En UTHC staat voor ultra high transmission coating. Betekend dus dat er veel meer licht door de telescoop kan worden gebruikt om het zo maar even uit te leggen. (wist niet precies hoe ik t anders moest zeggen )
Ik heb twee weken geleden de bekende/beroemde/beruchte Lidl Telescoop gekocht (skylux). Ik heb hem in elkaar gezet en zoals aangegeven is afgesteld. Ik kan de maan goed zien en sterren. Maar nu mijn vraag. De telescoop heeft een equatoriale mount. Ik heb op internet de afgelopen twee weken lopen zoeken hoe dat werkt en het één en ander gelezen. Maar het kwartje is nog niet gevallen.
Verder heb ik Cartes du Siel gedownload om locaties van sterren ed op te zoeken op een bepaalde tijd. Met dat programma kan ik van sterren de RA en Dec gegevens te voorschijn toveren alsmede de hour angle. Nu dacht ik dat als de hour angle en de dec op de telescoop instel de telescoop naar de betreffende ster zou wijzen. Als ik echter kijk naar de richting van de telescoop klopt dat volgens mijn gevoel niet (aan de hand van Cartes du Siel) kan ik ook Alt/AZ gegevens terugvinden. De telescoop is wel goed afgesteld.
Ik heb het ook met maan gegevens geprobeerd op verschillende tijden ahw en dan klopt het ook niet.
Het instellen van de telescoop met de RA en Dec info is volgens mij niet correct omdat de sterren vaste posities hebben in dat systeem (tenminste dat begrijp ik)
Kan iemand mij uitleggen wat ik nou verkeerd doe, is het goed dat ik uit ga van de Hour Angle en de Dec ??. Alvast bedankt voor het antwoord.
Bedankt allemaal voor de reacties. Ben bang dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben met mijn vraag.
Ik heb Cartes du Ciel (het software programma) goed ingesteld op mijn woonplaats. Als ik via de Alt/AZ coordinaten een ster zoek en naar buiten kijk dan staat die ster er.
Ik heb aan de hand van een geprinte sterrenkaart vanavond een tijd zitten kijken (ondanks het maanlicht) en heb zitten kijken in de omgeving van Orion. Daar vond ik de sterren die er zouden moeten staan.
De telescoop die ik heb werkt via een EQ montering. Ik zou dus aan de hand van coordinaten voor een ster (of maan) de telescoop moeten instellen om bij tien uur in de avond (dat programma kan je ook instellen zodat je weet wat waar staat om 10 uur in de avond)
Het programma geeft de volgende gegevens van een ster:
Star
BSC 58 Alp Ori
Visual Magnitude: 0.50
Color Index: 1.85
Spectral Class: M1-2Ia-Iab
Proper Motion in Right ascension: 0.026
Proper Motion in Declination: 0.009
HR: 2061
HD: 39801
Common Name: BETELGEUSE
J2000RA: 05h55m10.30s DE:+07°24'25.0"
Date RA: 05h55m30.42s DE:+07°24'27.5"
Ecliptic L: +88°50'28" B:-16°01'38"
Galactic L: +199°47'15" B:-08°57'31"
Visibility for observatory:
Beijerlust 2006-03-12 22h43m39s ( UT + 1h00m )
Universal Time : 2006-03-12T21:43:39
Sideral Time : 9h24m
Hour Angle : 3h28m
Azimuth :+242°39'
Altitude :+28°16'
Rise : 12h34m Azimuth+77°01'
Culmination : 19h16m
Set : 2h01m Azimuth+282°59'
++++++++++++++++++
Naar mijn weten heb ik de telescoop ingesteld richting noord-pool. Ik heb dat vandaag nog nagekeken. Maar wat ik dus niet snap is hoe ik de telescoop dusdanig kan instellen zodat ik een ster "blindelings"kan vinden. Welke kentallen van het bovenstaande overzicht moet ik gebruiken. Is dat de Hour Angle en declination ???? of is RA en declination of iets .
Op internet kwam ik nu een amerikaans artikel tegen waaruit ik het volgende begrijp.
Een ster zoeken met een EQ monitoring
Zoek een bekende ster waarvan je de RA en Dec weet (mbv je sterren programma voor een bepaald tijdstip). Richt je telescoop op die ster. Stel je RA cirkel in op de RA waarde dat je met je sterren programma heb gevonden. Nu is de telescoop afgesteld voor dat moment.
Nu kan je mbv je sterren programma RA's van andere sterren opzoeken, stel je telescoop af op een bepaalde RA en dan zie je het object.
Wat ik ervan begrijp moet je dus elke keer als je kijk op een avond een ster zoeken, je RA cirkel instellen en dan kan je een ander ander objecten zoeken.
Het werkt inderdaad dus zoals ik gisteravond laat had gevonden. Ik maar denken dat je iets slims met de hour angle kon doen. Nu weet ik dus echt hoe het moet. Nogmaals bedankt en veel kijk plezier (met een onbewolkte donkere hemel toegewenst).
He allemaal! Ik heb die Skylux gisteren ook gehaald bij de Lidl maar had er een vraagje over:
Ik zie alles in spiegelbeeld...is dat normaal? Ik was wat aant afstellen en had een auto van een afstand int vizier maar het nummerbord stond in spiegelbeeld. Nu weet ik dat dat door het spiegeltje vlak voor de kijker komt maar dit hoort zo?