Ik heb het geprobeerd, en ik scoorde vroeger vrij goed bij begrijpend lezen, maar ik kan hier echt niets zinnigs van maken.lili schreef:Je wilde toch weten waarom we op aarde zijn, waarom er mensen op aarde zijn die niet in God geloven,... Dat allemaal staat letterlijk in Koran geschreven. Als je de soera niet begrijpt, lees het dan paar keren.Sorry, van dit antwoord snap ik helemaal niets
Uit deze cryptische antwoorden valt weinig af te leiden. Op mijn vragen moet toch een duidelijker antwoord mogelijk zijn?
In de eerste plaats het "omdat", dat ontgaat me sowieso. Entiteiten die van vuur zijn geschapen luisteren niet naar entiteiten die van klei zijn geschapen, is dat een soort natuurwet?De Satan weigerde omdat hij van vuur was geschapen en Adam van klei, de Satan had toen een zeer hoog functie.
En bovendien, ik dacht altijd dat we dat vuur en klei enzo symbolisch moesten opvatten. Het (uiteraard al lang achterhaalde) gedachtengoed van vroeger dat alles uit vier elementen was opgebouwd, dat werk.
Tenslotte blijf ik nog steeds net zo goed met mijn twee vragen zitten:
1. Als God oppermachtig is, waarom grijpt hij dan niet in? Als God het écht zo erg vindt dat Satan niet meewerkt of veroorzaakt dat sommige mensen niet in God geloven, dan "ontslaat" God hem toch uit zijn hoge functie?
2. Is het niet een beetje hoogmoedig om te geloven dat God het een biet zou interesseren of een stel nietige twistzieke schepsels op een miezerig planeetje ergens in een uithoek van één of ander sterrenstelsel toevallig in hem geloven of niet?
Voor de duidelijkheid: ik probeer echt een serieuze discussie op te wekken, maar ik zie alleen maar vage cryptische nietszeggende antwoorden. Wat verwacht je nou dat mensen daar mee doen? Zou jij zelf vallen voor dit soort "argumenten" van iemand met een ander geloof?