Balthazar
Artikelen: 0

Re: Evolutie en/of intelligent ontwerp

betekend ID zonder designer niet gewoon dat het leven door toeval is ontstaan? dus eigenlijk de meest gangbare thoerie over het ontstaan van leven. dit is wel mogelijk alleen of je de theorie nog ID kunt noemen is in mijn ogen niet logisch.

met vriendelijke groet

gijs brouwers
p__

Bedoel je nu, p, dat er elders wel leven zonder designer kan ontstaan zijn? Waarom dan op aarde niet?
Over leven elders doet ID geen uitspraak.
Zoals Ingr al zei: ID is geen theorie, ze verklaart eigenlijk niets. ID beweert alleen dat "er meer is" en vervolgens weigeren ze te zeggen wat dat dan wel is, nog eenvoudiger, zonder zelfs maar een paar eigenschappen van de "meer" te vermelden.
Sinds wanneer is een theorie dat iets geschapen is, opeens geen theorie meer?

Als het leven op aarde geschapen is, dan zij het zo, of je nu atheist bent of niet dat doet er niet toe.
Johan2

peterdevis schreef:Er zijn veel doldwaze theorien in deze wereld maar dit verbreekt toch alle records!

Een intelligent ontwerp zonder ontwerper!
Toch niet, want ID met een ontwerper is homunculair. Het verplaatst slechts het probleem. Immers: wie of wat ontwierp dan de ontwerper?

Daarmee is ID overigens niet minder doldwaas. Wel vind ik dat ID in veel discussies onrecht wordt aangedaan door het uitsluitend als verkapte vorm van creationisme weg te zetten (Bakker, D'66). Wanneer je ID opvat als gerichte, i.p.v. door toeval geleide evolutie, lijkt mij dat een toetsbare hypothese. (Waar ik overigens niet in geloof, maar dat is van geen belang).
Sjorssnors

Lijkt mij ook onmogelijk (zonder designer). Ik zie 'alles' dan ook als 'gevolgen welke ontstaan zijn door verandering en de beweging, welke begon met de oerknal, welke eveneens door verandering plaatsvond. Hetgeen ontploft is had vóór de oerknal al de materie, en had de ruimte nodig om zich te uiten. Het gevolg ervan is alles. Alles 'was' 1, en is nu verstrooid over de tijd, in meerdere dimensies. Wat zich vervolgens in die (ons bekende) tijd heeft ontwikkeld, is allemaal door verandering (evolutie) onstaan. Oorzakelijke veranderingen, door de tijd gedreven, kunnen niet volgens een design gaan.

Vandaar deze (uiteraard filosofische) conclusie over dit topic.
zpidermen

Johan2 schreef:
peterdevis schreef:Er zijn veel doldwaze theorien in deze wereld maar dit verbreekt toch alle records!

Een intelligent ontwerp zonder ontwerper!
Toch niet, want ID met een ontwerper is homunculair. Het verplaatst slechts het probleem. Immers: wie of wat ontwierp dan de ontwerper?
Waarom gaan jullie er toch telkens vanuit dat de ontwerper zelf ook ontworpen moet zijn..? Waarom hebben jullie toch zoveel moeite met een uitspraak als 'de ontwerper is niet ontworpen, maar heeft altijd al eeuwig bestaan'?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
p__

Waarom gaan jullie er toch telkens vanuit dat de ontwerper zelf ook ontworpen moet zijn..? Waarom hebben jullie toch zoveel moeite met een uitspraak als 'de ontwerper is niet ontworpen, maar heeft altijd al eeuwig bestaan'?
Dat kan natuurlijk ook ja.
Sjorssnors

zpidermen schreef:Waarom gaan jullie er toch telkens vanuit dat de ontwerper zelf ook ontworpen moet zijn..? Waarom hebben jullie toch zoveel moeite met een uitspraak als 'de ontwerper is niet ontworpen, maar heeft altijd al eeuwig bestaan'?
Dat kan natuurlijk ook ja.

Ik vind het voor een ontwerper onlogisch al eeuwig bestaan te hebben, en 'ineens' iets ontworpen te hebben. Als hij al eeuwig blijkbaar zich voorbereid heeft, heeft ie er wel een vreemd gevolg aan gegeven, althans had het véél beter uitgevoerd kunnen worden.
p__

Ik vind het voor een ontwerper onlogisch al eeuwig bestaan te hebben, en 'ineens' iets ontworpen te hebben.
Wie zegt dat hij hiervoor niets gemaakt heeft? Of dat er niet oneindig veel verschillende universums bestaan? Of dat dit universum niet slechts een zandkorreltje in de prullenbak van de schepper is?
Als hij al eeuwig blijkbaar zich voorbereid heeft, heeft ie er wel een vreemd gevolg aan gegeven, althans had het véél beter uitgevoerd kunnen worden.
Ten eerste hoeft de ontwerper niet perfect te zijn. Ten tweede lijkt het me extreem sterk dat jij zou weten of en hoe dit universum 'verbeterd' zou kunnen worden. Ten derde is jouw argument dat een eeuwige ontwerper 'onlogisch' zou zijn, natuurlijk ook van toepassing op het bestaan van 'eeuwig toeval/chaos' of 'eeuwig niets' waar opeens het universum uit tevoorschijn komt.
Johan2

Heb ik ook niet, als geloofsuitspraak. Het ging mij alleen om het openhouden van de ID-zonder-ontwerper hypothese voor diegenen die niet in jouw eeuwig-durende-ontwerper geloven.
lngr

Omdat dat het probleem niet oplost.Probleem: Hoe ontstond het universum ? Antw: Kan niet zomaar. Dus God.

Dit is geen antwoord, maar een uitbreiding van het probleem. Als de god zelf niet te verklaren is, dan verklaart hij het probleem ook niet.

Je schuift het probleem op.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
p__

lngr schreef:Omdat dat het probleem niet oplost.Probleem: Hoe ontstond het universum ? Antw: Kan niet zomaar. Dus God.

Dit is geen antwoord, maar een uitbreiding van het probleem. Als de god zelf niet te verklaren is, dan verklaart hij het probleem ook niet.

Je schuift het probleem op.
Hetzelfde doet de wetenschap nu ook hoor:

Hoe ontstond het universum? Antw: Kan niet zomaar. Dus toeval.
p__

sjorssnors schreef:Als hij al eeuwig blijkbaar zich voorbereid heeft, heeft ie er wel een vreemd gevolg aan gegeven, althans had het véél beter uitgevoerd kunnen worden.

Ten eerste hoeft de ontwerper niet perfect te zijn. Ten tweede lijkt het me extreem sterk dat jij zou weten of en hoe dit universum 'verbeterd' zou kunnen worden. Ten derde is jouw argument dat een eeuwige ontwerper 'onlogisch' zou zijn, natuurlijk ook van toepassing op het bestaan van 'eeuwig toeval/chaos' of 'eeuwig niets' waar opeens het universum uit tevoorschijn komt.

Ik voeg hier nog even een punt 4 en 5 aan toe:

4. Zelfs als het universum niet 'perfect', dan toont het feit dat iemand van ons dit kan beseffen toch aan hoe subliem de schepper is geweest om iets te scheppen dat kan inzien dat zijn schepping niet perfect is (en dat deze schepping misschien ooit zelfs zo intelligent wordt dat het de schepper van de schepping ontstijgd).

5. Zelfs als het universum niet 'perfect' is, dan kun je nog niet concluderen dat het niet geschapen is. Je kunt van Windows XP ook niet zeggen dat omdat er bugs inzitten, het dus niet geschapen is.
Balthazar

maar als de ontwerper van onze wereld niet gecreerd hoefde te worden waarom zou de mens en de wereld dan wel weer gecreerd moeten worden door een ontwerper?

met vriendelijke groet

gijs brouwers
zpidermen

Ik vind het voor een ontwerper onlogisch al eeuwig bestaan te hebben, en 'ineens' iets ontworpen te hebben. Als hij al eeuwig blijkbaar zich voorbereid heeft, heeft ie er wel een vreemd gevolg aan gegeven, althans had het véél beter uitgevoerd kunnen worden.
Hoe zou jij het gedaan hebben? En waarom denk je dat de ontwerper zich al eeuwig heeft voorbereid?
zpidermen

maar als de ontwerper van onze wereld niet gecreerd hoefde te worden waarom zou de mens en de wereld dan wel weer gecreerd moeten worden door een ontwerper?
Waarom vraag je dat niet aan de ontwerper zelf? Kijk, elk ontwerp heeft een ontwerper. Kijk maar om je heen. Het gaat er dus om, of jij de wereld/universum/de mens/enz als ontwerp ziet of niet. Ik zie zat sporen van ontwerp, dus ik ben er ook van overtuigd dat er een ontwerper moet zijn.

Terug naar “Filosofie”