@Kitty
Waar zit de motivatie voor mensen om een jarenlange studie te gaan doen als er voor het uiteindelijk uit te oefenen beroep geen geldelijke beloning tegenover staat? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand jaren zich gaat inspannen om iets te studeren, als hij zonder die inspanning hetzelfde tot zijn beschikking heeft als ieder ander. Diegenen die dat wel doen, doen het uit leergierigheid, en dan krijg je dus altijd een onderscheid tussen mensen die meer weten dan jij en van daaruit de dienst willen uitmaken.
Ook dit kan voor vele mensen verschillend zijn. De een wilt graag een voorbeeld zijn voor andere. De ander wilt graag weten tot hoever hij/zij zich kan ontwikkelen. Of de ene wilt de 2e einstein worden. Men doet het dan ook niet alleen voor een beloning, maar het is ook een soort competitie. De een wilt de beste zijn in iets wat hij/zij graag doet.
Waar is de motivatie voor een puber om zijn best te doen op school als hij niet meer kan bereiken dan een ander?
Is elk mens hetzelfde? Heeft elk mens dezelfde kwaliteiten/talenten?
Kan elk mens doen wat de ander kan? Lijkt me sterk...
Niet elke student is even gemotiveerd maar heeft als doel iets te bereiken in het leven, en met dat bereiken bedoelt hij een uitstijgen boven de modale norm.
Alhoewel ik hoogebegaafd ben
en niet van nederlands afkomst,
maak ik ook spelfouten, foute zinnen en begrijp niet elk nederlands woord.
Modale norm?
Hoe zit het met straffen? Nu krijg je een boete als je over de schreef gaat. Wat is het alternatief? Criminelen maar ook overtreders zullen blijven bestaan. En zeg nu niet dat criminaliteit zal verdwijnen omdat dat allemaal om geld draait, want dat is natuurlijk niet zo. Je hebt ook criminaliteit uit lust of uit allerlei andere motieven.
Er zal altijd wel iemand zijn die zelfmoord pleegt vanwege een verloren liefde, of iemand pleegt een passiemoord. Moord zal altijd blijven bestaan.
We kunnen het misschien wel verminderen, bijvoorbeeld als we leerkrachten hebben op basisscholen die niet alleen weet hebben over wat ze moeten lesgeven, maar ook over psychiatrie.
Zodat de kindertjes al vroeg leren wat fout en goed is, wat oorzaak en gevolg is en hoe ze met bepaalde emoties om moeten gaan.
En over kleine overtreders als te hard rijden, of de eigenaar laat zijn hond op de stoep kakken, tja... dat zal ook nooit verdwijnen, ongeacht de tegenmaatregelen die je zal nemen.
En natuurlijk zijn er mensen die het leuk vinden te werken, maar wie knapt de echt nare zaken op? Die zullen altijd blijven en zeker niet allemaal door robots kunnen worden vervangen.
Wat voor "rot" klusjes zouden robots niet aan kunnen?
Ik geloof op een wereld zonder geld dat de technologie flinke stappen vooruit zal doen. En dus zullen de robots ook beter worden.
Maar geef ons een voorbeeld waarvan je denkt dat robots het niet zou aankunnen, misschien zie ik iets over het hoofd
Wie bepaalt trouwens wie wat moet doen? Als je het allemaal zelf mag bepalen, hoe voorkom je dan tekorten in bepaalde minder geliefde beroepsgroepen?
Het zal natuurlijk een chaos worden als men zelf mag bepalen wanneer en wat ie wilt doen.
Stapt binnen bij een bedrijf en wilt gelijk aan de slag terwijl er geen plek is of zich niet heeft gekwalificeerd voor de functie. Daarom is een leidinggevende die voldoende ervaring heeft ook wel een goed idee. Die kan roosters opstellen bijvoorbeeld en controleren of een persoon wel voldoende zich heeft gekwalificeerd voor een functie binnen de organisatie.
En tekorten in bepaalde minder geliefde beroepsgroepen, misschien dat we daar effe doorheen moeten bijten, maar ik geloof dat die er niet bestaan. Maar mocht dat toch gebeuren dan zullen we daar dan robots op inzetten.
Laat je die dan doen door mensen als straf? Lijkt me ook geen goed idee, aangezien je dan afhankelijk wordt van een zeker percentage aan criminelen om je maatschappij draaiende te houden.
Dat lijkt mij ook geen goed idee
Hoe zit het met de hierarchie? Waarom zou je nog doen wat een ander je opdraagt? In elke werkomstandigheid zijn namelijk aanstuurders en uitvoerders. Als je geld moet verdienen voor je onderhoud accepteer je dit. Als dat niet meer hoeft laat je je dan door een ander nog vertellen wat je doen moet?
Niks moet op een wereld zonder geld. Als iemand het vreselijk vindt om te doen wat een ander van je vraagt, dan kan hij/zij proberen zich zelf op te werken naar een hogere functie of begin een eigen zaak/hotel/organisatie/enz enz. Genoeg mogeljkheden.
Ik denk dat het een utopie is en zeker niet mogelijk om geld of liever gezegd een beloning voor wat je doet gerelateerd aan wat je doet uit te bannen uit onze maatschappij en zeker niet over de hele wereld.?
Ik denk dat het wel mogelijk is, maar dat zal wel enige tijd kosten. Want men is niks anders gewend dan geld als beloning.
Maar kijk eens naar vrijwilligerswerk, die krijgen als beloning een voldaan gevoel/trots en geen geld.
Hierarchie is niet uit te bannen. Leiderschap en volgers ook niet. Alleen zullen de volgers minder bereid zijn te volgen. Want waarom zouden ze.
Ik denk niet dat volgers minder bereid zullen zijn te volgen. Willen ze dezelfde levenstijl, vrijheid en mooie toekomst voor hun kroost, dan lijkt het mij wel wijs om mij... pardon, een leider
te volgen.
Je gaat niet studeren omdat dat voor de maatschappij zo goed is, je gaat studeren om er zelf beter van te worden.
En als je er zelf beter van wordt, ga je dan niks met opgedane kennis doen of ga je het gebruiken voor een nog betere maatschappij?
Kitty"[quote="Kitty schreef:Besef goed dat niet ieder het belang van samenwerken overziet. De meeste mensen zijn uiteindelijk individualisten die puur uit zijn op eigen gewin. En dit zal je altijd houden.
Mensen zijn in principe egoisten, dus een maatschappij voor elkaar en met elkaar is een mooi streven maar zal nooit lukken omdat de mens over het algemeen zo niet in elkaar zit.
De meeste mensen zitten inderdaad nu niet zo in elkaar. Omdat elke mens is opgegroeid met geld en alle verschrikkingen die erbij horen. Mocht de beslissing vallen dat er heden geen geld meer bestaat op de wereld, zullen we nog effe een of misschien zelfs twee generaties wachten tot de mens wel zo in elkaar zit.
Kitty schreef:Groet,
Kitty
Groetjes,
B. Marley