rogerakkerman
Artikelen: 0

Re: Kracht van de gedachte

Sofia schreef:Waarom zou je überhaupt een val van 500 m¹ overwegen? Dat heeft niets meer met positiviteit te maken, maar eerder met een onrealistisch "positivischme" (wat waarschijnlijk vrij negatief afloopt...).

Het placebo-effect vind ik daarentegen wél heel positief. Vooral bij mensen met pijn "door eigen schuld", zoals bijvoorbeeld 'hoofdpijn als gevolg van de alcohol', of 'gewrichtspijn als gevolg van een overmoedige sportprestatie', schijnt het waanzinnig goed te werken...

Waarschijnlijk een gevolg van hun 'positief denken', omdat ze geen zin hebben, hun vrijetijdsbesteding, van invloed te laten zijn op hun functioneren...

Dank je wel Sofia.

Wilde het zelfde antwoord geven.
noobiess

Ik geloof je ook.. als de mens aan iets denkt gaat zijn lichaam daar zoizo op reageren...
MacHans

Sofia schreef:Waarom zou je überhaupt een val van 500 m¹ overwegen? Dat heeft niets meer met positiviteit te maken, maar eerder met een onrealistisch "positivischme" (wat waarschijnlijk vrij negatief afloopt...).

Het placebo-effect vind ik daarentegen wél heel positief. Vooral bij mensen met pijn "door eigen schuld", zoals bijvoorbeeld 'hoofdpijn als gevolg van de alcohol', of 'gewrichtspijn als gevolg van een overmoedige sportprestatie', schijnt het waanzinnig goed te werken...

Waarschijnlijk een gevolg van hun 'positief denken', omdat ze geen zin hebben, hun vrijetijdsbesteding, van invloed te laten zijn op hun functioneren...

Wat ik bedoelde, is dat er dus grenzen zijn aan wat je met je gedachten kan bereiken. Er wordt namelijk wel eens beweert dat je ALLES kunt bereiken, door er in te geloven. Dat is dus niet zo, want zo'n val overleeft niemand, ook niet degene die geloven dat ze het zullen overleven. Daarintegen denkik ik wel (net als wubs23) dat je met je gedachten je kansen kunt vergroten. Bijvoorbeeld iemand met terminale kanker, kan denkik wel langer blijven leven door positief te denken, maar zal uiteindelijk alsnog overleiden, ongeacht hoe positief diegene denkt.
ypsilon

Bijvoorbeeld iemand met terminale kanker, kan denkik wel langer blijven leven door positief te denken, maar zal uiteindelijk alsnog overleiden, ongeacht hoe positief diegene denkt.
Misschien... Positief denken zal er waarschijnlijk toe leiden dat je minder pijn voelt (de pijnpoorttheorie). Als je je beter in je vel voelt zul je doorgaans wat meer weerstand hebben e.d. Als je het opgeeft komt dat je levenskwaliteit niet ten goede. Maar of het verschil zo groot is weet ik niet. Kanker wordt niet veroorzaakt door negatief denken, en zal dus ook niet wegblijven door positief te denken. Dergelijke conceptualisatie doet mij denken aan het beeld dat men vroeger had van TBC (men dacht dat het veroorzaakt werd door een mislukt liefdesleven. Nu weten we wel beter).
MacHans

Kanker zal zeker niet wegblijven door positief te denken, of komen door negatief denken. Maar ik geloof wel dat de levensduur van iemand die ongeneesbaar ziek is, wordt beïnvloed door zijn manier van denken. Over hoe groot dat verschil is, weet ik niet, maar ik denk ook dat het verschil meer veroorzaakt wordt door de negatieve denkers dan de positieve. Ik bedoel, je wint volgensmij minder tijd met positief denken, dan je verliest door op te geven. Vooral met mensen die de hoop verliezen en/of opgeven is het snel gedaan. Je kunt positief denken eigenlijk ook zien als niet-negatief denken.
ypsilon

"Daar moet toch al onderzoek naar gedaan zijn?", denk ik dan.
anusthesist

"Daar moet toch al onderzoek naar gedaan zijn?", denk ik dan.
Dat is ook zeker gebeurd:
Neither positive nor negative emotional states predict how long a person with cancer will survive, a new study finds.
Bron: http://health.usnews.com/usnews/health/hea...er-survival.htm

Zo zijn er wel meer studies gedaan die tot de conclusie komen dat psyche géén invloed heeft op de prognose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Benm

Dat is dus niet zo, want zo'n val overleeft niemand, ook niet degene die geloven dat ze het zullen overleven.
Het mooiste is dat er mensen zijn die zulke zaken onbewust nog wel eens voor je willen testen... kinderen die denken dat ze met hun superman-cape echt kunnen vliegen en van het dak springen of iets dergelijks.

Overigens zou het me verbazen als er een sterke correlatie tussen positief denken en genezing van welke lichamelijke aandoening dan ook bestond. Moest dat wel het geval zijn, dan was het een selectievoordeel geweest en waren we geevolueerd tot positiefdenkers.
Victory through technology
ypsilon

Moest dat wel het geval zijn, dan was het een selectievoordeel geweest en waren we geevolueerd tot positiefdenkers.
Dat soort evolutietheorie-derivaten doen mij toch ook de wenkbrauwen fronsen. We kunnen positief en negatief affect (i.e. evaluatie op een dichotome schaal) aan eender welke stimulus koppelen, getuige daarvan onder andere de quasi-eindeloze reeks fobieën en fetisjismen (toch niet zo'n enorme zeldzaamheden). Er staat dus op het eerste gezicht geen begrenzing op WAT positief en negatief geëvalueerd wordt. Beide hebben echter duidelijk evolutionair voordeel (een sabeltandtijger moet anders geëvalueerd worden dan een potentiële partner, ik zeg maar wat).
Benm

De mogelijkheid om van ziekte te genezen lijkt me toch wel een belangrijk voordeel, en ik zie zo 123 ook niet direct wat een tegenwerkend nadeel zou zijn... of positief denken moet je ertoe aanzetten dingen te ondernemen waaraan je dood gaat zonder je die gevaren te realiseren?
Victory through technology
Mechatronica

Gaat het nou over de kracht van de gedachte of gaat het over de lading?

Een kracht is het natuurkundige verschijnsel dat de snelheid van een massa verandert.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent
anusthesist

Gaat het nou over de kracht van de gedachte of gaat het over de lading?

De kracht van een positief of negatief geladen gedachte. Kracht heeft natuurlijk niet alleen een natuurkundige betekenis, maar kan ook worden gebruikt voor sterkte in de breedste zin van het woord, denk hierbij bijvoorbeeld aan wilskracht.
ypsilon

De mogelijkheid om van ziekte te genezen lijkt me toch wel een belangrijk voordeel, en ik zie zo 123 ook niet direct wat een tegenwerkend nadeel zou zijn... of positief denken moet je ertoe aanzetten dingen te ondernemen waaraan je dood gaat zonder je die gevaren te realiseren?
Inderdaad, negatieve evaluatie van stimuli heeft een duidelijk evolutionair voordeel. Maar ik wil ook helemaal niet gezegd hebben dat je door positief denken van ziekte zou genezen, alleen dat positief denken mogelijk wel een invloed kan hebben op bepaalde problemen, eventueel indirect.
MacHans

Genezen wel ja, maar 'langer volhouden' vergroot niet je kansen om je voort te planten. Evolutionair gezien is het beter om maar gewoon dood te gaan. Ik bedoel, stel je been wordt verbrijzeld, maar door door te zetten en positief te denken, overleef je het nét, dan loop je alsnog de rest van je leven mank, je kunt niet meer snel rennen, je bent zwak. In de natuur ben je dan een makkelijk doelwit voor roofdieren, en je hebt minder kans om je voort te planten aangezien de 'vrouwtjes' voor de sterkste gaan.

En in het geval van een terminale ziekte, of de periode voor je dood nou 1 of 2 maanden duurt, je hebt er niet echt veel aan. Je zult je waarschijnlijk niet meer voortplanten die laatste maanden en je gaat zowieso dood.
anusthesist

Genezen wel ja, maar 'langer volhouden' vergroot niet je kansen om je voort te planten.

Het vergroot wel jouw kansen om voort te planten. Je kansen zijn alleen verkleind in vergelijking met de gezonde populatie.

Terug naar “Theorieontwikkeling”