Ik word zo moe van het cliché dat de wereld beter is zonder mensen. Het is trouwens onzin; voor zover ik weet is er helemaal geen 'beter' of 'slechter' zonder mensen. "De Zon zal weer stralen over een onschuldige wereld"? Dat zou een mooi beeld zijn ja, ware het niet dat er niemand was om dat beeld te waarderen.Wij zullen verdwijnen, en de aarde zal terugkeren tot een tijdperk waarin er van de dwaze ondernemingen van een schepsel die god wilde zijn, alleen nog hier en daar wat is terug te vinden, onderhevig aan verval. Eens zal er niets meer zijn dat aan ons herinnert. En de Zon zal weer stralen over een onschuldige wereld.
Als alle mensen zonder uitzondering verdorven schepselen zijn en de wereld slechter maken; nou ja, een beter milieu begint in dat geval bij jezelf. Maar als dat niet zo is - dat is mijn opvatting - zie ik geen reden om de mensheid als geheel dood te wensen. Die apocalyptische profetieën van Mechanieker en jou mogen dan wel op een iets minder triomfantelijke manier geuit worden.
Wat Mechaniekers stokpaardje betreft:
Ik ben het afgelopen decennium 'geseculariseerd', maar voel me allesbehalve onthoofd. Het zal je wellicht verbazen, maar het blijkt mogelijk om een zeker moreel besef te behouden zónder dat je leefregels uit eeuwenoude boekjes hoeft te putten! Intelligentie blijkt bij nader inzien overigens ook niet onlosmakelijk verbonden met religie. Zie, ook atheïsten kennen hersenen, bewustzijn en ethiek! Ontken dat feit of heroverweeg je opvattingen.Secularisering zie ik als de verdoofde 'onthoofding' van een samenleving, simpelweg omdat er niets is dat de plaats van spiritueel kracht en intelligentie adequaat kan innemen. Materiele welvaart en empirische 'kennis' leek veelbelovend maar heeft jammerlijk gefaald, m.i.
Mijns inziens heeft de opkomst van de wetenschap het immateriële leven net zo sterk verrijkt als het materiële. Kennisleer, metafysica en ethiek zijn veranderd van een naïeve, traditionalistische verzameling dogma's in een systeem dat waar mogelijk rationeel en objectief is en verder individuele ruimte geeft voor subjectieve invulling. Volgens sommigen is dat allemaal wellicht wat te onoverzichtelijk, maar zelfs zij krijgen de ruimte in het huidige systeem: ze mogen hun televisie uitzetten, hun boekje uit het hoofd leren en als ze echt willen zelfs roepen dat de aarde zesduizend jaar oud is. Zolang ze de middeleeuwen maar niet met geweld aan anderen opdringen, laat deze seculiere maatschappij ze ongemoeid. Net als een grote diversiteit aan andere opvattingen en levensbeschouwingen. Míj persoonlijk lijkt dat winst.
Het wetenschappelijk wereldbeeld en het secularisme zijn niet verantwoordelijk voor het feit dat de olie opraakt, net zo min als het christendom verantwoordelijk was voor het feit dat de bossen in Europa eraan gingen. Het is mogelijk dat de wetenschap niet in staat blijkt om miljarden mensen op een duurzame manier op deze aarde te onderhouden, maar dat is dan ook wel een klein beetje te wijten aan de aarde zelf.
P.S. qrnlk's utopia van zojuist zie ik op het eerste gezicht wel zitten, hoewel ik zelf niet echt iets tegen steden heb