Ik denk dat Gurdebeke een punt heeft als hij zegt dat we beter minder kernkoppen zouden maken en meer investeren in onderzoek en ruimtevaart (hoewel dat hand in hand kan gaan, zie het Orion-project).
Maar terug on-topic: ruimtetoerisme is veel te duur voor de modale mens, ik denk dat we het daar over eens zijn. Als men de ruimtevaart wil ontwikkelen tot iets dat verder gaat dan puur wetenschappelijk onderzoek, zal men de commercie moeten toelaten, maar opdat we niet de fouten van het verleden maken zal de overheid, zoals gezegd, streng moeten toezien op de ruimtebedrijven. Een mogelijke denkpiste is dat de overheid ruimtebedrijven verplicht om een labo in te richten voor wetenschappelijk onderzoek. Voor de kwestie van het puin, denk ik dat de oplossing tweeledig moet zijn:
- preventieve aanpak: ruimtetuigen moeten gecontroleerd worden op "risicovolle onderdelen", die eventueel zouden kunnen afbreken
- reactieve aanpak: ruimteschroot moet zo snel mogelijk verwijderd worden. Ik denk hierbij aan satellieten die worden uitgerust met een lasersysteem om gevaarlijke deeltjes stuk te schieten.