Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Zelf speel ik met skygazer van Carinasoft. Ik weet niet welke intuitiever werkt. Voor skygazer heb ik wel een beginnershandleiding in PDF-versie geschreven om de basisinstellingen handig in orde te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
simp230

dit waren waarschijnlijk geen planeten aangezien er op die datum geen planeten (Uranus zou je eventueel kunnen zien met een telescoop maar niet met een gewone camera) aan de hemel te zien waren maar gewoon 2 heldere sterren altair en Vega. ik heb dit nagekeken met een programma die laat zien hoe de sterren hemel er uit ziet. het heet stellarium. hier wat meer info over het programma en de download
een zwart gat is een plek waar god door null heeft gedeelt
Jan van de Velde
Moderator

dit waren waarschijnlijk geen planeten aangezien er op die datum geen planeten (Uranus zou je eventueel kunnen zien met een telescoop maar niet met een gewone camera) aan de hemel te zien waren
Dan zou ik nog maar eens goed in je stellarium kijken. Rond 7 uur 's avonds op die datum stonden Jupiter en Venus ongeveer zoals beschreven samen, en prima zichtbaar (vooral Venus natuurlijk overigens)
jupivenus
jupivenus 1258 keer bekeken
<- skygazer........... spanx3 ->
jupivenus2
jupivenus2 1257 keer bekeken
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
simp230

ow...ik keek om 21u??vraag niet waarom?? maar als nog venus is onder de horizon en jupiter is aan het ondergaan. maar ik heb de foto nog een keer bekeken en atlair en vega nog jupiter of venus kunnen het zijn omdat in mijn geval rechts hoger zou moeten staan en op de foto staat links hoger en venus is al onder voor dat hij goed zichtbaar is
een zwart gat is een plek waar god door null heeft gedeelt
gast018

Ja ik was er al een tijdje achter :D .

Ik gebruik nu ook skygazer, wat een fantastisch programma!

De beste manier om buiten op het balkon met een laptopje de sterrenbeelden te verkennen.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon
ropstah

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Beste forumleden,

ik zie sinds een paar dagen een zeer heldere ster aan de hemel. Zelfs met daglicht is hij al extreem fel!

Is dit de poolster?

Als ik naar Orion kijk in de hemel, dan ligt de poolster toch links daarvan? (of is dit niet op deze manier te zeggen?)
Bart

Overdag is het waarschijnlijk de planeet Venus

Met het programma stellarium kun je dit soort dingen allemaal zelf uitzoeken. http://www.stellarium.org/nl/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
skywatcher

ik zie sinds een paar dagen een zeer heldere ster aan de hemel. Zelfs met daglicht is hij al extreem fel!

Is dit de poolster?
Da's Venus , op de zon en maan na is dit het helderste object aan de hemel .

Rond deze tijd van het jaar heeft deze een helderheid van -4.15 en staat (op moment van schrijven ) net niet in het zuidwesten .

De Poolster (of Polaris) staat bijna pal in het noorden op 7 boogminuten na .
Als ik naar Orion kijk in de hemel, dan ligt de poolster toch links daarvan? (of is dit niet op deze manier te zeggen?)
Da's afhankelijk van waneer je naar orion kijkt ,maar orion komt netjes in het oosten op en dan staat de poolster inderdaad links van je .

Maar als je rond 21.30u naar orion kijkt dan staat de poolster achter je .
QuarkSV

Zou inderdaad Venus moeten zijn...

Hij is op dit moment zichtbaar in het ZW-W, met een wat heldere sterrenhemel kun je hem inderdaad zeer goed zien.

Hij bereikt zijn grootste helderheid rond half februari.

EDIT: SkyWatcher was me net wat voor.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.
anusthesist

De poolster vind je het makkelijkst (als je geen kompas hebt) door de Grote Beer te lokaliseren. Als je dan een denkbeeldige lijn trekt tussen de sterren die de voorkant van het pannetje vormen, en deze omhoog volgt kom je bij de Poolster uit:

Afbeelding

De heldere ster linksonder Orion is Sirius:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
QuarkSV

Ik heb nog even een zijvraagje over Venus: als je op dit moment(bij een heldere sterrenhemel)naar Venus kijkt door een telescoop met een vergroting van 168x, zie je dan een mooi beeld van Venus of is dit niet genoeg??

Groeten
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.
skywatcher

Net zoals de maan en Mercurius heeft ze fase en is ze momenteel als een halve schijf te zien .

Om de fase te zien heb je niet zo heel veel vergroting nodig .

Voor de rest heeft Venus , visueel gezien dan , geen details .
EenGebruiker

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Dag,

Ik weet nog weinig van sterren kijken. Ik las in sterrenkunde voor dummies dat op 14 augustus de hele nacht Jupiter zichtbaar zou zijn. Ik ben op zoek gegaan en vond laag in het zuidoosten iets dat een planeet kon zijn. Iemand anders had een goedkope telescoop en daarmee hebben we hem nog wat nauwkeuriger kunnen bekijken. We kregen een vaag beeld en het leek wel of er schuine strepen overheen liepen. Ook dachten we maantjes te zien. Later dacht ik die ook met mijn verrekijker te kunnen zien. Overigens heb ik die planeet ook later tot in ieder geval 22 augustus gezien.

Maar klopt dit verhaal? Wat kan ik gezien hebben in het zuidoosten dat behoorlijk fel scheen. Was het Jupiter wel?

Misschien kan iemand er wat licht op werpen.

André
Quyxz

Jupiter is nu al zeker 1 a 2 maanden in het zuidoosten te zien. Het is rond deze tijd van het jaar het scherpste lichtpuntje aan de hemel. (dat was het 1 maand geleden iig, maar ik denk nu nog steeds)

Jupiter is dus niet te missen.

Kijk op deze site als je wilt zien welke sterrenbeelden en planeten je allemaal kan zien aan de hemel.

http://heavens-above.com/skychart.aspx

(wel eerst ff een account aanmaken en je locatie invullen, dan wel handmatig je locatie invullen)
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.
Jan van de Velde
Moderator

Jupiter is nu al zeker 1 a 2 maanden in het zuidoosten te zien.
Vroeg in de avond bedoel je dan. Gedurende de nacht schuift hij gewoon op om rond 5 uur 's ochtends tussen zuidwest en west onder te gaan. Op dit ogenblik (22:45) staat Jupiter ongeveer 20° boven de horizon op 145°, dat is een tikje ten zuiden van zuidoost.

Terug naar “Sterrenkijken”