Dat is mooi. Helaas heeft de kerk historisch gezien de schijn tegen.- religie is helemaal niet boos, probeert boosheid juist te overkomen
Ik reageerde op deze zin:- de inquisitie heeft op zich niks te maken met de vrijheid die Jezus Christus biedt. de kerk is er alleen om die boodschap in ere te houden. zoals met elk idee dat de moeite waard is, is daar soms bloedig om gevochten ja. zal ik met betrekking tot de verlichting dan maar over guillotines beginnen?
Je gebruikt hier het argument van keuzevrijheid om de kerkelijke moraal te verdedigen. Het Vaticaan veroordeelt nadrukkelijk mensen die condooms gebruiken en belet anderen daarmee in hun keuzevrijheid. Het neemt haar verantwoordelijkheid niet om de levensbedreigende impact van haar gemoraliseer mee te laten wegen in haar uitspraken. Het gaat daarmee voorbij aan medemenselijkheid en verloochent zo haar eigen boodschap. Vrijheid van spreken is wat ze zich nu toeëigent, daar waar ze het anderen in het verleden heeft belet. Het argument dat het instituut er is om de 'boodschap in ere te houden' is een loos argument. De boodschap is uitgehold door haar eigen verleden, multi-interpretabel, leidt tot oorlog en verergert ziekte. De inquisitie heeft er nu opeens niets meer mee te maken maar was vroeger een geïntegreerd onderdeel van kerkelijk beleid dat zich beriep op haar absolute autoriteit ten aanzien van moraal. Op dezelfde autoriteit wordt ook nu nog een levensbedreigend beroep gedaan. De verwachting dat over een eeuw een paus zich in een nieuw vaticaans 'mea culpa' de handen wast mbt deze blunder is niet onzinnig of ongegrond.De kerk is tegen condoomgebruik en dat is door -een in vrijheid gekozen- levensbeschouwing ingegeven.
Beweer ik niet. Het toont aan dat die ene dogmatische waarheid multi-interpretabel is, zelfs binnen de kerk. Het laat heel duidelijk zien welke verantwoordlijkheid er is ten aanzien van de betrokken mensenlevens.- wat betreft dat billboardsverhaal: elke stichting staat het vrij haar boodschap te verspreiden, net als het een ieder vrij staat daarin mee te gaan ja dan wel nee. waarom is protector opgehouden met adverteren? geinfiltreerd door de vaticaanse lobby?
Non seguitur. Ik heb niet beweerd dat de kerk de oorzaak is van aids. Ik beweer wel dat het standpunt van de kerk perfide is (het kost mensenlevens) en dat het een verdere verspreiding van aids in de hand werkt in de landen waar de morele macht van de kerk groot is. Monogame relaties en condoomgebruik sluiten elkaar niet uit. Condoomgebruikers veroordelen is wat anders dan monogamie aanprijzen. Echte monogamie komt in het westen vrijwel nergens voor, hooguit seriële monogamie. Het is een concept uit een andere tijd. Condoomgebruik afwijzen is gebaseerd op de mythe rond de heiligheid van zaad, genoegzaam weerlegt door de huidige medische wetenschap (in één milliliter sperma bevinden zich al gauw zo'n 40 miljoen zaadcellen). Terecht wijs je overigens op de dubieuze rol van de farmaceutische industrie in de aidsbestrijding. Het seculiere is niet per definitie goed.- niemand staat te juichen om aids denk ik zo. hoe vreemd dan dat men die ziekte op de kerk wil afwentelen, omdat die het in haar hoofd haalt -o horreur- om monogame relaties aan te prijzen.
Daar valt heel wat op af te dingen wanneer herhaaldelijk blijkt dat de kerk als instituut faalt om dit misbruik gericht op te sporen en deze zelfs jarenlang verzwijgt en verzuimt om effectieve maatregelen te nemen om dit te voorkomen.- als een geestelijke sex heeft met een klein jongetje is dat voor eigen rekening.
Dat vindt de kerk zelf haar taak, zoveel is duidelijk. Het idee dat de kerk zou weten hoe dit te bewerkstelligen is op niets gebaseerd. De beste ideeën om het hier in het ondermaanse een beetje dragelijk te maken komen niet uit de kerk maar is een levende discussie tussen mensen. Beloven dat na dit leven alles goed komt, is een rem op dat proces. De kernboodschap van christelijke naastenliefde is een prima vertrekpunt maar de hele charade van fossiele historische waarheden die daar omheen wordt gedrapeerd is een beletsel om effectief te handelen in een snel veranderende wereld....toch is het denk ik de taak van de kerk om de mensen voor te houden hoe de wereld er idealiter uit zou zien. en ik denk dat ze in wezen gelijk heeft door te stellen dat grootschalig gebruik van anticonceptie (net als bv tl-verlichting) een religieuze samenleving in de weg staat. maw, in een perfecte wereld zou dit niet nodig zijn. je kunt hier over redetwisten, stel echter voor dat we dit punt voor een keer eens overslaan.
Waar beweer ik dat?- als je de groei van de westerse wetenschap als een relatief recent verschijnsel bestempelt weet ik het ook niet meer. die is immers al eeuwen aan de gang en de kerk heeft daar de voorwaarden voor geschept.
Ook religie maakt gretig gebruik van de rede. Wanneer het in de maatschappelijke discussie daarvoor kiest, zal het zich daarin ook op die manier moeten verantwoorden. Wanneer het ervan afziet om rationele argumentatie te gebruiken en zich uitsluitend beroept op het irrationele, plaatst ze zich, in een maatschappij die is ingericht op rationele argumentatie, letterlijk buiten de discussie.- religie hoeft niet met bewijzen te komen en kan ook door geen enkel wetenschappelijk bewijs be- dan wel ontkracht worden, hoogstens verkracht.
Dat was een argument van Sparks, niet van mij.- wat weet jij van de veranderende opstelling van het vaticaan tegenover de wetenschap "de laatste paar decenia"? hier zou ik nou graag eens wat bronvermeldingen van willen zien.