Moderators: jkien, Michel Uphoff
Dan zou ik nog maar eens goed in je stellarium kijken. Rond 7 uur 's avonds op die datum stonden Jupiter en Venus ongeveer zoals beschreven samen, en prima zichtbaar (vooral Venus natuurlijk overigens)dit waren waarschijnlijk geen planeten aangezien er op die datum geen planeten (Uranus zou je eventueel kunnen zien met een telescoop maar niet met een gewone camera) aan de hemel te zien waren
Da's Venus , op de zon en maan na is dit het helderste object aan de hemel .ik zie sinds een paar dagen een zeer heldere ster aan de hemel. Zelfs met daglicht is hij al extreem fel!
Is dit de poolster?
Da's afhankelijk van waneer je naar orion kijkt ,maar orion komt netjes in het oosten op en dan staat de poolster inderdaad links van je .Als ik naar Orion kijk in de hemel, dan ligt de poolster toch links daarvan? (of is dit niet op deze manier te zeggen?)
De poolster vind je het makkelijkst (als je geen kompas hebt) door de Grote Beer te lokaliseren. Als je dan een denkbeeldige lijn trekt tussen de sterren die de voorkant van het pannetje vormen, en deze omhoog volgt kom je bij de Poolster uit:Als ik naar Orion kijk in de hemel, dan ligt de poolster toch links daarvan? (of is dit niet op deze manier te zeggen?)
Vroeg in de avond bedoel je dan. Gedurende de nacht schuift hij gewoon op om rond 5 uur 's ochtends tussen zuidwest en west onder te gaan. Op dit ogenblik (22:45) staat Jupiter ongeveer 20° boven de horizon op 145°, dat is een tikje ten zuiden van zuidoost.Jupiter is nu al zeker 1 a 2 maanden in het zuidoosten te zien.