Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Re: [Politiek] Afschaffen vrijheid van godsdienst

OneStepForward schreef:
Alexander Hartmans schreef:
OneStepForward schreef:
Leuk, literatuur. Is het dan niet anders dan dat een christen de bijbel napraat? Leuk voorbeeld, was Jezus JC. Dat geeft idd aan dat iedereen een leuk boekje kan schreven. Als je het waarheid geeft mag dat. Het blijft speculatie.

Wil je het bewijzen zul je toch echt met primaire schriftelijke bronnen moeten komen.
Ja dat vind ik ook, het is nog nog overtuigend geschreven en zeer aangenaam leesvoer.
Net zoals Lord of the Rings?
De reactie waren over Carotta's boek waren gunstig, zoals die van Paul Cliteur, Van den Dunk, Van Friesland, iets minder was die van van Antoon van Hooff, maar die werd snel van tafel geveegd. Het is begrijpelijk als er een bom onder het christendom wordt gelegd.
Welke bom? Nog steeds geen wetenschappelijk bewijs. En speculaties kunnen we allemaal maken.

Ik zeg Socrates was een onbelangrijke nietsnut en geen filosoof. Plato aan de andere kant was een echte filosoof. Alles wat we denken wat van Socrates af komt is allemaal verzonnen door Plato.

Zie je, iedereen kan dingen verzinnen. Probeer het maar eens te ontkrachten.
Een ander aardigheidje was het artiekel van Max de Hes over de koran. Hierin veegt hij de gehele inhoud in de openhaard, want de koran is als roman mislukt.http://home01.wxs.nl/~rwvanes/dekoran.htm
Wat een vervelende kleurtjes. Wat een doolhof. En ik kom niet op de plek uit die jij verwacht denk ik.
De door mij beloofde cijfers heb ik inmiddels voor u gepresenteerd.

Tja de kleurtjes symboliseren aparte rubrieken en onderwerpen. Het is een doolhof als men niet weet wat men zoekt, doch is het artikel van Max de Hes erin opgenomen. Ook Zijn diverse artikelen van de auteurs Aart Brouwer en Rob Hartmans (geen familie, zover ik weet) van de Groene Amsterdammer die ook hun visie over de godsdienst hebben gegeven. Mocht u meer vaan weten, laat mij het weten, ik moet ze even uit mijn archief zoeken. Ik heb namelijk zoveel leesvoer, die ik wel heb gearchiveerd, dus nogmaal laat mij het weten.
DePurpereWolf

Wat de heer Hartmans ons probeert te vertellen in zijn vele posts is dat hij religie slecht vindt en de rede voor al het kwaad in de wereld.

Daarom wil hij andere mensen beperken in hun uitvoeren van hun geloof omdat hij vindt dat het dwazen zijn die leiding moeten hebben in het leven. Die "leiding" wil hij afpakken.

Hij vindt namelijk ook dat hij door gelovige wordt beperkt zijn 'niet gelovig' leven te beleiden.

Ik heb veel argumenten gehoort waarom religie slecht is, eenzijdig, maar desalnietemin argumenten.

Ik heb echter maar weinig redenen gehoort waarom hij gelovige wil beperken in hun doen en laten, en ik heb ook geen argumenten gehoort waarom hij wordt beperkt in zijn doen en laten als zijnde een niet gelover.

Het riekt hier naar communisme.
OneStepForward

Nee, hoor, Marx en Engels zouden dat nooit zeggen.

Wel is religie opium voor het volk, maar waneer de ongelijkheid zou verdwijnen en de omstandigheden van het prolentariaat zouden verbeteren zou religie vanzelf ophouden te bestaan, geen dwang voor nodig dus.

Afschaffen vrijheid godsdienst zouden ze nooit gewild hebben. Alleen al om het feit dat je het dan juist aanwakkerd.
OneStepForward

Alexander Hartmans schreef:In 1980 telde Nederland 1.200.000 Rooms-katholieken kerkgangers. In 2002 was dat nog 200.000. In 1980 was het aantal actieve priesters iets meer dan 3000, in 2002 was dit iets meer dan 1000. (Algemeen Dagblad. Vasthouden aan dogma's leidt tot niets, d.d. 11-3-2004, pag. 11).

Ook het kerkbezoek In Nederland daalt gestaag. Volgens het Centaal Buro voor de Statistiek ging in 1997 nog bijna een kwart van de volwassen minstens een keer per week naar de kerk. In 2003 is dat aantal afgenomen met 4% en kerkte een vijfde van de Nederlanders. In de leeftijd van 18 en 45 jaar is een op de zeven kerkleden een regelmatige kerkbezoeker. Van de 65-plussers kerkt een op de 3. Bij de Islam zijn die cijfers niet erg duidelijk zichtbaar, ook daar ziet men een lichtte daaling. (Bron: Metro, pagina 2, d.d. 3-8-2004 en Spits: CBS, minder mensen naar de kerk, pagina 2, d.d. 3-8-2004).
Zo te lezen is dus nog steeds het christelijk geloof het grootste. Beter gezegd de kerkgangers.

Ik ken namelijk best een rij christenen die nooit naar de kerk gaan.
Alexander Hartmans

DePurpereWolf schreef:Wat de heer Hartmans ons probeert te vertellen in zijn vele posts is dat hij religie slecht vindt en de rede voor al het kwaad in de wereld.

Daarom wil hij andere mensen beperken in hun uitvoeren van hun geloof omdat hij vindt dat het dwazen zijn die leiding moeten hebben in het leven. Die "leiding" wil hij afpakken.

Hij vindt namelijk ook dat hij door gelovige wordt beperkt zijn 'niet gelovig' leven te beleiden.

Ik heb veel argumenten gehoort waarom religie slecht is, eenzijdig, maar desalnietemin argumenten.

Ik heb echter maar weinig redenen gehoort waarom hij gelovige wil beperken in hun doen en laten, en ik heb ook geen argumenten gehoort waarom hij wordt beperkt in zijn doen en laten als zijnde een niet gelover.

Antwoorden:

Ik heb gewezen op het denken, het handelen vanuit de godsdiensten, de gevaren die het met zich mee brengen. Ook heb in een aantal posten verwijzingen gedaan naar andere auteurs die met deze materie bezig houden.

Ik wordt dagelijks beperkt door de godsdienst, omdat in mijn dagelijks leven wordt in voortdurend geconfronteerd met relieuze uittingen, religieuze bouwwerken, ik mag hard op niet mijn mening geven wat ik vind van de misstanden, veroorzaakt of mede veroozaakt door de godsdienst. Ik moet op mijn tenen lopen als men mij lastig valt met de godsdienst, dat men mij wil bekeren tot een geloofsgenootschap. Ik wordt continu gewezen op het feit dat men vanwege hun geloof alles mag doen en zeggen. Dat een imam zegt dat het homo-zijn een ziekte is, en deze imam wordt er niet voor gestraft, sterker nog, hij mag blijven preken. Gelovigen die openlijk de oorlog verklaren tegen anders denkenden. Met andere woorden: de godsdienst verziekt de samenleving, inplaats dat het een vrediger plaats behoort te wezen. Sinds de komst van niet Nederlandse burger, die buiten Europa komen, hebben de samenleving ontwricht, niet allemaal, maar wel veel. De islam vromt een zeer ernstige bedreiging voor anders denkenden, dus ook voor joden, christenen en niet gelovigen. De feiten liegen er niet om. En als u mij vraagt naar de cijfers en de feiten, denk ik dat u uw ogen sluit voor de realiteit, oftewel werkelijkheid. De media, terecht of onterecht, wijst ons op deze feiten. Wat in Irak gebeurt kan ook bij ons gebeuren. Het fandamentalisme, extremisme van het gedachtengoed is momenteel de modepop, in de vroege middeleeuwen de kruisridders, later tussen 1568-1648 waren het de Spanjaarden met hun Roomse gedachten en bekeringen. Ook werd inZuid-Armerika door een groepje spanjaarden veroverd en meer dan 1 miljoen inheemse indianen zijn er toen vermoord, uit naam van god, en natuurlijk ook goud.

Ik heb al eerder geschreven, inzake godslastering, mits god zou bestaan en erg goede argumenten zijn niet gegeven die het bestaan van een god zou kunnen bewijzen. Ik daag die god van de christen, joden, moslims uit, om zichzelf te bewijzen dat die god zou bestaan. Want als god werkelijk zou bestaan en hij of wat dan ook.. van de mensen zou houden als zijn troetelkindje, waarom dienen mensen te leiden, waarom is er honger, armoede, oorlog, of moeten meer dan 225.000 mensen in een keer verdrinken, overbevolking (ga heen en plant u zich in extreme mate voort), oorlogen uit naam van die god. Waarom hangen wij als soort een rookworst voor onze neus, en waarom maken wij het ons zo moeilijk om te geloven in een eeuwig leven of een goddelijk paradijs. Over dat eeuwige leven en goddelijk paradijs is geen enkel bewijs, of een aanwijzing voor. Het is allemaal natte vingerwerk.

Dit citaat uit The Devil's Advocate uit 1997, slotpleodooi wordt over god het volgende gezegd:

"Blijft jezelf: schuldgevoel is net zoiets als een zak met bakstenen. Je hoeft hem alleen maar neer te zetten. Maar voor wie sjouw je met al die stenen. Voor God? De fictieve persoon God kijkt graag toe. Hij is een grappenmaker. Stel je voor. Hij voorziet de mens van zijn instinkt, hij geeft jouw talent en wat doet hij dan? Puur voor eigen vermaak als voor een serie kosmische bloopers voor eigen vermaak verandert hij de regels. Wel kijken, maar niet aanraken. Wel aanraken maar niet proeven. Wel proeven maar niet doorslikken. En wat doet hij terwijl jij in allerlei bochten wringst, lacht hij zich dood als een sadist".

Als god werkelijk zou bestaan, dan beschouw ik hem als de grootste gochelaar aller tijden, belust op macht, hebzucht, een laffaard die zijn ware gezicht niet wil laten zien. De god van het christendom, jodendom, islam en nog vele godsdiensten. De gelovigen behoeven geen bewijs te hebben over het bestaan van hun god, omdat het een geloof is. Eeuwenlang is de mens door en voor de menszelf voorgelogen. Het is nog steeds de leugen die regeert. Dit komt doordat men hetzelf nog niet beseft. Ik ben wakker.
Anonymous

ahum, hoeveel atheisten zijn niet een oorlog begonnen... Ik kan wel gaan tellen, maar ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat atheisten de meeste slachtoffers veroorzaakt hebben in de geschiedenis.
Yemrev

De film Submission wordt tijdens het Filmfestival van Rotterdam niet vertoont uit veiligheids overwegingen... De film is een mening van iemand over een/het geloof... maar vanwege geweldadige druk die uitgeoefend is op de makers en andere personen die deze mening delen en het feit dat het betreffende geloof vind dat de film niet vertoond mag worden... worden niet gelovigen dus de mond gesnoerd en dus de vrijheid van meningsuiting ontnomen... geen respect voor ongelovigen... en de ongelovigen blijven maar proberen respect op te brengen voor gelovigen... altijd heb ik geprobeerd om respect op te brengen voor anders denkenden, politiek, geloof, smaak, het maakt niet uit... maar respect moet je wel verdienen... als men mij niet met respect behandeld... hoe kan ik het dan terug doen?
Alexander Hartmans

ahum, hoeveel atheisten zijn niet een oorlog begonnen... Ik kan wel gaan tellen, maar ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat atheisten de meeste slachtoffers veroorzaakt hebben in de geschiedenis.

In kan slecht aannemen, dat dit de oorzaken zijn van menselijk denken en handelen. Maar heel veel oorlogen zijn vanuit de godsdienst ontstaan.
Alexander Hartmans

De film Submission wordt tijdens het Filmfestival van Rotterdam niet vertoont uit veiligheids overwegingen... De film is een mening van iemand over een/het geloof... maar vanwege geweldadige druk die uitgeoefend is op de makers en andere personen die deze mening delen en het feit dat het betreffende geloof vind dat de film niet vertoond mag worden... worden niet gelovigen dus de mond gesnoerd en dus de vrijheid van meningsuiting ontnomen... geen respect voor ongelovigen... en de ongelovigen blijven maar proberen respect op te brengen voor gelovigen... altijd heb ik geprobeerd om respect op te brengen voor anders denkenden, politiek, geloof, smaak, het maakt niet uit... maar respect moet je wel verdienen... als men mij niet met respect behandeld... hoe kan ik het dan terug doen?

Dat is ook wat ik ondere andere bedoelde met het lage incasseringsvermogen van zeer veel mensen, vooral van gelovigen. En dit is het zoveelste voorbeeld van ondeugdelijk denkwerk vanuit godsdienstig oogpunt. Over respect kan ik zeggen: dat krijg je niet, dat moet je verdienen. Voor het overige: ik kan het niet beter formuleren, zoals jij dat heb gedaan.
OneStepForward

Anonymous schreef:ahum, hoeveel atheisten zijn niet een oorlog begonnen... Ik kan wel gaan tellen, maar ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat atheisten de meeste slachtoffers veroorzaakt hebben in de geschiedenis.

In kan slecht aannemen, dat dit de oorzaken zijn van menselijk denken en handelen. Maar heel veel oorlogen zijn vanuit de godsdienst ontstaan.

Noem er us een paar.
DePurpereWolf

... Ik wordt dagelijks beperkt door de godsdienst, omdat in mijn dagelijks leven wordt in voortdurend geconfronteerd met relieuze uittingen, religieuze bouwwerken,...
Religieuze bouwwerken beperken je in je doen en laten?

... ik mag hard op niet mijn mening geven wat ik vind van de misstanden, veroorzaakt of mede veroozaakt door de godsdienst.
Wat doe je hier dan? Straft hier je iemand af?

Ik moet op mijn tenen lopen als men mij lastig valt met de godsdienst, dat men mij wil bekeren tot een geloofsgenootschap.
Dit is niet het geval van waar ik vandaan kom. Ik ben nog nooit door iemand benadert om mij te bekeren. Hoe vaak gebeurt dit per week bij jou?

... Ik wordt continu gewezen op het feit dat men vanwege hun geloof alles mag doen en zeggen. Dat een imam zegt dat het homo-zijn een ziekte is, en deze imam wordt er niet voor gestraft, sterker nog, hij mag blijven preken. Gelovigen die openlijk de oorlog verklaren tegen anders denkenden ...
Discrimineren is in dit land verboden voor iedereen, de desbetreffende imam is daar op gewezen, maar het is nogal een stap om iemand voor een uitspraak zijn werk af te nemen. Als je religie verbiedt, zegt dan niemand meer dat homo-zijn een ziekte is?
Met andere woorden: de godsdienst verziekt de samenleving, inplaats dat het een vrediger plaats behoort te wezen. Sinds de komst van niet Nederlandse burger, die buiten Europa komen, hebben de samenleving ontwricht, niet allemaal, maar wel veel. De islam vromt een zeer ernstige bedreiging voor anders denkenden, dus ook voor joden, christenen en niet gelovigen. De feiten liegen er niet om. En als u mij vraagt naar de cijfers en de feiten, denk ik dat u uw ogen sluit voor de realiteit, oftewel werkelijkheid. De media, terecht of onterecht, wijst ons op deze feiten.
Tussen de regels in lees ik: "Elke moslim is een terrorist" "De islam heeft Theo van Gogh vermoord".

Iemand die zich openstelt voor feiten sluit zijn ogen niet voor de werkelijkheid. De medie geeft per definitie een verdraait beeld van de werkelijkheid.

Wat in Irak gebeurt kan ook bij ons gebeuren.
Kan ook hier Democratie met geweld door een wereldmacht worden ingevoerd? Of wordt JP Balkenende met brute kracht van zijn troon gestoten omdat hij in de 80-er jaren duizenden limburgers heeft vergast?

... in de vroege middeleeuwen de kruisridders, later tussen 1568-1648 waren het de Spanjaarden met hun Roomse gedachten en bekeringen. Ook werd inZuid-Armerika door een groepje spanjaarden veroverd en meer dan 1 miljoen inheemse indianen zijn er toen vermoord, uit naam van god, en natuurlijk ook goud....
Als je NU religie wilt verbieden, moet je het ook in de hedendaagse context plaatsen. Je kunt toch mensen niet straffen voor wat een kleine groep christenen 500 jaar geleden heeft gedaan? Het probleem daarmee is dat vroeger iedereen gelovig was, iets wat je zelf ook hebt vermeld. Dus ik begrijp niet hoe je met deze stelling de hedendaagse wet wilt veranderen. Daarvoor zul je hedendaagse voorbeelden aan moeten halen.

... het bestaan van een god zou kunnen bewijzen. Ik daag die god van de christen, joden, moslims uit, om zichzelf te bewijzen dat die god zou bestaan. Want als god werkelijk zou bestaan en hij of wat dan ook.. van de mensen zou houden als zijn troetelkindje, waarom dienen mensen te leiden, waarom is er honger, armoede, oorlog, of moeten meer dan 225.000 mensen in een keer verdrinken overbevolking (ga heen en plant u zich in extreme mate voort), oorlogen uit naam van die god.
Voor velen is god niet een aanwezige bron, maar een esotherische kwestie. Sinds de middeleeuwen denken mensen niet meer dat god natuurfenomenen beheerst. Het lijkt wel of je god hier beschuldigt van de Tsunami.

[qoute]

Waarom hangen wij als soort een rookworst voor onze neus, en waarom maken wij het ons zo moeilijk om te geloven in een eeuwig leven of een goddelijk paradijs. Over dat eeuwige leven en goddelijk paradijs is geen enkel bewijs, of een aanwijzing voor. Het is allemaal natte vingerwerk.

[/quote]

Probeer hier niet iedereen te generaliseren, want niet iedereen heeft de zelfde mening als jou. Jou mening over geloof is niet belangrijk.

Waarom Nederland een beter land zou zijn als geloof af wordt geschaft is nog steeds niet beantwoord.

P.S. Over de film Submission, dit vindt ik ook onterecht, dan zou je net zo goed Schindler's list niet uit mogen zenden. Maar dit is een argument hoe religie andere mensen beperkt in hun handelen. Aan de andere kant, als er geen religie was, was er ook geen film. Ik vraag me ook af waarom de film niet wordt uitgezonden.
Anonymous

Die film getuigd nogal van respect ofniet.. Ik ben het persoonlijk niet eens met de koran maar om er dan zo een film van te maken? Denk na voordat je wat zegt of doet.
Alexander Hartmans

Yemrev schreef:De film Submission wordt tijdens het Filmfestival van Rotterdam niet vertoont uit veiligheids overwegingen... De film is een mening van iemand over een/het geloof... maar vanwege geweldadige druk die uitgeoefend is op de makers en andere personen die deze mening delen en het feit dat het betreffende geloof vind dat de film niet vertoond mag worden... worden niet gelovigen dus de mond gesnoerd en dus de vrijheid van meningsuiting ontnomen... geen respect voor ongelovigen... en de ongelovigen blijven maar proberen respect op te brengen voor gelovigen... altijd heb ik geprobeerd om respect op te brengen voor anders denkenden, politiek, geloof, smaak, het maakt niet uit... maar respect moet je wel verdienen... als men mij niet met respect behandeld... hoe kan ik het dan terug doen?

Die film getuigd nogal van respect ofniet.. Ik ben het persoonlijk niet eens met de koran maar om er dan zo een film van te maken? Denk na voordat je wat zegt of doet.

De film heb ik gezien. Ik vind het een staaltje gedurft regieschap van Theo van Gogh, Ayaan's script sluit foutloos aan bij het beeldwerk. Respect? Onderdrukking van vrouwen volgens de islam, getuigt dat van respect. Waarom zou men terug houdend moeten zijn, vanwege religieuze dwaafheden. De film laat heel duidelijk zien hoe de vrouw in het algemeen binnen de islam wordt benadeeld en onderdrukt. Dat onder andere u spreekt van nadenken wat je doet en zegt getuigt van weinig medeleven voor vrouwen. Waarom zou wij in het westen op onze tenen moeten lopen, omdat een middeleeuws gedachtengoed de democratie en vrijheden van iedereen wil teniet doen? Ik ben duidelijk van mening dat we juist onze stem moeten laten horen. Dat is ons vrije recht.
DePurpereWolf

Inderdaad, maar als je religie afschaft, zal dan iedereen in het midden oosten meteen vrouwen als gelijken behandelen? Dat is niet eens bij ons het geval. Het is al bijna honderd jaar geleden dat vrouwen ook kunnen stemmen. Maar vrouwen worden nog steeds niet gelijk behandelt als mannen.

Je moet religie niet verwisselen met de maatschappij. Een vrouw slaande man is niet per definitie een moslim. Maar in Nederland is elk soort van geweld strafbaar, of je nu een moslim bent of een atheist.

Jij wilt de vrijheid om godsdienst een waanbeeld te noemen, maar je laat niet toe dat iemand homofilie als ziekte toekent. Er zijn veel overeenkomsten tussen beide opmerkingen, de opmerkingen komen vanuit onbegrip over de andere zijn leefwijzen.

Maar ik hoor nog steeds niet waarom religie verboden moet worden.

Als het verboden wordt, heb je nog steeds vrouwen die door hun man worden geslagen. Jaloezie, haat, onbegrip en frustratie worden niet verwijdert als je religie afschaft.

Zullen we na de moord op Pim Fortuyn de politiek ook maar afschaffen?
Alexander Hartmans

DePurpereWolf

Als men meer wil weten over godsdienstoorlogen, zijn op het internet nogal veel te vinden.

Wat mij opvalt dat u niet met duidelijke tegenargumenten komt. U vraagt mij om met feiten aan te komen, terwijl u zelf ook weet wat de feiten zijn. Ik neem aan dat u niet in een kast woont? (= niet kwestend bedoeld!).

Er is een duidelijk verschil tussen religie en godsdienst, en ik neem aan dat u dat weet? Religie, de geloofsleer wordt ook door sommige gelovigen als onzin bestempeld. Dit komt uit de monden van christenen en islamieten, die ik zijdelings heb gesproken. Maar dit terzijde.

U spreekt dat voor velen god niet een aanwezige bron is, maar een esoterische kwestie. U weet dat esoterie deel uitmaakt van de New Age? Dit gaat nog verder dan de godsdienst, Jomanda-waarheid, nog zweviger, nog onzinniger, maar goed, dit buiten beschouwing latende, en het heeft niets met generaliseren te maken. U mag dat vinden, daarvoor leven wij in een vrij westerse land (ik in Nederland). Ik ben duidelijk van mening dat godsdienst in het algemeen ouderwets is, het staat geestelijke evolutie in de weg, zeker als de mens intellectueel wil verder evolueren. Godsdienst staat in mijn ogen de wetenschap in de weg. Godsdienstige mensen menen dat god verantwoordelijk is voor het ontstaan van het bestaan, dus ook de mens. Ik vind de evolutie geloofwaardiger dat de schepping door een god, al kunnen wij als soort niet alles begrijpen en verklaren, maar het wil niet zeggen, dat er een god is, die hiervoor verantwoordelijk is.

Ik wens een samenleving die evolueert op wetenschappelijke kennis, niet godsdienstige kennis, omdat die kennis niets kan onderbouwen, zoals dat de wetenschap dat doet. Zolang er bepaalde vrijheden worden toegekend aan zaken die het eigen bestaan in de weg staan, dus het geloven in het paradijs, godd of iets in die richting, kan een gehele samenleving niet een eenduidig standpunt innemen. De verschillen zijn te groot. Dat weet u ook. Het is inderdaad om iedereen, ondanks verschillen over de streep te trekken, maar een langzame begin om het streven naar eensgezindheid, dient toch ergens te beginnen.

Als men de vrijheid van godsdienst wil afschaffen, schaf je niet de vrijheid tot het beleven ervan af, want de vrijheid van meningsuitting biedt genoeg ruimte en dus bescherming. Afschaffen dient gelijdelijk plaats te vinden (gewenning). Een culturele revolutie, zonder de godsdienst wens ik een warm hart toe. Het boeddhisme, waarvan men nog steeds denkt dat het een godsdienst is, en dat is het niet is een goed voorbeeld van zo'n samenleving. Het Boeddhisme is ruim 2500 jaar oud, en vrede en eenvoud en wetenschap gaat hand in hand goed samen. Kwalijke elementen die de ontwikkeling, zoals de godsdienst, in de weg staan, dient geen plaats meer voor te zijn. En nogmaals, als men individueel toch een godsdient wil beleven, is binnenskamers een goede plek. Het in standhouden van relieuze bouwwerken staat die ontwikkeling ook in de weg.

Om gedetaileerd een nieuwe samenleving te creeeren, zal een lange weg te gaan hebben, en dat besef ik. Nogmaals men dient nu eenmaal ergens te beginnen, zoals voorlichting, nieuw lesmateriaal, wetswijzigingen, inperken openbare relieuze uittingen, mogelijk sloop van gebedshuizzen, of herinrichtingen van die gebedshuizen. Het sslopen van oude kerken e.d., die een leeftijd van 400 jaar of ouder, mogen voor mij part blijven bestaan, als onderdeel van culturieel historisch erfgoed. Maar jongere bouwwerken mogen voor mij tegen de grond. Op die plaatsen kunnen aardige parken of woningen komen, daarmee dien je een nieuwe maatschappij mee.

Terug naar “Politicologie en Economie”