volgens mij hangt het af van de manier waarop een vogel in de lucht blijft:
door z'n anatomie vliegt een vogel niet alleen door loodrecht neerwaartse druk (die zouden resulteren in N uitgedrukt in kg aangeven op de weegschaal ) maar is de normaalvector die de vogel in de lucht houdt en dus in feite de zwaartekrachtvector "opheft"(nogal onorthodox maar kom) een resultante van vectoren die ook schuin*** gericht zijn. Waardoor een deel van de massa gedragen wordt door de zijwaarste druk op de zijwand van het vliegtuig wat dus niet(of minder?) aangegeven zal worden door de weegschaal dus denk ik dat de massa van de vogels (t.o.v. het vliegtuig/weegschaal) gedeeltelijk afneemt als de vogels opvliegen.
wanneer de vogels dan weer vervangen zouden worden door helikopters die enkel "vliegen" door neerwaartse druk dan zou het gewicht van het vliegtuig gelijk blijven.(zoals gebeurde in de aflevering van Hoe zo die reeds werd aangehaald)
***SCHUINE VECTOREN: ik kwam tot deze mogelijkheid door volgende feiten:
1. een vogel kan niet op dezelfde plaats blijven vliegen
2. indien je op de grond van het vliegtuig zou liggen en een vogel van 200 kg zit op je dan ervaar je ook een druk van 200 kg (eenheid niet correct doordat de druk afhankelijk is van in dit geval onbekende factoren) maar indien de vogel boven je zou vliegen dan zou je ook een druk van 200 kg moeten ervaren wat me nogal onlogisch lijkt (al is dit misschien niet helemaal correct door het verschil in oppervlakte van de druk dus moet de vogel dan in eerste instantie in feite op je liggen met het gewicht volledig verspreid)
3. indien vogels enkel een neerwaartse druk uitoefenen dan zouden ze in de ruimte kunnen bewegen door de positie van hun vleugels te veranderen (net als helicopters)==> gevolg 1: vogels die heel snel vooruitvliegen zouden dus het lichaam (of op z'n minst de vleugels) heel sterk moeten kantelen wat niet klopt, vogels vliegen sneller vooruit door de frequentie van hun vleugelslagen te verhogen wat erop wijst dat er een "zijwaartse"* kracht aanwezig moet zijn
==> gevolg 2: vogels zouden kunnen achteruitvliegen daar achteruit te kantelen (weerom net als helicopters)
daar dit niet het geval is zou je er kunnen van uit gaan dat vogels van nature uit een "zijwaartse"* druk uitoefenen waardoor ze vooruit vliegen (houdt verband met evolutietheorie van Darwin)
(*om verwarring uit de weg te gaan: "zijwaarts" hangt uiteraard af van referentiekader voor de vogel is het in feite een achterwaartse kracht die hem vooruitstuwt maar ik ben niet vertrouwd met de correcte formulering hiervan want is dat dan voorwaartse of achterwaartse kracht
dus vandaar-->zijwaarts)
laat me wel duidelijk stellen: dit berust slechts op een persoonlijke logische redenering en is niet wetenschappelijk gegrond ( ik ben 17 jaar oud en heb een gewone, vrij beperkte ASO-fysica-opleiding achter de rug dus is het wel mogelijk dat ik hier flaters sla) ik heb de stelling ook aan één stuk uitgespuwd, met bemerkingen en twijfels ertussen, dus kan nogal verwarrend zijn (heb geen zin meer om opnieuw te lezen
)==> Newton draait zich om in zijn graf