http://en.wikipedia.org/wiki/Soul
The soul, according to many religious and philosophical beliefs, is the self-awareness, or consciousness, unique to a particular living being, defined as being distinct from the body and survives the death of the body. In these beliefs the soul is thought to incorporate the inner awareness of each living being, and to be the true basis for consciousness, rather than the brain or any other material or natural part of the biological organism. Some religions and philosophies on the other hand believe in the soul having a material component. Souls are usually considered to be immortal. Many beliefs hold they exist prior to incarnation.
The concept of the soul has strong links with notions of an afterlife, but opinions may vary wildly, even within a given religion, as to what may happen to the soul after the death of the body. It also shares as a Proto-Indo-European language root of spirit.
+ rest pagina
Oorspronkelijke vraag Topic Title:
Wanneer wordt een (nieuwe) ziel 'geboren'...?
Nu kan men zich ergeren aan het feit dat hier geen rationele, biologisch vatbare, wetenschappelijke beschrijving komt.
Op zich vind ik dat reeds niet wetenschappelijk.
Biologisch: er is geen ziel, alles kunnen we uitleggen (binnen grenzen en nu of mogelijk later) en dood is dood.
Andere levensvisie(s): de ziel is de kern van ons zijn, geen biologisch onderdeel, maar een onstoffelijk iets, en als we sterven gooien we onze verpakking (stoffelijk deel) af en leven we zo verder. En in sommige levensvisies worden lichaam en ziel terug samengebracht op het einde der tijden.
We praten hier over een geloof, een levensvisie, die niet in rationele termen te beschrijven is, men kan proberen dergelijke dingen uit te lokken of af te dwingen, en die dan mogelijk trachten te bediscuteren met rationele argumenten.
Het resultaat: de andere partner heeft alleen het gevoel dat ze niet begrepen wordt.
En voor velen klopt dit en voor andere niet ......
Hoe kan je zo'n vraag beantwoorden?
Of gewoon niet, of proberen vanuit het standpunt van de levensvisie van de vraagsteller, en dat blijft onderdeel van
wat logisch zou zijn binnen dat geloof en levensvisie, niet wat wetenschappelijk juist zou zijn, want dan moet je accepteren dat die ziel (amper te omschrijven met rationele termen) bestaat en inderdaad een soort afzonderlijke eenheid is die zelfs na de dood verdergaat (afhankelijk van visie).
Zijn mensen die geloven (in wat ook) dan idioot of schapen, oneerlijk met zichzelf?
Wel ik ken geen juist percentage maar geloven dat die 50% van de wereldbevolking idioot of simpel is, is idioot of simpel op zichzelf.
En ik geloof niet ..... ik zie gewoon dat Sofia een ander beeld heeft.
Is dat dan niet wetenschappelijk? Wel blijkbaar worden Christelijke filosofen wel geaccepteerd als wetenschappers. En zullen er waarschijnlijk nog andere wetenschappers zijn ook.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_philosophy