The Don
Artikelen: 0

Re: [Ethiek] Abortus

peterA schreef:Inderdaad,

deze problematiek komt tot uiting bij adoptiereglementering,een zwakzinnig koppel mag 10 kinderen baren maar bij adoptie wordt je doorgelicht.

Grtz Peter

Maar dan kom je wel al gauw op het terrein van discriminatie van de minder intelligente medemens. Is dit wenselijk of moet je die mensen in bescherming nemen tegen henzelf. En zijn beperkte verstandelijke vermogens voldoende reden om een voortplantingsverbod op te leggen? En waar leg je de grens? IQ van 70 en lager? en hoe betrouwbaar is een IQ test?....kortom meer vragen en moeilijke etische kwesties....

Feit is wel dat kinderen uit een gezin met ouders die een laag IQ hebben niet een erg rooskleurige toekomst hebben.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Sophia?

Ik vind dat die grens moet liggen bij het vermogen van de ouders om hun kind naar behoren op te voeden (en dan heb ik het over de meest basale zaken als eten geven, naar school doen, etc, want er schort tenslotte bij 90% van de mensen wel wat aan hun opvoeding...)

Ik heb nog een leuke abortus-ethiek casus:

Een vrouw is zwanger van haar man. Beiden zijn normaal gezond, alleen de vader van de man heeft een erfelijke spierziekte, die vanaf het 40e levensjaar de kop opsteekt en daarna grondig je leven verziekt. De man heeft 50% kans dat hij de ziekte ook heeft, maar wil niet weten of hij de ziekte wel of niet heeft, omdat hij zonder die kennis in ieder geval tot zijn 40e een fijn leven kan hebben. De vrouw echter wil geen kind baren dat deze ziekte bij zich heeft en wil het dus laten testen.

Het probleem is nu, dat wanneer de uitslag van de test luidt dat het kind de aandoening heeft en de moeder laat aborteren, de man onmiddelijk weet dat hij zelf ook ziek zal worden.

Wat weegt nu zwaarder:

1. Het recht van de man om niet te hoeven weten of hij wel of niet ziek is, zodat hij in ieder geval tot zijn 40e normaal kan leven (hij is nu 27), of

2. Het recht van de moeder om een ongezond kind weg te laten en zo te behoeden voor de gevolgen van de aandoening?

Graag hierover jullie mening.

groet
peterA

The Don schreef:
peterA schreef:
Inderdaad,

deze problematiek komt tot uiting bij adoptiereglementering,een zwakzinnig koppel mag 10 kinderen baren maar bij adoptie wordt je doorgelicht.

Grtz Peter
Maar dan kom je wel al gauw op het terrein van discriminatie van de minder intelligente medemens. Is dit wenselijk of moet je die mensen in bescherming nemen tegen henzelf. En zijn beperkte verstandelijke vermogens voldoende reden om een voortplantingsverbod op te leggen? En waar leg je de grens? IQ van 70 en lager? en hoe betrouwbaar is een IQ test?....kortom meer vragen en moeilijke etische kwesties....

Feit is wel dat kinderen uit een gezin met ouders die een laag IQ hebben niet een erg rooskleurige toekomst hebben.
Dit is inderdaad ingewikkelde materie,daarom pleit ik altijd voor een pragmatische benadering van dergelijke problematiek.

Cru gesteld:

Als je gezamelijke voortplantingsorganen het doen zijn alle voorwaarden voldaan voor de wetgever om een kroostrijk gezin te stichten.

Als je een kansloos Afrikaans weeskind wil adopteren moet je loonfiches opsturen.

Adoptie is volgens mij een troef in de strijd tegen racisme en de noord-zuid tegenstellingen die onvoldoende benut en gestimuleerd wordt.
huh?
kombelpeter

Je hebt wel controle over leven en dood. Je kan een foetus van 3 maanden dood maken. Misschien wordt het wel de beroemdste wetenschapper van de eeuw :shock:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
peterA

Je hebt wel controle over leven en dood. Je kan een foetus van 3 maanden dood maken. Misschien wordt het wel de beroemdste wetenschapper van de eeuw :shock:
De wetenschap zou met andere individuen ook staan waar ze nu staat IMHO.

Geldt dit ook voor de maatschappij?

Zou WW2 zich hebben voorgedaan zonder Hitler?

Leuke vraag
huh?
PNCO

Ik denk dat het begin van de problematiek ligt bij onze huidige maatschappij. Het is allemaal "makkelijker" geworden, een ongewenste zwangerschap ongedaan te maken. Daardoor krijg je een lossere kijk op onderwerpen als sex, want als het mis gaat hebben we een hele reuts aan snufjes welke de zwangerschap kunnen beeindigen. Met als sluitpost de abortus.

Ik ben niet zo zeer voor abortus, maar aan de andere kant als ik dan verhalen hoor van mensen die hun pasgeboren baby voor dood in een vuilniscontainer achter laten, dan zou ik gaarne post-natale abortus voor dat soort mensen hebben.. Maar dat gebeurt gelukkig (ook voor die mensen) niet. We zijn gelukkig nog niet zo ver dat je over je hele levensloop je zorgen moet gaan worden, of je niet ongewenst bent en dus wordt "verwijderd" van het leven.

Aan de andere kant heb je het probleem van overbevolking. Denk maar aan de 1-kind-regel in China. Ik wil niet weten hoeveel abortussen daar zijn uitgevoerd, maar ik vind de regel wel "goed", in hoeverre je zoiets ooit goed kan noemen. Als jij als regering inziet dat je nooit voldoende voedsel kunt produceren voor de vermoedelijke bevolkingstoename, vind ik het moedig om zo'n initiatief te nemen. Hoewel China nu schijnbaar ook wel eens problemen kan gaan krijgen met de voedselvoorziening, maar dat even daargelaten.

De eeuwige tegenpool voor de mens zal dus m.i. blijven: abortus vs overbevolking. Nou speelt dit niet zo zeer in de westerse wereld, maar wat bv moeten we aan met al die AIDS-wezen in Afrika en elders in de wereld? Ze hebben geen toekomst, maar worden wel geboren. Dit is te vergelijken met het voorbeeld van Sophia?.

Al met al denk ik dat we blij mogen zijn dat er zoiets bestaat als abortus, al was het maar om de enkele ECHT ongewenst zwangere vrouwen (verkrachting ed.) te kunnen helpen een normaal en "vrij" en een eigen leven te kunnen leiden. Maar in hoeverre het moord is... Het is misschien wel moord, maar aan de andere kant kun je een leven als baby bij een junkmoeder ook als een soort sluimerende moord zien.. een leven wat bijna altijd uitzichtloos is, noem ik ook niet echt nobel...
Anonymous

Op zich gaat het daar niet eens over in deze kwestie maar je hebt wel gelijk. Wij als "normale" intelligente sociale mensen vinden dat kinderen uit een gezin van ouders met een laag IQ en een lage sociale status minder gelukkig zouden kunnen worden. Dit kan/mag je natuurlijk niet zo zeggen. Waar leg je de grens en hoe pragmatisch wil je eigenlijk zijn met betrekking tot abortus.
Anonymous

Abortus is, vind ik, moord. Zodra je zwanger bent, heb je toch wel een levend iets in je buik groeien, vind ik.

ik vind dat als het je eigen schuld is dat je zwanger raakt, je niet abortus mag plegen. Het is jouw schuld dat het er kwam, geef het dan op voor adoptie maar beroof het niet onterecht van zijn leven.

ondere andere omstandigheden, zoals verkrachting, kan ik begrijpen dat je het niet aankan zo'n ding in je lichaamte heben, die je elke dag herrinnert aan wat er is gebeurt. zelfs in die situatie zou ik eerder kiezen voor adoptie, maar als de bioloigische moeder het echt niet aankan, zou ik het niet afkeuren als ze abortus pleegt. Dan kan ik het begrijpen.
PNCO

Anonymous schreef:Abortus is, vind ik, moord. Zodra je zwanger bent, heb je toch wel een levend iets in je buik groeien, vind ik.

ik vind dat als het je eigen schuld is dat je zwanger raakt, je niet abortus mag plegen. Het is jouw schuld dat het er kwam, geef het dan op voor adoptie maar beroof het niet onterecht van zijn leven.

ondere andere omstandigheden, zoals verkrachting, kan ik begrijpen dat je het niet aankan zo'n ding in je lichaamte heben, die je elke dag herrinnert aan wat er is gebeurt. zelfs in die situatie zou ik eerder kiezen voor adoptie, maar als de bioloigische moeder het echt niet aankan, zou ik het niet afkeuren als ze abortus pleegt. Dan kan ik het begrijpen.

Maar ja, als je deze gedachtengang doortrek, leg je dus de keuze bij de mensen zelf.. Want zij moeten bepalen of ze klaar zijn voor een kind, en dus wil je eigenlijk niet oordelen over wat andere mensen doen met een zwangerschap. Terwijl je eigenlij moreel bezwaar hebt tegen abortus.. Ik proef mixed feelings bij jou en ik denk dat dit heel menselijk is, want ik kan prima meegaan in je gedachtengang, ondanks dat ik :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
*gast_Evelien_*

ik vind dat abortus kan op 't moment dat je verkracht bent, maar het is je eigen schuld als je gewoon zwanger word. Want dat kan je anders gewoon tegen houden. Maar ik weet niet precies hoe het met het geloof van mensen zitten maar er zijn natuurlijk meer situatie's die ik wel goedkeur. Alleen hoor ik de laatste tijd vaak dat mensen abortus plegen alleen omdat het kind een hazelip heeft of flaporen :mrgreen: ik vind dat je dat niet kan maken!!! je kind afkeuren om iets wat jij niet mooi vind! dat is te erg voor woorden en vind ik gewoon niet kunnen ... Als je kund flaporen heeft dan accepteer je dat en vind je het echt niet mooi dan laat je je kind later gewoon opereren als dat kind dat dan ook wil natuurlijk ;) maar kinderen afkeuren omdat ze niet perfect genoeg voor je zijn vind ik BELACHELIJK!! zo dat moest eruit ;)
Gast

Vergeet niet dat de Pil ook wel eens kan falen...deze is 99,9% betrouwbaar, maar dat is geen 100%! Dus dan kan je toch zonder schuld zwanger raken.

En een hazenlip is meer dan alleen een schoonheidsfoutje, een hazenlip betekend dat er vele ingrijpende operaties voor het kind in het verschiet liggen...
WendyTje

Anonymous schreef:Waarom plegen vrouwen abortus? -Omdat zij onveilig hebben gevreeën.

-OF (minder vaak) ze zijn verkracht.

2de geval kan ik begrijpen maar 1ste geval helemaal niet. Ze plegen abortus omdat ze het kind niet kunnen verzorgen, geen tijd hebben, en meestal egoïsten zijn. Waarom zou het kind een handicap worden? Ze vrijen toch normaal alleen maar onveilig. :(

Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar wil hier toch even op reageren. Het gebeurd welliswaar niet veel, maar je KAN zwanger raken, ook als je anticonceptie goed gebruikt. Als je netjes je pil slikt, op gezette tijden, zonder overgeven, diarree, norrit of tegenwerkende geneesmiddellen, een op de zoveel overkomt het. Ook een condoom kan scheuren of toch lek zijn. Stel ik ben net die ene op de paar miljoen die dat gebeurd, terwijl ik er werkelijk alles aan heb gedaan niet zwanger te worden (behalve gehele onthouding van sex dus, dat zou een leuk leven worden als je nooit kinderen wil!) dan is abortus een laatste redmiddel dat ik zeker zal overwegen. Het zijn echt niet altijd domme stomme wijven die maar aankloten. En ik vind dat een man tijdens de sex ook een verantwoording heeft!!
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Freya

M.i. kan abortus tot op een bepaald niveau. Bij verkrachting, een ernstige handicap (van ouder of kind), levensgevaar voor de moeder of het incapabel zijn het kind te kunnen verzorgen (niet gewoon uit onwil) vind ik dat abortus toegelaten mag worden.

Zoals eerder gezegd kunnen anticonceptiva falen, dit kind zou dan ook niet de opvoeding krijgen de het had gekregen had het gewild geweest. Nu als iemand inconsequent omspringt met dit soort middelen is het volgens mij ofwel een teken dat onbewust de persoon een kind wil (de man draagt een grote verantwoordelijkheid, als de vrouw neen zegt is het neen) of dat er de personen in kwestie onverantwoordelijk zijn. Maar of dat hen verplicht het kind te houden? Mijn eerste argument wil ik op dat gebied dan herhalen: ze kunnen het kind geen gevoel van gewenst zijn geven. Wel vind ik dat dit soort abortus meer mag kosten (natuurlijk niet in het geval dat de anticonceptiva falen).

Bij verkrachting is het wel duidelijk dat je het de moeder amper kan aandoen elke dag te kijken naar het gezicht dat zo sterk op haar aanrander lijkt...

Een half jaar geleden liet mijn schoonzus nog abortus plegen omdat haar kindje vijfoudig gehandicapt was, vind ik dat ze gelijk had? Zeer zeker! Het kind zou haar korte leventje in een instelling gezeten hebben en haar ouders zouden haar af en toe in het weekend eens mogen gaan opzoeken. Is dat het leven waarvoor je zo'n kindje in leven wil houden? Ze zou een plant geweest zijn, niet kunnen denken hebben, laat staan geluk kennen.

Maar anders nog, wat als de ouders sterven? Zal de maatschappij voor het gehandicapte kind zorgen? Zo goed is de samenleving niet. Het gebeurt nu al dat gehandicapten in bejaardentehuizen zitten omdat er geen plaats is in de instellingen, dat is geen verzorging op maat. Dat zou ik mijn kind willen besparen, want ik zou er gek van worden.

Levensgevaar of gevaar voor de gezondheid van de moeder is wel vrij duidelijk.

Met het niet kunnen verzorgen van het kind doelde ik vooral op mensen die onder de armoedegrens leven of die op een andere manier verhinderd zijn (ernstige reden weldegelijk) voor een kind te zorgen.

Je kan zeggen geef het kind op voor adoptie, trek dan eerst de cijfers eens na. Iedereen wil een lief klein zwart kindje of een kind uit Azië maar de kinderen die hier in de adoptiezorg opgenomen worden krijgen niet allemaal een plaats. Er zijn meer adoptiekinderen dan adoptieouders, dat is ook geen mooi leven...
good night sweet prince, may flights of angels wing you to your rest
ypsilon

Wel vind ik dat dit soort abortus meer mag kosten (natuurlijk niet in het geval dat de anticonceptiva falen).
Bestaat er een manier om dit te controleren?
Met het niet kunnen verzorgen van het kind doelde ik vooral op mensen die onder de armoedegrens leven of die op een andere manier verhinderd zijn (ernstige reden weldegelijk) voor een kind te zorgen.
Hoezeer ik ook het recht op abortus voorsta, dit mag zeker nooit een argument zijn. Als het kind omwille van een financieel probleem geen goed leven zou kunnen krijgen, is dit geen oplossing. Er moet integendeel voor gezorgd worden dat goede zorg gegarandeerd is - armoede of niet, als het kan de armoede aanpakken.
Freya

Bestaat er een manier om dit te controleren?
Men kan beginnen met een vragenlijst, om na te gaan waarom iemand abortus laat plegen. Jij als psycholoog in spe weet wel dat een onderzoek vrij accuraat kan gedaan worden op basis van de vraagstelling... Uiteraard moeten de gegevens van mensen die abortus plegen bijgehouden worden, niet zodat eender wie dit kan inkijken maar wel om na te gaan of iemand niet te vaak abortus laat plegen. Dit dan om nog eens te kunnen controleren of iemand zich wel beschermt tegen de zwangerschap
Hoezeer ik ook het recht op abortus voorsta, dit mag zeker nooit een argument zijn. Als het kind omwille van een financieel probleem geen goed leven zou kunnen krijgen, is dit geen oplossing. Er moet integendeel voor gezorgd worden dat goede zorg gegarandeerd is - armoede of niet, als het kan de armoede aanpakken.
De sociale zekerheid staat al wel vrij ver (in België althans), we kunnen veel kinderen een welzijn garanderen. Maar het is niet de taak van de school om de kinderen op te voeden, met sociale zekerheid kan je ook maar dat kleine deel vervullen. Er komt heel wat bij kijken. Een financieel probleem is nooit alleen dat financiële probleem...
good night sweet prince, may flights of angels wing you to your rest

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”