Rogier
Artikelen: 0

Re: koran=wetenschap

lili schreef:
Sorry, van dit antwoord snap ik helemaal niets  

Uit deze cryptische antwoorden valt weinig af te leiden. Op mijn vragen moet toch een duidelijker antwoord mogelijk zijn?
Je wilde toch weten waarom we op aarde zijn, waarom er mensen op aarde zijn die niet in God geloven,... Dat allemaal staat letterlijk in Koran geschreven. Als je de soera niet begrijpt, lees het dan paar keren.
Ik heb het geprobeerd, en ik scoorde vroeger vrij goed bij begrijpend lezen, maar ik kan hier echt niets zinnigs van maken.
De Satan weigerde omdat hij van vuur was geschapen en Adam van klei, de Satan had toen een zeer hoog functie.
In de eerste plaats het "omdat", dat ontgaat me sowieso. Entiteiten die van vuur zijn geschapen luisteren niet naar entiteiten die van klei zijn geschapen, is dat een soort natuurwet? :shock:

En bovendien, ik dacht altijd dat we dat vuur en klei enzo symbolisch moesten opvatten. Het (uiteraard al lang achterhaalde) gedachtengoed van vroeger dat alles uit vier elementen was opgebouwd, dat werk.

Tenslotte blijf ik nog steeds net zo goed met mijn twee vragen zitten:

1. Als God oppermachtig is, waarom grijpt hij dan niet in? Als God het écht zo erg vindt dat Satan niet meewerkt of veroorzaakt dat sommige mensen niet in God geloven, dan "ontslaat" God hem toch uit zijn hoge functie?

2. Is het niet een beetje hoogmoedig om te geloven dat God het een biet zou interesseren of een stel nietige twistzieke schepsels op een miezerig planeetje ergens in een uithoek van één of ander sterrenstelsel toevallig in hem geloven of niet?

Voor de duidelijkheid: ik probeer echt een serieuze discussie op te wekken, maar ik zie alleen maar vage cryptische nietszeggende antwoorden. Wat verwacht je nou dat mensen daar mee doen? Zou jij zelf vallen voor dit soort "argumenten" van iemand met een ander geloof?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
DePurpereWolf

Dus om in de lijn van de discussie te blijven: "welke plaats zouden deze boeken in deze tijd moeten hebben?"
Dat de tekst erg oud is wil nog niet zeggen dat de inhoud niet de moeite waard is. Het wil alleen zeggen dat men het in de juiste contekst moet lezen.

De beredenatie van weleer is niet meer van deze dag. Maar de inhoud is dat voor vele nog steeds.

De plaats van deze boeken in de tegenwoordige samenleving is nog steeds op de zelfde plaats, als religieus en/of filosofisch boekwerk.

Als je oude teksten gaat interpeteren, moet je tenminste notie hebben van de contekst in welk het boek is samengesteld.
Chriis

DePurpereWolf schreef:
Chriis schreef:
Dus om in de lijn van de discussie te blijven: "welke plaats zouden deze boeken in deze tijd moeten hebben?"
Dat de tekst erg oud is wil nog niet zeggen dat de inhoud niet de moeite waard is. Het wil alleen zeggen dat men het in de juiste contekst moet lezen.

De beredenatie van weleer is niet meer van deze dag. Maar de inhoud is dat voor vele nog steeds.

De plaats van deze boeken in de tegenwoordige samenleving is nog steeds op de zelfde plaats, als religieus en/of filosofisch boekwerk.

Als je oude teksten gaat interpeteren, moet je tenminste notie hebben van de contekst in welk het boek is samengesteld.
Ok wat je nu net zei maar dan in de context van het onderwerp van deze discussie Koran=Wetenschap, met de specifieke wetenschappelijke claims die lili heeft aangedragen.
Monnik

Ik twijfel zelf over die zeven hemelen, want volgens mijn ouders zijn het geen atmosferische lagen maar 7 dimensies.

Ok, nu heb ik weer het gevoel dat de discussie een beetje vooruit komt. Je bent nu in ieder geval weer vrij om deze passage zelf uit te leggen in plaats van dat je blijft steken bij de beweringen op ontdekislam.
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid
Playing Mantis

Tsja iedereen zou moeten kunnen zien dat er hele bijzondere dingen staan in de Koran (ook in de Bijbel trouwens).

Is in sommige gevallen creatief vertaalwerk voor nodig, maar er staan duidelijk zaken in die men toen niet kon weten.

En natuurlijk zoeken de schrijvers van die artikelen naar bewijzen, dat moet je dan ook goed in je achterhoofd houden als je die tekst leest.
Anonymous

Al die pessimistische opmerkingen slaan daadwerkelijk nergens op. FF klikken dan maar....

http://api.fmanager.net/api_v1/xmlapi.php?...d=file,id=14598
Anonymous

http://www.harunyahya.com/miracles_of_the_...quran_p1_03.php

ff zoeken naar "THE LAYERS OF THE ATMOSPHERE" en even _goed_ lezen wat er staat.
Chriis

Eigenlijk is alles goed wat in de Bijbel/Koran staat alleen wij lezen het verkeerd. Ik word er gek van.

Waar blijkt nu uit dat God/Allah de wereld geschapen heeft?

Dit kun je niet bewijzen, dus kom dan ook niet met zogenaamde bewijzen uit de Koran/Bijbel, etc.
ZVdP

Wat de 7 luchtlagen en de 7 hemelen betreft.

Dit is gewoon een toeval.

Dit zijn geen 7 afzonderlijke lagen in de lucht die je duidelijk kan onderscheiden, maar gewoon door de mens aangebracht en benoemt op basis van samenstelling van de atmosfeer op bepaalde hogtes. We hadden evengoed 6 of 8 luchtlagen kunnen onderscheiden, maar dit heeft men niet gedaan. Dus dat zij over de 7 hemelen spreken en wij over 7 luchtlagen, is echt wel toevallig.

BTW, elk historisch boek kan zo gedraaid vertaald worden dat er wel iets bijzonders uitkomt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Playing Mantis

@ Chris

Uit de ongelofelijke complexiteit van het leven.

Dat iets niet te bewijzen is wil niet zeggen dat het niet waar is. De wetenschap hangt van waarschijnlijkheden aan elkaar, er ZIJN geen 100% bewijzen.

Hoe de Bijbel en Koran nu precies moeten worden geinterpreteerd, weet ik niet. Wat neem je letterlijk, wat niet, gelovigen hebben de neiging alles wat niet klopt (schepping in 6 dagen) niet letterlijk te nemen. Dat is een beetje ergerlijk, als er sterke aanwijzingen zijn tegen bepaalde passages in de Bijbel/Koran, moeten die passages plots niet letterlijk genomen worden... *zucht*

Op zich zou een boek van goddelijke afkomst wel wat duidelijker mogen zijn.

Maar het zijn zonder meer hele bijzondere boeken waar een aantal zaken in staan die er op wijzen dat het niet zo maar boeken zijn.

Het standpunt "de Bijbel/Koran is gewoon een boek" getuigt van een bijzonder povere kennis, LEES ze eerst, liefst onbevooroordeeld, voor je er over oordeelt.
Anonymous

Tja zo kan het dus ook:

Alleen ik begrijp bijvoorbeeld niet waar die 32 op 45 uit de wonderlijke berekening van de hoeveelheid land en water voorstelt.

Is het getal 32 uit de lucht gegrepen om de bereking te laten kloppen?

Zo kan ik het ook. Of mis ik ergens wat, wat de Moslims kennelijk wel hebben?

In hoeverre klopt die berekening nog bij extreme warmte- en koude-periodes op aarde?

Of wordt de factor 32 dan maar even aangepast?

Gaarne enige uitleg en vooral gaarne een doelmatige uitleg waarom mijn Koran visie niet juist is.

Dat kan het liefst per punt geschieden.

Voorlopig houdt ik maar liever vast aan mijn aannames.

Sterker nog, de Koran geeft kennelijk de volgelingen ook aansporing om haar waarheid vooral te bevestigen met welke middelen dan ook.

Ik voeg daarom met een ? toe:

Koran=deels aansporing tot straffeloze misleiding?

Bovendien wil ik een punt nog wat verder aanscherpen:

Koran=een aansporing voor de betrokkenen om goed te doen richting de eigen gemeenschap
Chriis

Playing Mantis schreef:@ Chris

Uit de ongelofelijke complexiteit van het leven.

Dat iets niet te bewijzen is wil niet zeggen dat het niet waar is. De wetenschap hangt van waarschijnlijkheden aan elkaar, er ZIJN geen 100% bewijzen.
Ik vraag niet hoe het wel ontstaan is, en ik zeg niet dat God niet bestaat. Alleen je kunt het nooit bewijzen, dus waarom zou je het dan met stukken uit de 'Heilige Geschriften' proberen?

Stel: Ik had het originele heilige geschrift gevonden (van Gods hand). Als ik daar dan bij geschreven had: "Iedereen moet zijn leven lang een puntmuts dragen." Dan zouden nu alle gelovigen met een puntmuts rondlopen. -> Ook al staat er 1 ding in wat waar is, dan zegt dit natuurlijk vrij weinig over de rest, als er geen verband tussen dit feit en de verdere beweringen zit.

Verder ben ik het met LBO eens, over hoe de Koran over komt als je hem leest en daar je conclusies uit zou trekken.

De Koran en Bijbel zijn boeken met interessante kennis van de geschiedenis van de mens. Laten we maar even wachten om een 'echte' God daaraan te verbinden, ik verwacht niet dat er ooit zal blijken dat dit wel echte ingevingen van God waren, maar ik sta altijd open voor 'aanwijzingen'.
Anonymous

Chriis schreef:Eigenlijk is alles goed wat in de Bijbel/Koran staat alleen wij lezen het verkeerd. Ik word er gek van.

Waar blijkt nu uit dat God/Allah de wereld geschapen heeft?

Dit kun je niet bewijzen, dus kom dan ook niet met zogenaamde  bewijzen uit de Koran/Bijbel, etc.
Als iemand op z'n sterfbed ligt, en je vraagt aan hem, wat is je wens? Niemand, maar ook niemand zal een ritje in een dure bmw willen, niemand. Niemand verlangt naar een gezellige disco avond. Het enige wat ze wensen is dat ze terug mogen keren en dan zouden ze dag en nacht Allah Ta'llah aanbidden.

Ik bedoel, heb je het niet door ff serieus, we komen op de wereld niemand vraagt naar onze mening, we worden zo geplaatst en daarna na een tijd word ons het leven weer ontnomen, zonder onze toestemming(je kan vandaag, morgen overmorgen, etc.. overlijden). Hebben ze er dan nog nooit over nagedacht van jah, okay, hmmm, er zal wel iemand anders zijn die daar over gaat. Ik heb er duidelijk niks over te zeggen. Er is dus iemand anders die daar overgaat. Logisch? Hemelen, zon (etc?) het draait allemaal in perfectie, er is iemand die daarover gaat. Eten, drinken en gemeenschap. Dieren kunnen dat toch ook,? Wij mensen zijn gemaakt voor een nobele zaak, het aanbidden van onze heer.

De theorie van evolutie is een filosofie en een conceptie van de wereld die valse hypothesen, veronderstellingen en denkbeeldige scenario's veroorzaakt om het bestaan en de oorsprong van het leven in termen van zuiver toeval te verklaren. De wortels van deze filosofie gaan zover als antiquiteit en oud Griekenland terug.

Alle atheïstfilosofieen die verwezenlijking ontkennen, of omhelsen en direct verdedigen onrechtstreeks het idee van evolutie. De zelfde voorwaarde is vandaag op alle ideologieen en systemen van toepassing die aan godsdienst tegenstrijdig zijn.

Het evolutie begrip is gewikkeld in een wetenschappelijke vermomming voor de laatste eeuw en de helft geweest om te rechtvaardigen. Breng 't niettemin naar voren aangezien een vermoedelijk wetenschappelijke theorie tijdens de medio-negentiende eeuw, de theorie, ondanks alle beste inspanningen van zijn verdedigers, niet tot dusver door enig het wetenschappelijk vinden of experiment is geverifieerd. De wetenschap waarvan de theorie zo zeer afhangt aantoont namelijk en blijven herhaaldelijk aantonen dat de theorie geen verdienste in werkelijkheid heeft.
Anonymous

ZVdP schreef:Wat de 7 luchtlagen en de 7 hemelen betreft.

Dit is gewoon een toeval.  

Dit zijn geen 7 afzonderlijke lagen in de lucht die je duidelijk kan onderscheiden, maar gewoon door de mens aangebracht en benoemt op basis van samenstelling van de atmosfeer op bepaalde hogtes. We hadden evengoed 6 of 8 luchtlagen kunnen onderscheiden, maar dit heeft men niet gedaan. Dus dat zij over de 7 hemelen spreken en wij over 7 luchtlagen, is echt wel toevallig.

BTW, elk historisch boek kan zo gedraaid vertaald worden dat er wel iets bijzonders uitkomt.
Dus? In tot hoeverre kun jij dat aantonen?
Anonymous

In een zekere zin multi-interpretabel! Smile

Mogen we de koran interpreteren en toepassen op de huidige samenleving of moeten we het woord van God letterlijk nemen?

Soerah Al iraan hoofdstuk 3 vers 7. Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen) die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en diegenen, die vaste gegrondvest zijn in kennis, die zeggen "wij geloven er in; het geheel is van onze Heer"; en niemand trekt er lering uit dan zij, die begrip hebben.

Voor je persoonlijk relatie met God is het goed te weten dat elke vers van de Koran minimaal 124.000 betekenissen heeft. Wanneer alle oceanen van inkt waren en van alle bossen pennen gemaakt zouden worden en wanneer deze oceanen leeg raakten en tot zevenmaal opgevuld zouden worden dan zou het nog steeds niets voldoende zijn om alles uit te leggen wat god in zijn oneindige wijsheid en goedheid aan ons heeft gegeven.

Het is aanbevolen om je met de recitatie en de studie van de woorden van god bezig te houden en te ervaren wat deze teksten met je doen. En dat geeft je ook het inzicht in wat je kunt doen om deze teksten, samen met de hadith en de uitleg van de Islamitische theologen, in je leven toe te passen.

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”