317070 schreef:Volgens mij is het omdat klassieke muziek een genre is die een zekere 'acquired taste' vraagt, net zoals sommige andere muziekstijlen, zoals death metal en consoorten, of the core-genres als hardcore, breakcore,...
Als je er via de vrienden/familie al veel van naar moet luisteren, al dan niet bewust, dan ga je vanzelf de smaak ervoor beetnemen. Popmuziek wil die drempel net zo laag leggen, zodat je na 1à2 keer horen van een liedje al mee bent.
Ik wil het nog eens opzoeken, maar ik heb nog eens een test gezien die de muzieksmaak bij een afgescheiden stam onderzocht, zij waren ook eerder weg van popmuziek dan klassiek.
Elke muziek bevat informatie.
Klassieke muziek bevat zeer veel informatie, zodat je vaak hoort zeggen dat klassieke muziek nooit verveelt. Telkens ontdek je weer iets nieuws in een stuk dat je al vele malen gehoord hebt. Pas als je de informatie die een stuk bevat volledig hebt doorgrond wordt het vervelend om naar te luisteren.
Dat punt wordt bij popmuziek, dat veel minder en veel makkelijker te verwerken informatie bevat veel eerder bereikt.
Je hersenklei moet wel op de juiste manier passen op de muziek waarnaar je luistert, anders komt die informatie niet over. Men zegt dan "die muziek doet mij niets".
Persoonlijk luister ik niet graag naar klassieke muziek omdat de instrumentatie steeds dezelfde is, en alle stukken daardoor iets van elkaar weg hebben (een beetje zoals rockmuziek) gecombineerd met ostentatief gebrek aan gemeende emotie (in tegenstelling tot bijvoorbeeld folk).
Je bedoelt: Mijn hersenklei past niet op de rockmuziek en klassiek, dus die informatie komt bij mij niet over. "Die muziek doet mij niets".
Als er ergens sprake is van gemeende emotie, dan is dat bij de klassieke muziek.
Bij Bach is die emotie verstild, inwendig.