HansH schreef: ↑wo 01 jan 2025, 21:53
wnvl1 schreef: ↑wo 01 jan 2025, 21:03
Die metriek valt te interpreteren zelfs als je niet zoveel van ART weet zoals ik eerder aangaf. Daaruit kan je relatief gemakkelijk een schatting maken van de afbuiging van het licht met Huyghens.
Het doel is niet om de afbuiging van het licht te berekenen op basis van de eindformule, maar het doel is om te begrijpen waar het principe vandaan komt dat er nog een extra component is. Die component rolt gewoon uit de formule natuurlijk, maar geeft geen inzicht over waar die dan door ontstaat. Het gaat mij juist om het inzicht.
Ik heb het gevoel dat wat jij wilt, enigszins vergelijkbaar is met willen begrijpen waar de Coriolis- en centrifugaalkracht vandaan komen in een roterend assenstelsel zonder dat je de tweede wet van Newton hierin wilt betrekken.
Ik heb geen idee hoe je dat extra inzicht kan verkrijgen zonder expliciet de bewegingsvergelijkingen (hierboven: Newtons 2e wet, voor jou: de Einsteinvergelijkingen) erbij te pakken. Die informatie moet toch ergens vandaan komen en komt niet op magische wijze uit de lucht vallen.