals ik al aangaf wordt het effect van citroenzuur in oplossing hierbij wel volledig genegeerd.)
Misschien zullen zich velen nu afvragen waarom hecht ik zoveel belang aan citroenzuur en hoe ben ik daar ooit op gekomen dat dat wel eens van groot belang zou kunnen zijn bij de decarboxylering van THCA.
Het gaat als volgt: sinds de legalisering van de cannabismarkt in vele staten van de USA is de ontwikkeling van legale THC producten in een stroomversnelling gekomen. Je kan het niet zo gek bedenken of het bestaat. Wij kenden hier altijd wel de joint en de spacecake. In de VS zijn er snoepjes, koekjes, pannenkoeken, chocoladerepen, drankjes warm en fruitig fris beschikbaar op basis van cannabisextracten. Meestal gaat het dan om THC cannabis extracten die op de klassieke wijze door middel van verhitting (bijvoorbeeld in de oven, of in gekookte boter) worden gedecarboxyleerd om vervolgens in de verscheidene recepten te gebruiken. Echter er is een nieuwe trend. Bij de klassieke decarboxylatie door verhitting gaat ook vaak de geur verloren omdat de terpenen in cannabis die verantwoordelijk zijn voor de specifieke geur door verhitting grotendeels verloren gaan. Aldus is er een segment producten op de markt gekomen die specifiek gepromoot worden als koud gedecarboxyleerd door middel van citroenzuur met behoud van de terpenen. Deze worden in allerlei recepten gebruikt. Ook op cannabisfora online worden druk recepten gedeeld ter decarboxylatie van THCA door middel van citroenzuur. Als je deze leest kom je tot de conclusie dat decarboxylatie door middel van citroenzuur een proces is dat volledige omzetting van THCA bereikt in ongeveer 1 week tijd.
Ik deel een aantal links hieromtrent:
https://steemit.com/cannabis/@thecleang ... or-edibles
https://www.rollitup.org/t/citric-acid- ... es.972231/
https://magicalbutter.com/blogs/decarbo ... techniques