HansH
Artikelen: 0

Re: afbuiging licht rond zware objecten via grondbeginselen relativiteitstheorie

wnvl1 schreef: wo 01 jan 2025, 22:24 Maar als je wil begrijpen wat er lokaal gebeurt dan kan ik toch alleen maar verwijzen naar de gedachtenexperimenten van Einstein die aan de basis van zijn ART lagen. Maar die ken je vast en zeker wel.
klopt. maar die geven alleen de enkele buiging va het licht op basis van het equivalentieprincipe. Dus de verklaring voor dan andere deel is tot nu toe een compleet raadsel.
wnvl1

Re: afbuiging licht rond zware objecten via grondbeginselen relativiteitstheorie

Tijd en ruimte zijn fundamenteel verweven in de ruimtetijd (Minkowski) in de speciale relativiteit. Overal moet lokaal voldaan zijn aan het equivalentieprincipe. Dat in de Schwarschild oplossing van de veldvergelijking \(g_{rr}\) afhankelijk is van r kan dan toch niet verwonderen als je al inziet dat \(g_{tt}\) afhankelijk is van r. Angulair is er geen afhankelijkheid wegens symmetrie.
HansH

wnvl1 schreef: wo 01 jan 2025, 23:08 Tijd en ruimte zijn fundamenteel verweven in de ruimtetijd (Minkowski) in de speciale relativiteit. Overal moet lokaal voldaan zijn aan het equivalentieprincipe. Dat in de Schwarschild oplossing van de veldvergelijking \(g_{rr}\) afhankelijk is van r kan dan toch niet verwonderen als je al inziet dat \(g_{tt}\) afhankelijk is van r. Angulair is er geen afhankelijkheid wegens symmetrie.
je bedoelt dat in een minowski diagram ruimte en tijd beiden al anders worden en in feite is dat symmetrisch?
minowski
En misschien verklaart dat dan wel gelijk die factor 2?
wnvl1

Als je kijkt naar de veldvergelijking, dan zie je dat die covariant is. Ruimte en tijd worden op gelijke voet behandeld (ik snap wel dat je de vergelijking niet helemaal kan interpreteren zonder wiskundige kennis van tensoren).

\[
R_{\mu\nu} - \frac{1}{2} R g_{\mu\nu} + \Lambda g_{\mu\nu} = \frac{8\pi G}{c^4} T_{\mu\nu}
\]

Ze blijft er hetzelfde uitzien onder een Lorentztransformatie. Ruimte wordt niet fundamenteel anders behandeld dan tijd. Daarmee dat je intuïtief ook kan aanvoelen dat je ook een afhankelijkheid krijgt in de metriek van ruimte. Vermoedelijk had Einstein dat in 1911 nog niet door; de vergelijking was immers nog niet af. Die factor 2 vind ik niet zo belangrijk om intuïtief te verklaren. Voor mij is het voldoende dat dat voortvloeit uit de wiskunde.
flappelap

HansH schreef: wo 01 jan 2025, 21:53
wnvl1 schreef: wo 01 jan 2025, 21:03 Die metriek valt te interpreteren zelfs als je niet zoveel van ART weet zoals ik eerder aangaf. Daaruit kan je relatief gemakkelijk een schatting maken van de afbuiging van het licht met Huyghens.
Het doel is niet om de afbuiging van het licht te berekenen op basis van de eindformule, maar het doel is om te begrijpen waar het principe vandaan komt dat er nog een extra component is. Die component rolt gewoon uit de formule natuurlijk, maar geeft geen inzicht over waar die dan door ontstaat. Het gaat mij juist om het inzicht.
Ik heb het gevoel dat wat jij wilt, enigszins vergelijkbaar is met willen begrijpen waar de Coriolis- en centrifugaalkracht vandaan komen in een roterend assenstelsel zonder dat je de tweede wet van Newton hierin wilt betrekken.

Ik heb geen idee hoe je dat extra inzicht kan verkrijgen zonder expliciet de bewegingsvergelijkingen (hierboven: Newtons 2e wet, voor jou: de Einsteinvergelijkingen) erbij te pakken. Die informatie moet toch ergens vandaan komen en komt niet op magische wijze uit de lucht vallen.
HansH

flappelap schreef: vr 03 jan 2025, 09:58

Ik heb geen idee hoe je dat extra inzicht kan verkrijgen zonder expliciet de bewegingsvergelijkingen (hierboven: Newtons 2e wet, voor jou: de Einsteinvergelijkingen) erbij te pakken. Die informatie moet toch ergens vandaan komen en komt niet op magische wijze uit de lucht vallen.
Dus dan zeg je eigenlijk dat dat voorbeeld met die 3 divergerende raketten er op geen enkele manier aan gerelateerd is?
wnvl1

Als je het wil begrijpen, moet je de volledige veldvergelijkingen meenemen. Dat is meer dan alleen maar het principe van equivalentie. Divergerende raketten gaan niet volstaan als uitleg, denk ik.

Terug naar “Relativiteitstheorie”