xjasperx schreef (op 29 July 2010, 17:20):
Ik ben het volkomen met je eens dat we in onze berekeningen gravitatie in huis-, tuin- en keukensituaties als een kracht kunnen behandelen. Maar in dit topic hebben we het over gravitatie in samenhang met subatomaire deeltjes, en dan gaat de huis-, tuin- en keukenbenadering dus niet meer op.
Math-E-Mad-X schreef:en nogmaals geef je geen antwoord op mijn vraag.... :S
De vraag waarom je in de algemene relativiteitstheorie (en dat is dus per definitie zonder interacties op quantumschaal mee te nemen, want ART is geen quantumgravitatie theorie) zwaartekracht niet als een gewone kracht mag beschouwen.
En ook jouw eerste reactie daarop had slechts betrekking op ART. Dit heeft dus helemaal niets met subatomaire deeltjes te maken. Die haal je er nu plotseling bij om onder mijn opmerkingen uit te komen.
(ok, mijn vraag hoorde dus eigenlijk niet in dit topic thuis, maar dat is nog steeds geen reden voor jou om net te doen alsof je antwoord geeft, terwijl je in werkijkheid mijn vraag alleen maar ontwijkt.)
Je hebt gelijk. De ART is geen quantumgravitatietheorie. Op macro-niveau kan je gravitatie over het algemeen inderdaad als een kracht behandelen, dus overeenkomstig Newtons zwaartekrachttheorie.
Maar in extreme situaties (grote versnellingen, zwarte gaten, hoge snelheden t.o.v. een waarnemingspunt, etc.), blijkt Newtons zwaartekrachttheorie niet meer nauwkeurig te zijn. In die gevallen kan je nauwkeuriger voorspellingen doen door ervan uit te gaan dat gravitatie een kromming is van de 4-dimensionale tijdruimte.
Het lijkt erop dat we ons met deze discussie off-topic begeven, maar dat is denk ik niet het geval. In dit topic wordt (als ik het goed begrijp) ondermeer onderzocht of het mogelijk is om de positie van een subatomair deeltje te bepalen door een meting te doen aan het
gravitatieveld dat wordt veroorzaakt door dat deeltje. Het idee daarachter is (naar ik veronderstel) dat je op die manier dan een
indirecte meting zou kunnen doen die níet zou leiden tot het instorten van de golffunctie. De bedenker van dit idee wil kennelijk onderzoeken of hij een tegenstrijdigheid heeft ontdekt in de standaard quantumtheorie.
Stel, dat je aan de oever van een rivier apparatuur opstelt die heel nauwkeurig de boeggolven van passerende schepen kan vastleggen. Een computerprogramma berekent vervolgens met behulp van die informatie de exacte posities op exacte tijdsmomenten van die passerende schepen. Zal je met deze metingingen invloed uitoefenen op de posities van die passerende schepen? Je zou toch zeggen van niet! Analoog aan dit voorbeeld zou je de conclusie kunnen trekken dat je de exacte postie van een subatomair deeltje op een exact tijdstip indirect zou kunnen bepalen door de gravitatiegolven van dat deeltje te detecteren (alsof het boeggolven van een passerend schip zijn), zonder dit deeltje te beïnvloeden of zijn golffunctie te laten instorten. Misschien heeft de starter van dit topic zoiets in gedachten gehad?
De vraag waar dit topic om draait is (als ik het goed begrijp):
Kan je de locatie van een subatomair deeltje vaststellen zonder het deeltje te beïnvloeden of zijn golffunctie te laten instorten? Zou dit theoretisch kunnen door bijvoorbeeld zijn gravitatieveld of -golven te meten?
Persoonlijk denk ik dat dit in principe onmogelijk is omdat gravitatie op subatomair niveau zich korrelig (of quantumachtig) schijnt te gedragen. Op subatomair niveau zou je dus
in principe door meting aan gravitatievelden (of golven) nooit een exacte locatie op een exact tijdstip voor een subatomair deeltje kunnen bepalen.
Vandaar dat ik denk dat het tot dit topic behoort om in ogenschouw te nemen dat gravitatie feitelijk geen kracht is maar een tijdruimtelijke structuur die op subatomair niveau korrelig schijnt te zijn.
Het is dus écht niet zo dat ik jouw vraag (kan je gravitatie niet gewoon als een kracht beschouwen?) wil ontwijken. In dit topic vind ik het echter essentieel om uit te laten komen dat gravitatie juist níet een kracht is!