Ik reageerde op jouw opmerkingen: "De ideeën die men werkelijk onzin vind genereren in de praktijk geen enkele reactie" en "Fantasie is niet gevaarlijk immers". Die opvattingen bestreed ik in mijn post, en ik heb aangetoond dat onzin en fantasie wel degelijk gevaarlijk kunnen zijn en reactie op kunnen leveren. Ik zie nu dat je het kennelijk met me eens bent, maar dan waren je eerdere opmerkingen gewoon erg slordig. (In dat verband hoef je mij dus ook niet uit te leggen dat niet alle dieren koeien zijn.)@Jeroen: Alle koeien zijn wel dieren maar niet alle dieren zijn koeien. Als men vooral heftig reageert op ideeen die wellicht waar zouden kunnen zijn wil niet zeggen dat elk idee waar men heftig op reageert waar is.
Waar beweer ik dat dan?Overigens vind ik niet de waarheid(wat dat moge zijn) gevaarlijk,dat heb je wellicht verkeerd begrepen.
===
Göd heeft al de juiste reactie gegeven op de ideeën over wetenschap en emotie. Vóór en ná wetenschap heeft waardenbetrokkenheid vrij spel. Dat betekent dat de drijfveren voor wetenschappelijk onderzoek en de maatschappelijke interpretatie van resultaten prima aan emoties onderhevig kunnen zijn. Maar bínnen de wetenschap gelden er regels die los staan van emotie, waardering en subjectiviteit. Dat staande houden is overigens niet hetzelfde - zoals qrnlk suggereert - als pretenderen dat de wetenschap daardoor de objectieve waarheid levert. Wat wetenschap levert, is een intersubjectieve, collectieve methode. Dat lijkt mij persoonlijk de minst slechte manier om met zijn allen naar kennis te zoeken.
De meeste veranderingen die qrnk in zijn beginpost noemt, doen aan dat karakter van wetenschap overigens niets af; alleen de 'return of the subjective' zou een revolutie zijn. Behalve natuurlijk als daarmee 'the subjective' als onderzoeksobject bedoeld wordt. (Maar in die zin bestaat het al.) Op het moment dat: "ik ben bang voor A. Ergo: niet-A", een 'wetenschappelijk' geaccepteerde uitspraak wordt, is er geen echt wetenschappelijk denken meer. Die verandering zie ik dan ook in het geheel niet plaatsvinden, zéker niet in de natuurwetenschap.
Wetenschap is mensenwerk en mensen maken wel eens fouten. En er zijn ongetwijfeld voorbeelden van mensen die wetenschappelijke integriteit hebben opgegeven ten gunste van andere dingen. Maar het is niet zo dat iedereen die betaald wordt, hypocriet is. Ik snap ook niet zo goed waar men de arrogantie vandaan haalt om te beweren dat iedereen gedreven wordt door angst en geldzucht, behalve men zelf. Misschien moet de roepende maar eens luisteren of de woestijn iets terug te zeggen heeft.