Dat nul gelijk is aan x/x-1Maar wat wil je precies horen?
Dat nul gelijk is aan x/x-1Maar wat wil je precies horen?
Nou, bij dezeDat nul gelijk is aan x/x-1
Dan valt er tenminste met 0 te rekenen. En als x/x-1 voor x=0 wordt dat lastig omdat 0 al x/x-1 is, dus dan zeg je x/x-1=x/x-1stoker schreef:(als x verschillend is van nul), ja.
en 3²=9
wat probeer je er mee te bereiken?
neen, dat ligt wel redelijk hard aan jou.of ligt dat aan mijn rekenmachine?
Ik vraag me werkelijk af of je de berichten in dit topic wel leest. Zo vallen we in herhaling.bobbyjong schreef:Waarom krijgt: 10/0=kan niet door 0 delen
of ligt dat aan mijn rekenmachine?
omdat je in het eerste niet door nul deelt, en in het tweede wel!ik snap alleen niet waarom je wel 0/10 kan doen en niet 10/0
Vraag dan gewoon uitleg!overigens lees ik niet alle berichten van dit topic, omdat ik sommige niet begreep
Zoals stoker al zegt: geef dan aan wat je er niet aan begrijpt, in plaats van dezelfde vragen opnieuw te stellen.overigens lees ik niet alle berichten van dit topic, omdat ik sommige niet begreep, maar als jullie wiskundige niet meer het belang van dit topic zien snap ik dat wel.
Lees dit nog eens:ik snap alleen niet waarom je wel 0/10 kan doen en niet 10/0
0/10 is wél te berekenen, want we kunnen een getal vinden dat - wanneer vermenigvuldigd met 10 - het getal 0 oplevert. Welk getal dan? Nul! 10*0=0, dus inderdaad 0/10=0.a/b=c betekent in feite a=b.c. In die zin zijn 'vermenigvuldigen' en 'delen' inverse bewerkingen. Oftewel, het getal c is dát getal, dat - wanneer vermenigvuldigd met b - het getal a oplevert. Bijvoorbeeld 10/2=5 omdat 10=2*5.
Wanneer je deze redenering doortrekt, is het onmogelijk om 10/0 te berekenen, immers er is geen getal dat - wanneer vermenigvuldigd met 0 - het getal 10 oplevert.
Er valt sowieso prima met 0 te rekenen.Dan valt er tenminste met 0 te rekenen.
Zoals al opgemerkt, die x/x-1 is alleen een zinnige uitdrukking als x 0. Dus "x/x-1 voor x=0" is nonsens.En als x/x-1 voor x=0
Dat heb je goed begrepen, inderdaad, nul is wiskundig gezien zeker niet "niets".Nul is dus wiskundig gezien geen betekenis voor ''niets'' of begrijp ik dat verkeerd?
10 kun je natuurlijk net zo min door x/x-1 delen. Wiskunde is best consistentbobbyjong schreef:als je postuleert dat 0 vervangen wordt met x/x-1, heb je de 0 niet meer nodig.
Waarom krijgt: 10/0=kan niet door 0 delen
of ligt dat aan mijn rekenmachine?
het is een analytisch bewijs dus...0/10 is wél te berekenen, want we kunnen een getal vinden dat - wanneer vermenigvuldigd met 10 - het getal 0 oplevert. Welk getal dan? Nul! 10*0=0, dus inderdaad 0/10=0.
Nee, het is geen bewijs, want het betreft een definitie (en definities zijn - per definitie - niet te bewijzen).het is een analytisch bewijs dus...