Moderator: Rhiannon
Makkelijk gesteld, maar heel veel mensen hebben die keuze niet......en het staat iedereen vrij om elders werk te zoeken.
Sommige mensen hebben een voltijdbaan, maar verdienen daarmee niet genoeg om een gezin te onderhouden. Jij vindt dat niet onrechtvaardig, maar ik vind het heel rationeel om te zeggen: het is onrechtvaardig.Maar ik snap dat je het onrechtvaardig vindt, maar ik zie enkel geen rationale reden om het onrechtvaardig te vinden (ik vind het dan ook niet onrechtvaardig).
Wawawiewa? DAT is inderdaad onrechtvaardig, maar daar had ik hel helemaal niet over? Het ging over de hoge brutolonen van de CEO's, niet over de lage nettolonen van bepaalde mensen... die hebben maar bitter weinig met elkaar te maken.Sommige mensen hebben een voltijdbaan, maar verdienen daarmee niet genoeg om een gezin te onderhouden. Jij vindt dat niet onrechtvaardig, maar ik vind het heel rationeel om te zeggen: het is onrechtvaardig.
Ik ben wel voor redelijkheid, een solidair systeem, een progressief belastingssysteem en tegen een inkomensexponentialiteit die in mijn ogen tegenwoordig belachelijke, haast abstracte vormen begint aan te nemen en die zelfs foutieve motivaties gaat activeren ten koste van, niet meer ten bate van het geheel en het systeem. En die bovendien maatschappelijk en sociaal niet meer te verantwoorden is.
Interessante link.
An average CEO earns more before lunchtime on the very first day of work in the year than a minimum wage worker earns all year.
This extreme compensation ratio reflects both the extraordinary growth of CEO pay and also the diminishing value of the federal minimum wage that has not been raised since 1997: adjusting for inflation, the purchasing power of the minimum wage is now at its lowest since 1955.
The ratio wasn't always so extreme. As recently as 1978, CEOs were paid only 78 times as much as minimum wage earners.
Volgens mij gaat het in deze discussie om beiden, evenals alles wat er tussenin zit.Het ging over de hoge brutolonen van de CEO's, niet over de lage nettolonen van bepaalde mensen... die hebben maar bitter weinig met elkaar te maken.
Ik weet van afgestudeerde kennissen van mijn opleiding dat wat je hier zegt ondertussen al eerder regel dan uitzondering is (bij bepaalde richtingen in burgerlijk ingenieur). Ik denk dat de vraag die je hier op het einde stelt het antwoord geeft, men zoekt mensen met bepaalde kennis én bepaalde kwaliteiten. Als de kennis al dun gezaaid is, dan is het bijzonder moeilijk zoeken naar mensen met de juiste kwaliteiten. Dan zie je dat er een extreem tekort is aan die mensen, en dat de wet van vraag- en aanbod in werking treedt.E.Desart schreef:Zonder namen te noemen: Eind de jaren 80 begin 90 (op geheugen). De vraag naar hoogopgeleiden is dermate dat bedrijven en head hunter bedrijven laatstejaars studenten opzoeken en voorwaardelijke contracten (voorwaarde: succesvol behalen diploma) afsluiten.
(...)
Hoeveel lopen er rond die een dergelijke functie evengoed zouden kunnen uitvoeren, en dit best willen doen voor een fractie van die soms belachelijke vergoedingen?
Inderdaad, maar de quote die eruit gehaald werd ging daar niet over. Ik zie misschien niet veel in een nivelleringsmaatschappij, maar ik ga me wel met hand en tand verzetten tegen uitbuiting!Volgens mij gaat het in deze discussie om beiden, evenals alles wat er tussenin zit.