Wat een doemdenkerij zeg. Niet bevorderlijk voor de geestelijke gezondheid. De situatie in de wereld is veel beter dan toen ik zo jong was als Assasinator (de olie raakte toen ook al op -er is nu meer- het milieu was er zeer slecht aan toe, de bossen stierven, een economische recessie met hoge werkeloosheid en de dreiging van de atoombom en van de Sovjet Unie etc. etc). Toen zag ik het overigens ook niet somber in.
Q is aan het aflopen gegaan in dit topic . Deze
Persoonlijk vind ik dat de 20ste eeuw wel bewezen heeft dat de USA door een zeer gewelddadig dictatoriaal regime bestuurd wordt.
Wordt grappig genoeg weerlegd door deze post
Paul_1968 schreef:Olie wordt gestolen uit Irak. Saddam leek als een van de excuses gebruikt te worden. Wat is na zijn dood nog het excuus ?
Wordt deze diefstal goedgekeurd door onze regering en door ons, individuen ?
Even over 9-11 : Niet iedereen staat open voor de mogelijkheid om een "inside job" als serieuze optie te bekijken en onderzoeken. Moslims worden massaal als de boosdoeners afgeschilderd, terwijl daarvoor geen harde argumenten zijn. Voor mij staat Bush op zijn eigen Axis en ik denk dat we uit die hoek meer onheil moeten verwachten dan van moslims. De kranten staan al jaren vol met anti-moslim-propaganda.
Paul zal dit alles niet zelf verzonnen hebben maar zich waarschijnlijk baseren op Amerikaanse websites en docu-historische vervalsingen als Loose Change.
Een land waar om commerciële of politieke redenen dergelijke subversieve propaganda wordt gepubliceerd en dit wordt toegestaan kun je toch onmogelijk een dictatuur noemen.
Ik bezie de VS als een land met een idealistischer inslag dan Europa. De mensen hebben een groot vertrouwen in vrijheid en democratie en zien een rol voor hun land in het bevorderen van deze vrijheid in de wereld. Soms wordt er zelfs een verbinding met het geloof gelegd en zou de VS een door god gegeven rol dienen te vervullen om de wereld te behoeden van het kwaad. Dit is een generalisatie natuurlijk en lang niet alle Amerikanen denken er zo over net zo min als alle regeringen en politici er hun handelingen in grote mate door laten bepalen. Ook gebruiken politici dergelijke sentimenten als het zo uitkomt voor het belang van de VS in het algemeen en hun herverkiezing in het bijzonder. Verder moet je natuurlijk niet vergeten dat de VS erg machtig is (in de ogen van vele Amerikanen, waaronder vermoedelijk Bush in 2003, machtiger dan ze in feite is) en het nalaten van ingrijpen om het lot van de mensen te verbeteren ook onethisch kan worden gevonden (denk aan VN-Rwanda). Ook is het opzetten van een democratie na een oorlog enkele keren bijzonder goed verlopen.
Deze sentimenten acht ik een grote rol spelen in deze regering die bovendien het beginsel van de preventieve aanval, het recht op het beëindigen van tirannie en het bevorderen van democratie omarmde in haar National Security Strategy
http://www.whitehouse.gov/nsc/nss.html Het conflict met Irak was een uitgelezen kans om deze strategie uit te voeren en een voorbeeld te stellen. Het werd een afrader.
He (al Obeidi, chef veiligheidsdienst Irak) additionally offered oil concessions, but stopped short of having Hussein give up power, instead suggesting that elections could be held in two years. Later, Obeidi suggested that Hage travel to Baghdad for talks; he accepted.
Later that month, Hage met with Gen. Habbush in addition to Iraqi Deputy Prime Minister Tariq Aziz. He was offered top priority to US firms in oil and mining rights
http://en.wikipedia.org/wiki/2003_invasion...ace_Initiatives
Richard Perle, aan wie Hage rapporteerde wilde wel verder praten maar kreeg van hogerhand te horen dit was vlak voor de invasie van nee. Het kan natuurlijk zijn dat dit niet vertrouwd werd maar destijds dacht ik zelf dat de oorlogsdreiging in het leven was geroepen om dergelijke concessies af te dwingen. Ik zie echt geen economische belangen die gediend zouden zijn met het niet ingaan op dergelijke voorstellen en het starten van een oorlog.
In een economisch geglobaliseerde wereld, dwz internationaal kapitalisme en vrijhandel zijn de economische belangen van een land niet gebaad bij oorlog maar bij vrede en onderlinge handel. De eerste wereldoorlog bewees dat een oorlog dan alleen verliezers kent (de periode 1890-1913 wordt als een kapitalistisch globaliseringstijdperk beschouwd met een grote mate van vrijhandel die nadien tijdelijk is teruggedraaid.)
( op Mechanieker's bericht kom ik wellicht nog terug, enkele interessante punten, weinig tijd en de links in jouw bericht doen het niet)