Rifleman
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

hoe duur is die 2e handse als ik vragen mag? ik heb dezelfde met alels erop en eraan voor 139 euro in de winkel gezien (nouja.. www.telescope-service.com)
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^
Roel

De telescopen die je noemt zijn bijna exact hetzelfde, van vergelijkbare kwaliteit. Het enige verschil is dat de toebehoren bij de TS wat bruikbaarder zijn

-grote zoeker (je ziet zwakkere objecten in de zoeker van het vindel van deepskyobjecten iets eenvoudiger maakt.

-Betere barlowlens (ik kan je nu al vertellen dat die Bresser-barlow prutje is)

Wat betreft je vraag over vergroting: De diameter van de telescoop zegt niets over de vergroting. In theorie kan je door middel van verschillende oculairen elke vergroting uit elke telescoop halen die je maar wil. Maar om een goed beeld over te houden bij hoge vergotingen is de doornede en kwaliteit van de optiek het belangrijkst. Stelregel is dat je met een telescoop tot twee keer de objectiefdiameter kan vergroten voordat het beeld te wazig of te donker wordt.
Afbeelding
skywatcher

Bullseye schreef:Hallo,  

De laatste tijd ben ik me gaan verdiepen in sterrenkunde en ben al aardig op de hoogte.  

1 ding wat me nog niet écht duidelijk is, is de sterkte en de kwaliteit van de telescoop.  

Hier en daar hoor je dat het om de diameter van het objectief gaat, dit bepaald hoeveel de telescoop kan vergroten en de helderheid.  

Maar ook de brandpunt telt mee.  

Maar nu lees ik ook eens op forums dat een telescoop van bijv. 73mm méér vergroot dan één van 110 mm. Kan iemand mij dit uitleggen?  

En hoe ik dit herken bij de aankoop van een telescoop op bijvoorbeeld Marktplaats?  

Alvast bedankt!
eerst en vooral is het inderdaad de diameter die van belang is

hoe groter het objectief, hoe meer sterren waar te nemen zijn

de sterkte of vergroting is in het begin niet zo van belang

wel moet je dit weten,advertenties die gebasserd zijn op vergroting (zoals "vergroot tot 350x!!!") kan je beter mijden

vergroting wordt berekend met de volgende formule

F/f=V

waarbij F de brandpunts afstand is van de kijker en f die van het gebruikte oculair

afhankelijk van het gebruikte oculair kan de 73mm kijker dus meer vergroten dan de 110mm

maar de 110mm kijker zal meer vegroting aankunnen

als je je weg wil vinden kan je eens googelen naar de bekende merken

of je kan heel dit topic eens doornemen :roll:
Bullseye

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden :wink:

Die 2e telescoop vroeg hij 190 euro voor, ik heb (na veel moeite) 20 euro er af weten te dingen.

Nu heb ik op een duitse site gezien: http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG

Dat deze telescoop óók 139 euro is :roll: ik heb het idee dat ik in de boot word genomen, of hebben jullie een advies of opmerking?

Stél dat ik het beter via die site of via de site van rifleman zou bestellen, en zo goedkoper uitben.

Heb ik dan geen kans dat me iets aangesmeerd word? Ik weet het nog goed, mijn eerste telescoop, liet me verleiden door die mooie praatjes (tel zonder moeite de raampjes van een lijnvliegtuig) en vergroot tot wel 300 keer! :P

Nu weet ik beter.

Ik hoor het wel! alvast bedankt :wink:

Hugo
Bullseye

Skywaycher, je was me net voor.

óók jij bedankt voor de uitgebreide reactie, het is me nu

een stuk helderder!

Hugo
skywatcher

de site die Rifleman opgaf is dezelfde als de jouwe :roll:

de prijs die je opgaf is correct
Rifleman

VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^
skyguy

Bullseye schreef: Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden  :wink:  

Die 2e telescoop vroeg hij 190 euro voor, ik heb (na veel moeite) 20 euro er af weten te dingen.

Nu heb ik op een duitse site gezien:   http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG    

Dat deze telescoop óók 139 euro is   :roll:  ik heb het idee dat ik in de boot word genomen, of hebben jullie een advies of opmerking?

Stél dat ik het beter via die site of via de site van rifleman zou bestellen, en zo goedkoper uitben.

Heb ik dan geen kans dat me iets aangesmeerd word? Ik weet het nog goed, mijn eerste telescoop, liet me verleiden door die mooie praatjes (tel zonder moeite de raampjes van een lijnvliegtuig) en vergroot tot wel 300 keer! :P  

Nu weet ik beter.

Ik hoor het wel! alvast bedankt  :wink:  

Hugo
Ik denk niet dat je in de maling wordt genomen omdat er bij de 2ehandse telescoop nog veel meer assosoiris bij zitten, zoals een zoom occulair en een aantal filters en een barlow. Als deze van goede kwaliteit zijn lijkt het me geen verkeerde deal :D

Wat je wel even moet doen (als het kan) is de telescoop even testen voordat je hem koopt (als je m koopt :P ) dan weet je beter of het iets is of niet.
Bullseye

haha oke bedankt, ga hem denk ik via deze site bestellen :roll:

Op welke prijs kan ik erboven op rekenen? (verzendskosten) Hij komt vanuit Deutschland en hoeland gaat dat ongeveer duren na het betalen?

ongeveer een week wachten op m'n loon, en ik laat jullie weten hoe de kijker is :wink:

Hugo
skywatcher

als je die bij TS gaat bestellen en hij is in stock,kan die al heel snel voor je deur staan

ik heb mijn dob daar op een zaterdag besteld,op maandag werd die verscheept en dinsdag stond die bij ons in de gang
Bullseye

Aahh, Ik sta nu voor 2 keuzes.

Ik heb toenet een mail gekregen:

Ja, dat kan ik toelichten, had ik dat nog niet gedaan?

De hogere prijs zit 'm in de extra bijgekochte vervangingen. Op het wetenschapsforum zouden ze je ook moeten vertellen, dat de okulairen, het filter en de barlowlens die je erbij krijgt van slechte kwaliteit zijn. Dat bederft het potentiëel van de telescoop behoorlijk. Vergelijk mijn advertentie maar eens met de advertentie die jij hebt. Je krijgt die telescoop met orgineel toebehoren

EN

1. De TS Zoom okulair 7-21mm Multi-Coated, deze heeft een groter bereik dan

de twee bijgeleverde okulairen (de lenzen waar je doorheen kijkt) en is van

betere kwaliteit. Hierdoor kan je een object aanzienlijk dichterbij halen

waardoor je bij bv planeten meer details zult ontdekken. Ook is het beeld

van dit okulair scherper. Hij maakt ook het wisselen van okulairen

overbodig, je kunt gewoon traploos van 21mm naar 7mm in en uitzoomen en is

met uitbreiding voor astrofotografie geschikt.

http://www.teleskop-service.de/Aktion/Okul...ular.htm#barlow

2. Kwaliteits Neutraal Grijsfilter ND 0,6 voor nog meer details Maan en

planeten.

http://www.teleskop-service.de/AstroTS/Fil...tm#GraufilterTS

3. Kwaliteits Achromatische Barlowlens met metalen behuizing en goed gecoat.

Een veel betere Barlow lens dan de standaard lens die erbij zit. Voor

uitstekende scherpe vergrotingen.

http://www.teleskop-service.de/AstroTS/Oku...r125.htm#tszoom

Deze accessoires zitten er standaard niet bij, maar maken dat je wel meer kunt zien, betere en scherpere beelden krijgt en meer details in objecten ziet. Zonder die accessoires zal de telescoop een teleurstelling zijn. De telescoop zelf is van superkwaliteit, maar om de kosten te drukken voor de verkoper, krijg je er standaard slechte accessoires bij. Om teleurstelling te voorkomen, heb ik dus de nodige vervangende accesoires erbij gekocht en het is een wereld van verschil.

Twee voorbeeldjes. Met het orginele filter krijg je bv nog niet half zo veel details te zien op de maan, dan met het extra filter. Saturnus kan je met de orginele lenzen en barlow wel zien, maar wil je details zien (zoals de cassini-ring-scheiding) dan heb je pech, dat lukt je met de orginele accessoires niet. Wel met de extra kwaliteitsbarlow en zoom lens. Dit zijn nog maar twee voorbeelden.

De keuze is uiteraard aan jou, maar dit is de telescoop die jij hebt gevonden + kwaliteits accessoires die er ogineel niet bij zitten. Al deze accessoires zijn mij aanbevolen door verschillende sterrenwachten.

Hoop dat dit allemaal een beetje verduidelijking geeft. Ik probeer je echt niet af te zetten, reken maar naar, nieuw kost het totale pakket wat ik heb zo'n 250 euro.

Klopt dat? dat de bijgeleverde lenzen vaak van een slechte kwaliteit is, als dat zo is dan sluit ik denk ik deze deal.

?

groetjes Hugo
skywatcher

Klopt dat? dat de bijgeleverde lenzen vaak van een slechte kwaliteit is
yup ,dat klopt
Mat

Hallo allemaal,

Ik ben van plan ook een telescoop te kopen. Ik heb al een keer door de telescoop van een kennis van me gekeken en Mars bezichtigd. Dit was een MESSIER-R-90

Lenzentelescoop 90mm

Brandpunt: 900mm

Max.Vergroting: 180x

Montering: MON1

Zoeker: 6x30

Totaalgewicht: 12,25kg

prijs:249€

Mars was hierop alleen een rode vlek...

Nu wil ik ook een telescoop kopen mijn budget is 450 euro en mijn oog is gevallen op SkyQuest XT6 Dobson 6"

[9806] €429,00

Klik om te vergroten

Een prima keuze voor de beginner of als gezinstelescoop. De 150 mm spiegel laat fantastische beelden zien van de deepsky maar ook van de maan en planeten en vangt 80% meer licht dan een 114 mm reflector.

Inclusief: 6x30 achromatische zoeker, twee volledig gecoate 1.25" Sirius Plossl oculairen van 25 mm (48x) en 10 mm (120x), een collimatie kap en een oculairhouder. Spiegel 150 mm, parabolisch geslepen. Brandpuntsafstand 1200 mm (f/8 ). Gewicht 17,5 kilogram. Garantie 1 jaar.

Kan ik nu ook een klein beetje de structuren van Mars onderscheiden of moet mijn budget dan worden aangepast? Kan ik hier ook deepsky mee zien? Ik woon aan de rand van het bos met weilanden dus lichtvervuiling is geen probleem.

Ik kijk uit naar jullie reactie, alvast bedankt

groet Mat
skywatcher

het mars seizoen is voorbij

de planeet begint vroeger en vroeger onder te gaan

maar geen nood nu zijn saturnus en jupiter zijn nu aan de beurt

deze twee planeten zullen heel wat verdienstelijker zijn dan mars

en de xt6 zou in staat moeten zijn meer te laten zien dan de 90mm achro
Deepsilence80s

Halo iedereen,

Ik ben van plan mij een Sky Watcher 127mm/1500mm Maksutov-Cassegrain op een EQ-5 aan te schaffen , ik zou vooral planeten "en" deep-sky willen bezichtigen

Zou dit een goede koop zijn?
Sometimes life on Earth is just the same as life on Jupiter.

Terug naar “Sterrenkijken”