Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bart
Artikelen: 0

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Het absolute nulpunt is ideaal voor supergeleiding (effectievere elektronenstroom door relatieve stilstand van de atomen in het geleidend materiaal).
Supergeleiding vindt ook ver boven het absolute nulpunt plaats.
Ik vermoed dat het absolute nulpunt gedefinieerd is aan de hand van kinetische energie van atomen, niet aan de hand van kinetische energie binnen atomen.
Lijkt mij niet omdat de kinetische energy afhangt van het referentiestelsel waarin je je bevindt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Anonymous

Supergeleiding vindt ook ver boven het absolute nulpunt plaats.
De geleiding verbetert als de temperatuur afneemt, niet?
Lijkt mij niet omdat de kinetische energy afhangt van het referentiestelsel waarin je je bevindt.
Dat klinkt inderdaad logischer, ik was hier fout.

Stel (1): We creëren een temperatuur van 0 K, alle kinetische energie is per definitie onmogelijk, met als gevolg dat we een zuivere massa (ondeelbaar deeltje) in stilstand (vanuit ons oogpunt) overhouden.

Stel (2): We creëren een snelheid van 300 000 km/s, alle deelbare massa is per definitie onmogelijk, met als gevolg dat we een zuivere energie (niet vermeerderbaar) in stilstand (vanuit het oogpunt van het licht) overhouden.

0 K en 300 000 km/s zijn slechts getallen, die voor wat wij waarnemen overeenkomen met de laagst mogelijke (kinetische?) energie en de laagste mogelijke rustmassa.

Waarom energie en niet kinetische energie? Als je de rustmassa van een neutron bvb. beschouwt als potentiële energie, stel je een relatieve referentie, want als je binnenin het neutron "kijkt" bemerk je kinetische energie van quarkdeeltjes (die een kwadrupoolmoment genereren dat de sterke kernkracht mogelijk maakt).

In mijn opinie zijn zowel de nulpuntstemperatuur als de lichtsnelheid asymptotische uitingen van ons heelal en van de (on)mogelijkheden van de wetenschap.

De 2 hogerbeschreven stellingen (Stel (1) en Stel (2)) zijn in mijn ogen (relativistisch) gelijkwaardig en zijn beiden - ondanks hun aantrekkelijkheid voor de wetenschap - onmogelijk te bereiken, tenzij door fotonen, respectievelijk gravitonen (beiden inwerkend op ALLE massa-energie).

Het graviton gebruik ik hier, omdat dit de tegenwerkende kracht van de expansie van ons heelal is.

Als dit graviton de laagst mogelijke (kinetische) energie bezit, dan is zijn temperatuur het absolute nulpunt.

Dit verklaart ook mede waarom we het graviton nog nooit hebben kunnen detecteren.

De meeste gravitonen bevinden zich in zwarte gaten.

Als afsluitende gedachte: Een zwart gat (bvb. het inkrimpen van ons heelal) komt samen tot een punt en in een parallelle dimensie ontstaat er vanuit dit punt een heelal waar fotonen gravitonen zijn en gravitonen fotonen zijn.
Leuke gast

nee, kan niet
Bart

Nee. Supergeleiding vindt plaats als de electrische weerstand van het materiaal nul is. Dit betekent dat als er eenmaal een stroompje loopt in het materiaal deze niet meer stopt. Aangezien de electrische weerstand al nul is, kan deze nooit minder worden bij een dalende temperatuur.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Leuke gast

Nee. Supergeleiding vindt plaats als de electrische weerstand van het materiaal nul is. Dit betekent dat als er eenmaal een stroompje loopt in het materiaal deze niet meer stopt. Aangezien de electrische weerstand al nul is, kan deze nooit minder worden bij een dalende temperatuur.

Niks mis mee toch.

conclusie:

bij temperaturen naderend naar 0 Kelvin gaan electronen niet langzamer voorbewegen.
Anonymous

Niks mis mee toch.

conclusie:

bij temperaturen naderend naar 0 Kelvin gaan electronen niet langzamer voorbewegen.
Elektronen gaan naar een plaats waar elektronen tekort zijn (ladingsverschil).

Elektrische weerstand van een materiaal kan slechts nul zijn als er geen krachten een elektronenstroom tegenwerken, dus als er geen wrijving is ten gevolge van atomen.

Als deze atomen stilstaan (0 K) is de wrijving theoretisch minimaal.

Elektronen die in een krachtveld bewegen, hebben echter een kinetische energie (overeenkomend met een temperatuur!).

Als de temperatuur effectief 0 K zou kunnen bedragen, dan zouden de elektronen stilstaan.

Is dit niet zo, dan is 0 K niet het absolute nulpunt.
Leuke gast

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin
Anonymous

Bedankt voor de verhelderende bijsturing van mijn oertijdelijke inzichten.
mee eens, super geleiding, dit treedt bij sommige materialen al ver boven 0 Kelvin op. Er treedt dan ook een tunneling effect op.
Treedt hier dan een interactie op tussen vrije elektronen en atomen, die een zekere -zeer korte - tijd in beslag neemt, maar die compleet vrij is van kinetische energieverliezen van het elektron?
De volgende verschijnselen zijn volgens mij nog nooit waargenomen op een temperatuur nabij 0 Kelvin:

* Electronen gaan niet langzamer bewegen op lagere temperatuur.

* De tijd gaat niet langzamer lopen op lagere temperatuur.
Mijn mening:

-Temperatuur is een maat voor kinetische energie, dus het absolute nulpunt is een temperatuur waar kinetische energie onmogelijk is.

-Tijd is relatief :shock:

Poging tot redenering:

-temperatuur daalt => kinetische energie neemt af => snelheid neemt af

E = m.c² => massa-energie wordt verbruikt tot de kleinst mogelijke massa-energie mogelijk overblijft. (nl. een foton? of niets? of eerst een foton en dan niets? Tijd is relatief)
Leuke gast

op 0 kelvin staat tijd stil
Anonymous

De electronen hebben helemaal geen kinetische energieverliezen, de electronen kunnen voor eeuwig in een supergeleider blijven rond circuleren. De electronen hebben vrijbaan.
De elektronen hebben een snelheid.

Als je spreekt over tunneleffect, impliceer je een interactie met energieoverdracht.
Het licht eraan wat men als temperatuur definieerd, als men kinetische energie van deeltjes (ook electronen) als temperatuur gaan definieren dan wordt onze temperatuur schaal heel anders.
Men definieert temperatuur als maat voor hoeveelheid van beweging en kinetische energie - euh- eigenlijk ook.

De ruimtelijke schaal waarop we de temperatuur bekijken wordt kleiner, dus anders en uitgebreider.
Op het absolute nulpunt zal kinetische energie nooit 0 zijn. Electronen zullen juist heel actief zijn. Maar atoomkernen zullen stilstaan.

Er zal geen warmte uit het object komen wat zich tot het absolute nulpunt is afgekoeld.

De atomen zullen in een stilstaan evenwicht zijn.
Zoals het nu gedefinieerd is op 0°K waarschijnlijk niet.

Laat ons zeggen dat de atomen stil genoeg staan om elektronen vrij spel te geven, gedefinieerd door het onzekerheidsprincipe van Heisenberg (of binnen de tijdseenheden die wij kunnen zien).
ja, gelukkig is tijd niet gerelateerd aan temperatuur.
Op elke temperatuur is tijd relatief, op het absolute nulpunt - dus geen temperatuur - is tijd onbepaald.
E = m.c², Dit is de energie van een massa in stilstand. Ik zie hier niet het verband, zou je dit verder willen uitleggen?
Energie is omzetbaar in massa. Tijdens een omzetting is er beweging.

Ga je naar zoveel mogelijk beweging en zo weinig mogelijk massa, dan kom je bij het foton uit.

Ga je naar zo weinig mogelijk beweging en zo veel mogelijk massa, dan kom je bij het absolute nulpunt uit.
Zijn er bewijzen dat een photon kinetische energie verlies op een lagere temperatuur, ofwel kunnen we een photon of een electron afkoelen?

Ik ben van mening dat een photon niet afgekoeld kan worden, omdat een photon geen massa heeft.
Het foton intermediëert de elektromagnetische wisselwerking (zoals het graviton de gravitationele wisselwerking intermediëert).

Tussen verschillende ladingen bestaat zoiets als een krachtveld.

Hiertussen bevinden zich virtuele fotonen die hun energiëen afstaan aan de elektronen (ook aan de positronen) en dezen alzo een versnelling meegeven.

Bestaan deze fotonen echt?

Ja, in de ruimte-tijd dimensies i.p.v. in de massa-energie dimensie

-Er is steeds een onzekerheid in locatie

-Binnen een tijdsinterval van 10 tot de macht -27 seconden kunnen we geen meting verrichten (=grens van de natuur)

=> een onzichtbaar én toch echt bestaand krachtveld voor de elektromagnetische interactie (virtuele fotonen)

=> een lichtend en schijnbaar onecht krachtveld voor de gravitationele interactie (reële fotonen)

Een foton verliest geen kinetische energie (de snelheid is constant)

Een foton is (van) het eerste en (tot) het laatste dat overblijft van(uit) energie.

Een elektron heeft een massa groter dan deze van het foton en is daarom afkoelbaar.

Een elektron is versnelbaar, dus verwarmbaar.

Elektronen hebben geen instant-snelheid, fotonen hebben altijd en overal snelheid.
ja, gelukkig is tijd niet gerelateerd aan temperatuur.

Ja, maar niet relatief op gebied van temperatuur.
Eerst zeg je: "geen verband"

Dan zeg je: "tijd is niet relatief"

Een duidelijk bewijs dat tijd relatief is! :shock:
gast002

Anonymous schreef:

Dat klinkt inderdaad logischer, ik was hier fout.

Stel (1): We creëren een temperatuur van 0 K, alle kinetische energie is per definitie onmogelijk, met als gevolg dat we een zuivere massa (ondeelbaar deeltje) in stilstand (vanuit ons oogpunt) overhouden.

Stel (2): We creëren een snelheid van 300 000 km/s, alle deelbare massa is per definitie onmogelijk, met als gevolg dat we een zuivere energie (niet vermeerderbaar) in stilstand (vanuit het oogpunt van het licht) overhouden.

0 K en 300 000 km/s zijn slechts getallen, die voor wat wij waarnemen overeenkomen met de laagst mogelijke (kinetische?) energie en de laagste mogelijke rustmassa.

Waarom energie en niet kinetische energie? Als je de rustmassa van een neutron bvb. beschouwt als potentiële energie, stel je een relatieve referentie, want als je binnenin het neutron "kijkt" bemerk je kinetische energie van quarkdeeltjes (die een kwadrupoolmoment genereren dat de sterke kernkracht mogelijk maakt).

In mijn opinie zijn zowel de nulpuntstemperatuur als de lichtsnelheid asymptotische uitingen van ons heelal en van de (on)mogelijkheden van de wetenschap.

De 2 hogerbeschreven stellingen (Stel (1) en Stel (2)) zijn in mijn ogen (relativistisch) gelijkwaardig en zijn beiden - ondanks hun aantrekkelijkheid voor de wetenschap - onmogelijk te bereiken, tenzij door fotonen, respectievelijk gravitonen (beiden inwerkend op ALLE massa-energie).

Het graviton gebruik ik hier, omdat dit de tegenwerkende kracht van de expansie van ons heelal is.

Als dit graviton de laagst mogelijke (kinetische) energie bezit, dan is zijn temperatuur het absolute nulpunt.

Dit verklaart ook mede waarom we het graviton nog nooit hebben kunnen detecteren.

De meeste gravitonen bevinden zich in zwarte gaten.

Als afsluitende gedachte: Een zwart gat (bvb. het inkrimpen van ons heelal) komt samen tot een punt en in een parallelle dimensie ontstaat er vanuit dit punt een heelal waar fotonen gravitonen zijn en gravitonen fotonen zijn.
Dit is het beste artikel ooit wat ik op dit forum heb gelezen, kun je je nog nader verklaren, aan de ene kant zeg je dat op het absolute nulpunt alleen massa overblijft en aan de andere kant spreek je over het graviton dat juist geen massa heeft, wat blijft er over, massa of energie? wellicht zou je dit nog willen toelichten.....

Terug naar “Natuurkunde”