albert davinci
Artikelen: 0

Re: hogere premie voor zwaarlijvige mensen

En hoe weet ik nu of jij niet een eigewijze wetenschapper bent, Albert, omdat je overgewicht hebt gehad?
Wie zal het zeggen? In mijn geval is het als volgt; als ik niet veel sport en op mijn eten let dan heb ik in no time een BMI van boven de 30 maar niet echt ver er boven. Als ik veel sport en op mijn eten let dan heb ik een keurige BMI van tussen de 22 en 23. Daaruit blijkt toch in ieder geval dat je met discipline veel kan bereiken. Wat mij ook veel zegt is het feit dat er nu veel meer mensen obees zijn dan 20 jaar geleden. Als de genen echt zo'n grote invloed zouden uitoefenen op de stofwisseling dan zouden de mensen 20 jaar geleden toch ook obees zijn geweest? Voor mij zegt dit veel.

Maar je hebt gelijk dat iedereen met ervaring op dat vlak, dus ook ik, zijn ervaring er bij zal betrekken en zo zijn opvatting zal laten kleuren door zijn ervaring.
Het typeert mij om bv de enorme kosten van de pillenindustrie te benoemen en het voorschrijfgedrag ervan. (ik heb persoonlijk iets tegen TE gemakkelijk medicijnen innemen, zonder zorgvuldig naar alternatieven te kijken)  

Dat gezondheidszorg onbetaalbaar dreigt te worden, heeft met zoveel facetten te maken. De gezondheidszorg gaat niet failliet door overgewicht, dat maakt niemand me wijs. Misschien dreigt het de druppel te worden, die de emmer doet overlopen, als het klopt wat je zegt. Maar kijk dan eerst eens wat in de emmer zit.  
Ik ben dat grootendeels met jou eens. Ik erger me ook aan onnodig voorschrijven van medicijnen, dat zie je vooral bij de oudere artsen. Mijn generatie krijgt veel te horen hoe belangrijk het is om zeer kritisch te zijn met medicijnen en je er van bewust te zijn dat ze soms meer kwaad doen dan goed.

Ik denk dat de grote kostenposten voor de gezondheidszorg zijn: overgewicht, medicijnen, bejaardenzorg en psychiatrie.

Ik vrees echter dat obesitas wel meer is dan een spreekwoordelijke druppel maar je hebt helemaal gelijk dat we op alle fronten zullen moeten ingrijpen.

Het laatste wat ik wil is dat binnen enkele decennia de essentiële zorg op een gegeven moment zou verdwijnen en dat risico is zeer reëel.
Ik ben dan ook een grote voorstander van verplicht psychologie en sociologie op scholen, zelfkennis etc opdoen. Zodat mensen zich veel meer zelf geestelijk kunnen redden, en minder snel het gevoel krijgen hulp van een arts etc nodig te hebben. (als je het hebt over kostenbesparing)
Ik sympathiseer met jouw motief maar ik heb mijn twijfels ofdat het erg effectief zou zijn. Sociologie en psychologie zijn theoretische vakken. Hoe veel practische vaardigheden leer je ervan? Zijn mensen die psychologie of sociologie hebben gestudeerd sociaal vaardiger dan andere mensen? Ik heb niet die indruk.

Ik ben het wel helemaal met je eens dat kinderen op sociaal vlak veel meer hulp zouden moeten krijgen. We weten allemaal dat veel kinderen die hulp bij hun thuis niet krijgen.

Hoe je dat zou moeten uitvoeren dat weet ik niet. In ieder geval zouden bepaalde vakmensen eens wat meer bezoekjes moeten afleggen bij alle kleine kinderen thuis zodat ze kunnen observeren ofdat alles goed gaat. Testen op school, waaronder practische testen, en informele gesprekjes zouden ook moeten kunnen helpen om tekorten aan essentiële vaardigheden te kunnen constateren

Volgens mij is het vooral een kwestie van er veel aandacht voor hebben.

Ik denk dat kinderen ook veel belangrijke vaardigheden kunnen leren bij sportverenigingen, als het aan mij zou liggen dan zou elk gezond kind verplicht moeten sporten, ook om die reden.
Louise

Daaruit blijkt toch in ieder geval dat je met discipline veel kan bereiken
Vanuit een ideaalbeeld wel, maar niet iedereen heeft de kracht om die discipline te kunnen opbrengen. Voor sommige mensen is de draaglast veel groter dan de draagkracht. Voor sommige mensen is het een emotioneel probleem. Wanneer dat niet verbeterd, kun je het schudden met discipline. Voor sommige mensen is het geestelijk gezien beter om overgewicht te hebben. Jaren terug en wellicht speelt dat nu nog, in de gehandicaptenzorg, moest iedereen die maar een tikkeltje te zwaar was op dieet, terwijl er veel te zware hulpverleners in de zorg waren.

Ik heb me dan ook lang afgevraagd of het niet veel met eigen frustratie te maken had. En ik weet bijna zeker dat dat meespeelt in de visie erop.

Dat zie je natuurlijk ook terug in de samenleving: mensen die maar een tikkeltje te zwaar zijn, zijn vaak gefrustreerd om hun gewicht. Al die stress eromheen, lijkt me net zo schadelijk. Je moet uitkijken dat het niet te zeer doorslaat. Het slaat al door naar mijn idee. Het verbaast me vaak hoeveel er over dieeten wordt gepraat en hoe gefrusteerd mensen jaren zijn om hun gewicht. Te zeer gefocust op het gewicht, dat het leven beheerst.
Ik sympathiseer met jouw motief maar ik heb mijn twijfels ofdat het erg effectief zou zijn. Sociologie en psychologie zijn theoretische vakken. Hoe veel practische vaardigheden leer je ervan? Zijn mensen die psychologie of sociologie hebben gestudeerd sociaal vaardiger dan andere mensen? Ik heb niet die indruk.
Meer kennis over het psyche betekent ook preventie.

Ik denk juist dat meer begrip voor het psychisch functioneren, er toe leidt dat veel mensen zich niet onnodig zorgen hoeven te maken en niet afhankelijk zijn van de zorg.

Net zo dat het mensen, die wel rede tot zorg hebben eerder doet begrijpen wanneer het beter is om hulp in te schakelen.

Ik lees vaker van die kopjes in de krant van het Riagg: laatst stond er: eenderde van de mensen loopt tegen een psychiatrische stoornis aan.

Hoog tijd voor preventie, denk ik dan. Het is niet voor niks dat de nieuwsgierigheid naar psychologie groeit, of dat lijkt maar zo.
gewoon

Alle problemen zullen in de toekomst opgelost worden door genetische selectie...de foute genen worden eruit gefilterd en geen rokers,drinkers of eetverslaafden meer...daar pleit ik voor en moet een prioriteit worden naar onderzoek toe...

Jammer genoeg noemen ze je dan vaak een Nazi...
Brihaspati

Jammer genoeg noemen ze je dan vaak een Nazi...

en terrecht
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.
Assassinator

terrecht omdat het vaak doorschiet in de handen van gekken, dictators etc etc. maar niet terrecht omdat het erg nuttig is in de handen van goede mensen die niets geks doen, maja geld doet wondern.....negatief gezien nu.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
albert davinci

Het is totaal off-topic maar goed, het is nog maar de vraag waarvoor we wel en niet genetiische selectie gaan gebruiken.

Het is niet omdat het technisch mogelijk is dat we het daarom ook willen.

Ik denk dat ze in de toekomst zeker ernstige genetisch fouten die ziekten veroorzaken zullen repareren. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat ze kindjes zo gaan manipuleren dat ze enorm intelligent, knap en athletisch zou worden. Misschien tegen zeer hoge prijzen voor de happy few of zelfs op de zwarte markt maar tocn niet voor de modale mens.

Het is bovendien nog afwachten wat technisch gezien precies mogelijk gaat zijn. De meest succesvolle manier waar ik van gehoord heb die er nu is om een gen te veranderen (weleens gedaan bij een bubble boy die geen afweer had en daarom altijd en overal in een bubble moet zitten) is door iemand te besmetten met een verkoudheidsvirus wat gemuteerd is.

Geen prettige manier dus.
Assassinator

muah tis maar een verkoudheidje :roll: maar bij zulke mensen is genetische modeficatie goed ja, zeker als je het nog voor de geboorte kan selecteren. hetzelfde met het defecte gen voor overgewicht, dan elimineer je in ieder geval een deel van die risicogroep. maar dat is nog toekomstmuziek.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Kjell

hoe kan je hier nee op zeggen ?

zwaarlijvige mensen hebben meer reparaties nodig dan andere.

maar dan heb je mensen die kiezen en mensen, die een ziekte hebben dan moet je onderscheid maken uiteraard.

maar ik vind het niet meer dan normaal dat je betaald voor wat je verantwoordelijk bent.

effe mn jointje terug aansteken hmmmmm

ik zou dan ook meer moeten betalen maar als ik stop, niet meer dat zou een soort beloning zijn niet ?

beloningen worden overal gegeven behalve voor stoppen met tabac, omdat de staat daar teveel op verdient, met gevolg dat poliytici zeker zijn van hun loon, allemaal doorzichtige poppenkast, maar das een ander debat.

als er nu maar werk werd gecreeerd door deze **** (regering) zou ik airco kunnen kopen en niet zoveel zagen. :roll: belgie suckt hard
Wie niet slim is moet sterk zijn.
Alfatrion

Ik ben tegen de hogere premies, maar ben wel voor de snacktax.

Ik vind dat de oorzaak bij de bron moet aanpakken. Dik zijn kan een medische oorzaak hebben (meestal niet) en ook kunnen dikke mensen een gezonde levenstijd hebben aangeleerd waardoor ze op termijn afvallen. Ik vind het verkeert om beide groepen te straffen. Een beloning zou beter op zijn plaats zijn.

Mensen die er ongezonde praktijken op na houden kosten de de maatschappij meer geld. Dit geld voor auto rijden, roken en ook ongezond eten. De snacktax vind ik daarom een goed idee. Het is tevens meteen een simulans om gezonder te leven.

Ik zou wel willen vast leggen dat deze inkomsten gebruikt moeten worden om gezonde handelingen te bevorderen. Bijvoorbeeld door gezonden producten te sponderen, sporten voor zwaarlijvige mensen goedkoper te maken. Daarnaast kun je denken aan een wet die bedrijven een verplicht om gezonden producten aan te bieden.
Die no-claimregeling die er is, vind ik al niet reeel. Afgelopen jaar de bonus terug gekregen omdat ik tot nu toe in mijn leven het geluk heb nauwelijks te hoeven dokteren heb en afgelopen jaar ook niet. Een ouder persoon bv met gebreken en gedokter, welke in de lijn liggen als je ouder wordt, krijgt niks terug.
De no claim regeling heeft als doel het stimuleren van lagere medische uitgaven. Zolang dat doel wordt gehaald ben ik voor de no claim regeling. Ook ouderen en chonisch zieken hebben daar baat bij.
Louise

De no claim regeling heeft als doel het stimuleren van lagere medische uitgaven. Zolang dat doel wordt gehaald ben ik voor de no claim regeling. Ook ouderen en chonisch zieken hebben daar baat bij.
Begrijp ik; en aan de ene kant denk ik dat ook te snel naar een arts wordt gegaan.

Ik ben dan ook ergens wel benieuwd of dat doel gehaald wordt op langere termijn.

Verder als je het hebt over kostenbesparing: ik denk dat binnen een niet al te lange periode een deel van de hulp meer digitaal zal zijn.
Jan van de Velde
Moderator

Begrijp ik; en aan de ene kant denk ik dat ook te snel naar een arts wordt gegaan.

.

Het ligt een tikje anders hè:

http://www.nivel.nl/oc2/page.asp?PageID=5669
Veel verwarring over huisarts en no-claimregeling

8 september 2005  

41% van de ziekenfondsverzekerden denkt ten onrechte dat een bezoek aan de

huisarts onder de no-claim teruggave regeling valt. Zij denken dus dat een bezoek aan de huisarts ten koste gaat van het bedrag dat zij aan het eind van het jaar terug zullen krijgen van hun ziekenfonds. Dit kan ertoe leiden dat mensen hun huisarts ten onrechte niet bezoeken en te lang doorlopen met klachten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Louise

Yep klopt, ik associeerde een arts te zeer met medicijnen. (iemand die naar de huisarts gaat, komt toch "vaak" terug met medicijnen)
bstard

Snacktacs is ondanks de domme naam is prima idee. Voedsel is in het algemeen veel te goedkoop en van beroerde kwaliteit: te vet, teveel callorieen en te kunstmatig verkregen. De belasting zou zo moeten worden ingericht dat 'gewoon' voedsel duurder wordt dan de biologische variant. Op die manier gaan mensen en veel minder en veel gezonder eten. Voor hunzelf en de voedsel bronnen op korte en lange termijn een grote verbetering.

En de premie variabel maken is ook een goed plan in mijn ogen: laat iedereen maar een lijst met vragen invullen en de verzekerings maatschappij kan dan een premie hoogte berekenen. Wel zou deze lijst van kriteria waardoor de premie hoogte bepaald wordt alleen moeten bestaan uit zaken waar de persoon in kwestie zelf invloed op heeft. Een aangeboren afwijking dus niet, een zelf gekozen leefwijze wel. En uiteraard is hier een grijze zone tussenin.
1207

Ik vind heel het idee om individuele factoren apart extra te laten doorrekenen belachelijk. zeker de sytemen georganiseerd door vadertje staat

iedereen weet dat we in een ongezonde maatschappij zitten. hierom gaan focussen op 1 bepaald onderdeel vins ik asociaal.

in principe kun je iedereen extra laten afdokken.

andere vb van ongezond leven waar mensen extra voor zouden moeten betalen.

overgewicht (eigen verantwoordelijk)

roken (eigen verantwoordleijkheid)

drinken (eigen verantwoordlijkheid

amateursporter die z'n eigen knoken naar de vernieling sport (eigen verantwoordelijkheid)

ziekte schade door teveel computergebruik (eigen schuld)

mensen die persé in buurt vlieghaven/industriegebied gaan wonen (schade eigen verantwoordelijkheid)

mensen met huidkanker door teveel zonnen (eigen verantwoordelijkheid?)

...

en deze lijst is echt eindeloos en je kunt hopeloos kort door de bocht gaan.
Jan van de Velde
Moderator

Wat ik in dit topic nog niet of nauwelijks tegenkom is een andere, volgens mij véél belangrijker reden (dan een ongezonde levensstijl) voor het uit de hand lopen van de zorgbegroting: door de voortschrijdende techniek kunnen we véél meer dan vroeger, al zijn daar dure apparaten e.d. voor nodig. En dat willen we dan ook allemaal.

Voorbeeld 1: een ongewenst kinderloos echtpaar bleef vroeger gewoon kosteloos kinderloos. Tegenwoordig zitten dure IVF-behandelingen in het pakket, waar iedereen recht op heeft.

Voorbeeld 2: Mensen met een zwak hart legden vroeger vaak al vóór, en anders tijdens, een eerste gebrekkige behandeling het loodje. Weinig behandelingskosten, weinig medicijnkosten. Tegenwoordig leeft zo iemand vaak nog lang en gelukkig, maar moet daarvoor wel regelmatig op controle, behandelingen ondergaan, en dure medicijnen slikken. Desondanks treedt vaak nóg wel een complicatie op die weer een spoedopname vereist. Intussen wordt hij ouder en krijgt er ook nog de duurdere ouderdomskwaaltjes bij.

Het klinkt zeer oneerbiedig, en zo is het niet bedoeld, maar het is een beetje als het aan de praat houden van een oude auto. Als je eenmaal de schokdempers gaat vervangen, volgt er een lekke radiator, vervolgens versleten zuigerveren, en de onderhoudskosten lopen jaar voor jaar op, totdat tenslotte de wegenwacht bijna dagelijks voor de deur staat.

En ik wil nogmaals zeggen, want daar heb ik véél te weinig reactie op gehad:

ik wil best meer gaan betalen aan zorgpremie omdat ik rook, maar dan wil ik in ruil wel een forse korting op mijn pensioenpremie. Want statistisch gezien ga ik als verstokt roker daar véél korter van profiteren. Gerekend vanaf mijn 65e statistisch gezien misschien wel de helft korter, en geef mij daarom maar 50 % korting op mijn AOW -en pensioenpremie in ruil. Ook omdat ik waarschijnlijk niet zo oud wordt zal mijn beslag op een ruimte in het bejaardencentrum (ook niet goedkoop) veel geringer zijn, evenzo voor (qua verzorgingskosten) extreem dure kwaaltjes die vooral ouderen treffen, zoals Parkinson en Alzheimer. Als je zo gaat rekenen is een roker misschien wel de goedkoopst denkbare patiënt, die korting op zowel AOW-premie als zorgpremie verdient.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”