ConocimientA schreef:Plato ging er volgens mij vanuit dat mensen blind zijn omdat hun zintuigen niet in staat zijn alles waar te nemen zoals het is en omdat we niet alle informatie tot onze beschikking hebben. Ik denk dat we die informatie wel degelijk tot onze beschikking hebben en dat onze zintuigen dit ook kunnen waarnemen, maar dat onze hersenen het beeld dat ze van de zintuigen krijgen, vertekenen.
Ik geloof zeker dat ervaringen in het verleden invloed hebben op de manier waarop je de dingen ervaart, het gevoel dat je erbij krijgt. Maar dat is niet wat ik hier bedoel. Ik heb het echt over verschillende manieren van ervaren door minuscule verschillen in hersenstructuur.
De realiteit is een mooi begrip. En het voorbeeld van Plato en zijn schaduwgrot heb ik laatst nog met een filosofievakje bekeken. Maar na aanraking te zijn gekomen met Quantum Physics, kan ik veel meer waarde hecten aan de boodschap van Plato, waarin hij zegt dat we eigenlijk 'blind' zijn voor de realiteit om ons heen. Een aantal mensen welke werken met Quantum Physics zegt net als Buddha en Jezus verlicht te zijn. En ik moet zeggen dat die uitspraak Jezus voor mij in een heel ander licht plaatst. God is door de mensen verkeerd geinterpreteerd. Want wat het eigenlijk wil zeggen, is dat wij allemaal god zijn. Wij bepalen met zijn allen de realiteit, alleen weinigen ontstijgen het idee dat wij niets kunnen veranderen aan de realiteit. Diegenen die dat wel doen, kunnen voor zichzelf een dag indelen en deze dan ook daadwerkelijk zo hebben. In ieder geval heeft het mij tot de conclusie gebracht, dat het boeddhisme wel degelijk een goede manier is, om verder te komen in dit leven.
Het onstijgen van wat wij de wereld om ons heen noemen, door nieuwe verbindingen te maken in de hersenen geeft oneindige mogelijkheden. Vroeger was er 1 kerngedachte, en dat was dat er een god was welke alles heeft gemaakt. Als je kijkt naar wat Quantum Physics zegt, is dat precies het tegenovergestelde: er zijn een oneinig aantal mogelijkheden. Daarvoor zul je alleen wel je hersenen en je geest en bewustzijn moeten ontwikkelen...