Doffer
Artikelen: 0

Re: Het eten van dierenvlees.

Hoi

Is het wel geoorloofd om wild te eten, deze zijn niet masaal geproduceerd.

Aangezien er niet veel roofdieren zijn maakt het voor de prooidieren niet uit of ze gedood worden door een mens of roofdier ?

Hoort de dood van een dier niet gewoon bij het leven (lang of kort leven) :shock:
Ard

Maar wat als we allemaal besluiten om wild te gaan eten???? Dan blijft er niets over voor de eerder genoemde wolf of vos of andere in het wild levende roofdieren. Om dit probleem op te lossen moeten we de wilde dieren gaan fokken, en zijn we net zover van huis. Waar het om gaat is dat we voor ons genot levens beeindigen. Het is niet nodig om vlees te eten.....
Doffer

Hoi

Wat je ook doet, je neemt altijd levens. Direct of indirect.

Wat voor mij van belang is of het verkeerd is om die levens te nemen. In mijn ogen niet omdat het bij de natuur hoort.

p.s. ik vind dat een varken beter door een mens snel gedood kan worden dan langzaam aangvreten door een troep wolven :shock:
Michael Tuk

p.s. ik vind dat een varken beter door een mens snel gedood kan worden dan langzaam aangvreten door een troep wolven
Dat valt mee. Ik heb eens een verslag gelezen over iemand die een aanval van een leeuw kon navertellen. Wat hem het meest was bijgebleven, was de volstrekte afwezigheid van pijn.

Varkens die bij de slager terecht komen bulken doorgaans van de stress, wat voornamelijk een gevolg is van het ruwe transport.

Stress is iets wat in de natuur zelden voorkomt. In de natuur kun je twee dingen doen om van een probleem af te komen: vechten of vluchten. Varkens die een vrachtwagen ingedreven worden kunnen geen van beide.
Wat niet kan bestaat niet.
Doffer

Hoi

Varkens hebben niet veel stres meer met het vervoer.

Enige jaren geleden waren er nog wel varkens die veel stres vertoonde met het transport. Dit was zeer kwalijk omdat het vlees van deze gestreste varkens niet lekker smaakte. Nu zijn de varkens zo gefokt dat ze veel minder stres hebben en dus het vlees goed blijft smaken.

Je wil toch niet beweren dat een beest dat van achter wordt aangevreten geen stres en pijn heeft :shock:
ZVdP

Stress is iets wat in de natuur zelden voorkomt
Amaai, volgens mij komt dit zeer vaak voor in de natuur. Denk maar aan hoe een konijn helemaal stil blijft zitten als er gevaar is. Dit is een soort van stress, het hartje van het konijn gaat veel sneller slaan.

Ikzelf ben niet tegen het eten van vlees, mits de dieren geen lijden hebben gehad tijdens hun kweek. De mens is van nature een vleeseter, wij zijn beginnen vlees eten van kadavers, met het gevolg dat onze hersenen zijn kunnen groter worden door het proteïnerijke vlees.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Veertje

Ikzelf ben niet tegen het eten van vlees, mits de dieren geen lijden hebben gehad tijdens hun kweek.
Daar gaat het om, dat de beesten niet hoeven te lijden tijdens hun leven en dat ze niet onnodig hoeven te lijden bij het slachten. Stress kort voor de dood zal er altijd zijn, dat is in de natuur net zo. Maar stress en pijn tijdens het leven (bioindustrie) zijn onnodig. En dat soort praktijken kunnen we alleen maar terugdringen als we minder consumeren.
Doffer schreef:Varkens hebben niet veel stres meer met het vervoer.  

Enige jaren geleden waren er nog wel varkens die veel stres vertoonde met het transport. Dit was zeer kwalijk omdat het vlees van deze gestreste varkens niet lekker smaakte. Nu zijn de varkens zo gefokt dat ze veel minder stres hebben en dus het vlees goed blijft smaken
Wat een vreemd verhaal! Waar heb je deze informatie vandaan? En bovendien: als varkens gestresst zijn is dat dan alleen maar kwalijk omdat het vlees dan minder lekker zou smaken? :shock: Het lijkt me dat de varkens een groter probleem hebben! Heb je trouwens ooit de documentaire op Discovery gezien waarin men getuige werd gemaakt van het feit dat er Koreanen zijn die honden aan een boom ophangen en langzaam laten sterven omdat het vlees door de stress dan juist lekkerder zou smaken? Vreselijk!
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Cassanne

Varkens geen stress?? Ook niet als ze bijv. van Italie naar Nederland gereden worden in een vrachtwagen??

Kom op zeg, zelfs ik heb stress als ik dat doe in een luxe touringbus.

En over 'van achter aangevreten' , wat dacht je van zonder verdoving gecastreerd?

Ik heb niets tegen het eten van dieren, maar de bio-industrie natuurlijk noemen is te bizar voor woorden.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Doffer

Veertje

Dit heb ik pas gezien in een documentaire van Overleven. Het ging over hoe wij de laatste jaren de dieren zo aangepast hebben dat ze steeds beter geschikt zijn voor de consumptie. Denk aan dikbil koeien, varkens met veel vlees en niet teveel vet (hierbij kwam het streshormoon ook naar voren) en de mestkippen waarbij we zo gefokt hebben dat de kuikens te hard groeien en de meeste dieren niet ouder kunnen worden dan 8 weken (ze groeien dood).

Die mensen die de honden levend ophangen weten niet beter en hebben de tijd niet om na te denken wat ze de hond aandoen. Voor hun zal het wel de normaalste zaak zijn en is dat dan erg ?

Het castreren is niet perfect maar dient nu wel te gebeuren. Het lijkt me erg pijn doen maar de biggen lopen meteen verder of ze niets mankeren, misschien omdat een prooidier geen zwakte wil tonen.

Zolang de meerderheid van de mensen goedkoop vlees op tafel wil zullen de dieren een niet veel beter leven krijgen. Al hebben de meeste dieren geen slecht leven :shock:

Door geen goede kweek kunnen goede gedomesticeerde dieren gefokt worden niet wel in de bio-industrie zouden kunnen passen. Zo heb ik fazanten gefokt in een broedmachine, de kuikens zagen mij al ouder. Maar na een paar weken werden ze toch wild. Het is niet mogelijk om een fazant net zo tam te krijgen als een kip. De kip is al veel verder gedomesticeerd.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”