we hadden het hier over de aarde
maar ok, een zwart gat dan: wel ik denk dat je dat niet kunt weten omdat niet geweten is wat er zich achter de event horizon afspeelt.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
als wat je zegt juist is dan is er geen middelpunt waar alle zwaartekracht mekaar tegenwerkt aantrekt ( dit is wat alles bij elkaar houd ) en ik zie sec in je berekening staan ik denk dat tijd hier geen bal mee heeft te maken, je berekening is juist maar de toepassing is fout.peterdevis schreef:Dit is onjuist. Binnenin een bol is de zwaartekrachtsveld lineair en de zwaartekracht variert dus van 9,81m/sec^2 tot nul. Deze krachten zullen je heus niet verscheuren. In vergelijking: vanaf het aardoppervlak naar buiten toe is het zwaartekrachtsveld omgekeerd kwadratisch met de afstand en toxch wordt ons hoofd niet van ons lijf gerukt.Anonymous schreef:
ja je hebt gelijk als je zegt dat het middelpunt van de koker gelijk is aan nul dus je lichaam blijft exact in het midden van de aarde maar aangezien je schouders onmogelijk in het middelpunt kunnen liggen zal de aantrekking toch verschillen hoe klein deze dan ook kan zijn er zal een verschil zijn, ik betwist niet dat deze aantrekkingskracht je naar de kant zou trekken of niet maar aangezien je je zo dicht bij de dichtste massa bevind zou het verschil al merkbaar zijn op enkele dm en zouden je armen benen en hoofd er toch afgerukt worden en je romp zou in het midden blijven.
Sorry, maar dit is onzin en niks logisch.Ontsnappingsnelheid omhoog, betekent dat je dan net aan de Aarde kunt ontsnappen toch?
Ontsnappingsnelheid omlaag betekent volgens mij dat je net de andere kant van de Aarde kunt bereiken binnedoor.
Ok, dan heet het geen ontsnappingssnelheid meer als het zou kloppen. Hoe zal ik het noemen?... DoordeAardeheensnelheid.
DoordeAardeheensnelheid = gelijk aan ontsnappingsnelheid
Misschien wordt het zo duidelijker waarom ik hierop ben gekomen...
- Bevind je je boven het aardoppervlak dan heb je een snelheid van 11,2 km/s nodig om eraan te ontsnappen.
- Bevind je je onder het aardoppervlak dan heb je een snelheid van 11,2 km/s nodig om hem te bereiken.
Klinkt logisch toch? Dus je hebt een snelheid van 11,2 km/s nodig om aan de andere kant van de Aarde uit te komen.
m/sec^2 = versnelling, versnelling x massa = krachtals wat je zegt juist is dan is er geen middelpunt waar alle zwaartekracht mekaar tegenwerkt aantrekt ( dit is wat alles bij elkaar houd ) en ik zie sec in je berekening staan ik denk dat tijd hier geen bal mee heeft te maken, je berekening is juist maar de toepassing is fout.
dit is geen wetenschap he Punt amen en uit je moet het bewijzen anders is mijn theorie even goed dan de jouwepeterdevis schreef:Sorry, maar dit is onzin en niks logisch.Ontsnappingsnelheid omhoog, betekent dat je dan net aan de Aarde kunt ontsnappen toch?
Ontsnappingsnelheid omlaag betekent volgens mij dat je net de andere kant van de Aarde kunt bereiken binnedoor.
Ok, dan heet het geen ontsnappingssnelheid meer als het zou kloppen. Hoe zal ik het noemen?... DoordeAardeheensnelheid.
DoordeAardeheensnelheid = gelijk aan ontsnappingsnelheid
Misschien wordt het zo duidelijker waarom ik hierop ben gekomen...
- Bevind je je boven het aardoppervlak dan heb je een snelheid van 11,2 km/s nodig om eraan te ontsnappen.
- Bevind je je onder het aardoppervlak dan heb je een snelheid van 11,2 km/s nodig om hem te bereiken.
Klinkt logisch toch? Dus je hebt een snelheid van 11,2 km/s nodig om aan de andere kant van de Aarde uit te komen.
Het is in deze post al helemaal uitgelegd, waarom er dan toch steeds op terug komen. Beginsnelheid sprong = eindsnelheid als je uit de koker komt. Punt amen en uit.
m/sec^2 = versnelling, versnelling x massa = krachtals wat je zegt juist is dan is er geen middelpunt waar alle zwaartekracht mekaar tegenwerkt aantrekt ( dit is wat alles bij elkaar houd ) en ik zie sec in je berekening staan ik denk dat tijd hier geen bal mee heeft te maken, je berekening is juist maar de toepassing is fout.
Ik dacht niet dat versnelling relatief was. (Ik ben niet 100% zeker), dus volgens mij versnelt het voorwerp naar het aardoppervlak toe.doemdenker schreef:Vraagje:
Versnelt een voorwerp omlaag bij vrije val, of het aardoppervlak omhoog?
Met eerste deel van de zin ben ik akkoord, een gezagsargument (punt amen en uit) is geen wetenschap.dit is geen wetenschap he Punt amen en uit je moet het bewijzen anders is mijn theorie even goed dan de jouwe
Ik dacht niet dat versnelling relatief was. (Ik ben niet 100% zeker), dus volgens mij versnelt het voorwerp naar het aardoppervlak toe.
Ik dacht niet dat versnelling relatief was. (Ik ben niet 100% zeker), dus volgens mij versnelt het voorwerp naar het aardoppervlak toe.
Ik dacht niet dat versnelling relatief was, anders klopt de tweelingparadox niet!
En volgens mij versnelt het aardoppervlak omhoog, want als ik stil op het oppervlak sta voel ik nog een kracht op mij werken bij mijn voeten, dat is niet als ik val!
als ik en een chinees tegelijkertijd omhoog springen, lijkt het mij toch moeilijk voor het aardoppervlak om langs beide kanten omhoog te versnellen.
doemdenker dit kun je toch niet menen. Zoals D al schreef hoe zit het met de opspringend chinees, of met de twee deeltjes die vanuit oneindig naar de aarde toe versnellen vanuit 2 verschillende richtingen.doemdenker schreef:Dus ik denk dat het Aardoppervlak omhoog versnelt. En dat 11,2 km/s de limiet is. Het blijft dus versnellen maar komt nooit tot 11,2 km/s. Als je vanaf "punt oneindig" (een punt oneindig ver van de Aarde af) naar de Aarde toevalt kom je aan met 11,2 km/s. Die val duurt oneindig lang dus heeft het aardoppervlak zijn limietsnelheid van 11,2 km/s al benaderd. Omgekeert moet je met 11,2 km/s het Aardoppervlak verlaten wil je punt oneindig willen halen. Mijn gedachtenspinsel: Als het Aardoppervlak na verloop van tijd (volgens een waarnemer in vrije val) een snelheid heeft bereikt van 11,2 km/s, dan geldt dat toch ook ergens aan de andere kant van het oppervlak (binnenin de aarde)? Bover het oppervlak heb je 11,2 km/s nodig om te ontsnappen en onder het oppervlak heb je een snelheid van 11,2 km/s nodig om hem te bereiken.
En komt er nog iemand die wel formules heeft die voor binnenin de Aarde gelden?
je kijkt 1 klein dingetje over het hoofd, we zijn het erover eens dat het aan de buitenkant een perfecte bol is en dat de massa overal gelijk is maar binnenin loopt er wel een koker doorheen dan is er massa weg en aangezien de massa voor aantrekking zorgt kan je er niet vanuit gaan dat deze aantrekking nog perfect is.peterdevis schreef:Ik dacht niet dat versnelling relatief was. (Ik ben niet 100% zeker), dus volgens mij versnelt het voorwerp naar het aardoppervlak toe.doemdenker schreef:Vraagje:
Versnelt een voorwerp omlaag bij vrije val, of het aardoppervlak omhoog?
Met eerste deel van de zin ben ik akkoord, een gezagsargument (punt amen en uit) is geen wetenschap.dit is geen wetenschap he Punt amen en uit je moet het bewijzen anders is mijn theorie even goed dan de jouwe
dat de beginsnelheid = snelheid bij uit de koker komen volgt gewoon uit de wetten van Newton, of nog éénvoudiger uit de wet van behoud van energie:
Bewijs : energiebalans voor de sprong = potentiele energie(van zwaartekrachtsveld) + kinetische energie
Aangezien we aannemen dat het een perfect ronde bol is, zal uit symmetrie overweging de potentiele energie aan beide ingangen van de koker hetzelfde zijn. hieruit volgt dat de kinetische energie aan beide ingangen gelijk is. Aangezien de massa tijdens het traject onveranderlijk is, moet begin en snelheid aan het andere uiteinde gelijk zijn (kinetische energie = 1/2.m.v^2
Nu jou bewijs voor het tegendeel