Denkertje70
Artikelen: 0

Re: Wordt het heelal groter?

Misschien moet ik toch maar is eerst met een professor spreken, die iets of wat betekenis heeft in de wetenschap en zien wat we ermee kunnen doen, en dit in goede vertrouwen...
Zijn hier forumleden (moderators) die contact hebben met dergelijke professoren? ;)

HV
Math-E-Mad-X

Denkertje, ik wil niet vervelend doen ofzo hoor, maar ik kan je garanderen dat een professor je precies dezelfde kritiek zal leveren als de kritiek die wij hier al op je thoerie hebben gegeven. Bovendien hebben de meeste professoren het ontzettend druk dus zullen zij nog veel minder gemotiveerd zijn dan de mensen hier om je theorie te bekijken. Daar komt ook nog eens bij dat veel professoren al regelmatig worden lastiggevallen met allerlei theorieën.

Ik kan je dus ten zeerste aanraden om je tijd niet te verdoen met dat soort pogingen. Beter kun je je theorie nog eens goed bekijken en bijschaven en hem vervolgens nogmaals hier op dit forum bespreken. Zodra de mensen hier je theorie serieus beginnen te nemen heb je misschien een kans dat je ermee 'hogerop' kan.

Nouja, je moet het zelf weten natuurlijk, maar je kan er jezelf eigenlijk alleen maar kwaad mee doen door bij een professor aan te kloppen. Deze professor zal je als de zoveelste 'crackpot' gaan beschouwen (zie de link naar het artikel dat hierboven gepost werd over crackpots) en nooit meer serieus naar je willen luisteren.

Beschouw dit verder alsjeblieft niet als kritiek, maar als een goede tip.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Denkertje70

Math-E-Mad-X schreef:Denkertje, ik wil niet vervelend doen ofzo hoor, maar ik kan je garanderen dat een professor je precies dezelfde kritiek zal leveren als de kritiek die wij hier al op je thoerie hebben gegeven. Bovendien hebben de meeste professoren het ontzettend druk dus zullen zij nog veel minder gemotiveerd zijn dan de mensen hier om je theorie te bekijken. Daar komt ook nog eens bij dat veel professoren al regelmatig worden lastiggevallen met allerlei theorieën.

Ik kan je dus ten zeerste aanraden om je tijd niet te verdoen met dat soort pogingen. Beter kun je je theorie nog eens goed bekijken en bijschaven en hem vervolgens nogmaals hier op dit forum bespreken. Zodra de mensen hier je theorie serieus beginnen te nemen heb je misschien een kans dat je ermee 'hogerop' kan.

Nouja, je moet het zelf weten natuurlijk, maar je kan er jezelf eigenlijk alleen maar kwaad mee doen door bij een professor aan te kloppen. Deze professor zal je als de zoveelste 'crackpot' gaan beschouwen (zie de link naar het artikel dat hierboven gepost werd over crackpots) en nooit meer serieus naar je willen luisteren.

Beschouw dit verder alsjeblieft niet als kritiek, maar als een goede tip.
Ik beschouw dit zeker niet als kritiek, trouwens... tips zijn altijd welkom. De kritiek dat jullie geven op mijn theorie kan ik best wel begrijpen, het is ook zo omdat ik jullie niet alle informatie heb gegeven omtrent mijn theorie en op het moment ook niet wil geven. Je moet begrijpen dat ik er jaren aan gewerkt heb, dat ik het zonde zou vinden dat de eerst de beste er zou mee gaan lopen met enkele van mijn ideeën. Daarom ben ik ergens heel voorzichtig met de informatie die ik geef.

Ik ben ook van mening dat de kritiek die professoren zouden geven anders zou zijn, dat als ik hun mijn al gedeeltelijk uitgeschreven theorie zou laten lezen, omdat daar al alles is in uitgelegd. Dit alles uitleggen kan ik niet zomaar op een forum.

Een 2de optie zou zijn mijn nu reeds geschreven theorie te posten via deze forum, maar de kans dat andere via mijn theorie die nog niet volledig uitgeschreven is, op bepaald ideeën breng en dat zei deze ideeën posten voor ik mijn theorie kan vervolledigen... houd mij enigszins daar in tegen...

Een 3de optie zou zijn om mijn theorie volledig uit te schrijven, dit zou dan nog enkele tientallen maanden in beslag nemen, als ik mij een beetje de moed en tijd zou geven, maar om jezelf te motiveren is niet zo simpel, en zeker voor zolang.

Zoals je ziet heb ik zoveel opties om te overwegen, misschien brengt de tijd wel raad, en tips zijn altijd welkom.

HV
Xmanor

Ik had een vraag waarbij niet perse een nieuw topic geopend hoeft te worden denk ik. Ik las in een boekje dat het heelal uitdijt en moest toen denken aan wat voor effect dat zou kunnen hebben op het doppler effect.

Als het heelal dan uitdijt kan deze dan niet de illusie geven dat lichtbronnen (bijvoorbeeld sterren) van ons af bewegen door roodverschuiving? Of dijt het heelal daar veel te langzaam voor uit?

Verduidelijking: Als een ster stilstaat of naar ons toe beweegt kan het uitdijen van de ruimte tussen de fotonen er toch voor zorgen dat de straling niet meer constant is en dus voor roodverschuiving zorgt? En hoe verder de lichtbron te erger het effect.
Math-E-Mad-X

Xmanor schreef:Ik had een vraag waarbij niet perse een nieuw topic geopend hoeft te worden denk ik. Ik las in een boekje dat het heelal uitdijt en moest toen denken aan wat voor effect dat zou kunnen hebben op het doppler effect.

Als het heelal dan uitdijt kan deze dan niet de illusie geven dat lichtbronnen (bijvoorbeeld sterren) van ons af bewegen door roodverschuiving? Of dijt het heelal daar veel te langzaam voor uit?

Verduidelijking: Als een ster stilstaat of naar ons toe beweegt kan het uitdijen van de ruimte tussen de fotonen er toch voor zorgen dat de straling niet meer constant is en dus voor roodverschuiving zorgt? En hoe verder de lichtbron te erger het effect.
Wat je zegt klopt precies (als ik je goed begrijp). Sterker nog: we weten dat het heelal uitdijt, omdat we roodverschuiving meten.

Of is dat niet wat je bedoelt?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
317070

Inderdaad, dat noemt men de wet van Hubble.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Xmanor

Ik begreep het dus allemaal gewoon verkeerd. Ik dacht dat men met uitdijing bedoelde dat de sterrenstelsels zelf uit elkaar bewogen door de energie van de oerknal. Maar het uitdijen is de ruimte zelf wat de illusie geeft dat we het middelpunt zijn en het uitdijen gaat steeds sneller. Vandaar dus dat de theorie 'the big rip' is bedacht.
317070

Ik begreep het dus allemaal gewoon verkeerd. Ik dacht dat men met uitdijing bedoelde dat de sterrenstelsels zelf uit elkaar bewogen door de energie van de oerknal. Maar het uitdijen is de ruimte zelf wat de illusie geeft dat we het middelpunt zijn en het uitdijen gaat steeds sneller. Vandaar dus dat de theorie 'the big rip' is bedacht.
Inderdaad ;) dat heb je nu helemaal beet. Big bang is een beetje een slecht gekozen naam...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
vlaaing peerd

Even doorverwezen van een soortgelijk topic.

Ik speelde ook met de gedachte van krimpende materie (krimpende atomen, niet door zwaartekracht krimpende hemellichamen) wat me helemaal geen raar idee leek. Nu zag ik dat één van de argumenten tegen was dat we roodverschuiving waarnemen.

Dat lichtsnelheid toe zou moeten nemen vind ik tot nu toe het minst aantrekkelijke voorwaarde, maar het roodverschuivingargument vat ik nog niet helemaal.

Wellicht heb ik erover heen gelezen, maar het lijkt me toch dat als we krimpen ons toch ook van het licht van verre sterren afbewegen en dan dat toch ook zullen waarnemen?
Denkertje70

vlaaing peerd schreef:Even doorverwezen van een soortgelijk topic.

Ik speelde ook met de gedachte van krimpende materie (krimpende atomen, niet door zwaartekracht krimpende hemellichamen) wat me helemaal geen raar idee leek. Nu zag ik dat één van de argumenten tegen was dat we roodverschuiving waarnemen.

Dat lichtsnelheid toe zou moeten nemen vind ik tot nu toe het minst aantrekkelijke voorwaarde, maar het roodverschuivingargument vat ik nog niet helemaal.

Wellicht heb ik erover heen gelezen, maar het lijkt me toch dat als we krimpen ons toch ook van het licht van verre sterren afbewegen en dan dat toch ook zullen waarnemen?
Rood/blauw verschuiving is een relatieve aanname tussen 2 bewijsstukken...

De golflengte van licht uitgezonden door waterstofatomen van 1 miljoen lichtjaar zijn groter dan de golflengte van licht uitgezonden door waterstofatomen hier/nu.

De huidige wetenschap (inflatietheorie) gaat er vanuit dat deze golflengte zijn toegenomen door het uitdijen van het heelal, dus een roodverschuiving ondergaan (klein > groter).

Nu mijn mening is dat als we er vanuit gaan dat elektronen vaste banen beschrijven rond een atoomkern en dat deze in verhouding golven uitzenden dat, wanneer atomen krimpen de golven evenredig kleiner worden uitgezonden.

Dus wanneer men de golven van licht uitgezonden door waterstofatomen van 1 miljoen lichtjaar vergelijkt met de golven van licht uitgezonden door waterstofatomen hier/nu, dat deze golven met de tijd kleiner zijn geworden door het krimpen van atomen, dus een blauwverschuiving ondergaan (groot > klein)

Bij een blauwverschuiving-theorie blijft licht zich houden aan behoud van energie, tegenover bij een roodverschuiving-theorie zoals de inflatie-theorie geeft het licht stelselmatig energie af aan het uitdijen van het heelal, daarom dus die roodverschuiving.

Er rust mij nog enige vraag, met welke zekerheid kan de inflatie-theorie zeggen dat golven van licht uitgezonden door waterstofatomen van 1 miljoen lichtjaar, toen klein waren uitgezonden en met der tijd groter zijn geworden en dat we daardoor een uitdijing van de ruimte aannemen. Welke zekerheid heeft de inflatie-theorie dat deze inderdaad klein zijn uitgezonden en dus niet groot zoals men ze nu ontvangt. Uitdijing van de ruimte is geen bewijs, want deze wordt er juist door afgeleid.

HV
vlaaing peerd

Ik heb nog een keer dit topic doorgelezen, maar

- er is zover ik alles heb gedubbelcheckt geen enkel degelijk argument aangedragen tegen het krimpende materie idee.

- roodverschuiving is dus geen argument, immers zal ook "oud" licht zijn golflengte evenredig met het krimpende deeltje meekrimpen en dus ook bij krimpende materie zouden we een roodverschuiving waarnemen bij oud/ver licht en niet een blauwverschuiving.

- de meetlat naast een atoom neerleggen is ook geen argument, die meetlat zou nl ook evenredig meekrimpen.

- na wat geneuzel heen en weer komt men dan maar Ockham, bewijslast en crackpotindexen aandragen. Uiteraard snap ik dat de bewijslast van een stelling bij de steller ligt, maar ik vraag juist om argumentatie hiertegen omdat ondanks dat ik het uitdijende heelal model aanhang geen duidelijke reden zie waarom het krimpidee niet kan, sterker nog ik vind het erg verfrissend en bovendien verklarend.

De hoeveelheid variabelen in het krimpidee zijn niet werkelijk groter dan het uitdijingsidee. Verder moet er een energie 'bijbedacht" worden om het uitdijingsverhaal te verklaren.

Dus ipv te vragen of krimpende materie een houdbaar idee is, vraag ik: waarom is deze krimptheorie volgens jullie juist zo onaannemelijk?

Anders gezegd; weet iemand van jullie daadwerkelijk een waarneming te noemen die bij dit model niet consistent is?
eendavid

Dus ipv te vragen of krimpende materie een houdbaar idee is, vraag ik: waarom is deze krimptheorie volgens jullie juist zo onaannemelijk?
Het gaat niet om krimpen van materie vs. expanderen van het heelal. Beide standpunten zijn equivalent (fysica hangt niet af van welke ruimtetijdcoordinaten je gebruikt, laat staan van welke ruimtecoordinaten je gebruikt), dus dit onderscheid heeft geen enkele impact op de fysica.

Het gaat erom dat er een andere dynamica dan deze van de Friedmann vergelijkingen wordt gepostuleerd. Geef mij deze dynamica, en we kunnen bespreken wat de fysica daarvan is. Als de dynamica niet wordt gegeven (of men stiekem toch denkt dat beide standpunten inequivalent zijn), dan valt er weinig te bediscussiëren.
vlaaing peerd

eendavid schreef:Het gaat niet om krimpen van materie vs. expanderen van het heelal. Beide standpunten zijn equivalent (fysica hangt niet af van welke ruimtetijdcoordinaten je gebruikt, laat staan van welke ruimtecoordinaten je gebruikt), dus dit onderscheid heeft geen enkele impact op de fysica.

Het gaat erom dat er een andere dynamica dan deze van de Friedmann vergelijkingen wordt gepostuleerd. Geef mij deze dynamica, en we kunnen bespreken wat de fysica daarvan is. Als de dynamica niet wordt gegeven (of men stiekem toch denkt dat beide standpunten inequivalent zijn), dan valt er weinig te bediscussiëren.
Ik ga wat opzoeken over Friedmann.

Begrijp ik het goed dat je in principe stelt dat het voor de natuurwetten niet uitmaakt, welk standpunt je inneemt? Want zover ik het kan beredeneren verandert er inderdaad niks, de waarnemingen die ik kan bedenken ontkrachtigen niet de een noch de ander.

Iemand heeft me gewezen op dit artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Comoving_distance

Ik begrijp de wiskunde helaas niet zo goed maar volgens mij moet dit de manier zijn om ermee te meten.

Zoals je welllicht al begrijp ben ik geen wis- of natuurkundester dus ik weet niet hoever ik met je meekom maar ik ben erg benieuwd naar waarin krimpende materie nou werkelijk een probleem zou opleveren.

En als ik de wiki correct begrijp is dat ook de reden waarom we bij krimpende materie niet steeds verder van de zon af komen te staan, wat ik ook al voorbij zag komen in een soortgelijk topic.
Denkertje70

- roodverschuiving is dus geen argument, immers zal ook "oud" licht zijn golflengte evenredig met het krimpende deeltje meekrimpen en dus ook bij krimpende materie zouden we een roodverschuiving waarnemen bij oud/ver licht en niet een blauwverschuiving.
Als "oud" licht zijn golflengte evenredig met het krimpende deeltje meekrimpt, dan zou er geen sprake zijn van een rood/blauw-verschuiving.

De golflengte van licht kan zomaar niet krimpen in een niet-krimpende ruimte. Als de golflengte van licht in een krimpende atomen-theorie mee zou krimpen, dan zou de ruimte tussen de golflengte ook moeten krimpen en dus de ruimte(/tijd) zou dan ook moeten krimpen overal... dit is helemaal niet wat de krimptheorie inhoud.

De krimptheorie houd in dat massa (atomen,quarks) en alles wat daaruit bestaat krimpt om het kortbondig te zeggen. De ruimte(/tijd) krimpt helemaal niet maar blijft steady-state in zijn oneindigheid. Dus golven die zijn uitgezonden blijven hetzelfde tot in oneindigheid. Behoud van energie/informatie.

In de inflatie-theorie spreekt men van roodverschuiving omdat licht van ver weg naar het rood is verschoven als men het vergelijkt met licht in een laboratorium.(400nm[ouduitgezonden=laboratorium] >>> 800nm[nieuwontvangen] = roodverschuiving), ruimte/tijd die uitdijt.

Vermist licht in de krimp-theorie van ver weg groter wordt uitgezonden dan nu en dus het licht van nu kleiner word uitgezonden kan men spreken van een blauwverschuiving (800nm[ouduitgezonden=nieuwontvangen] >>> 400nm[laboratorium] = blauwverschuiving), atomen krimpen.
- de meetlat naast een atoom neerleggen is ook geen argument, die meetlat zou nl ook evenredig meekrimpen.
Volledig correct!

HV
eendavid

Begrijp ik het goed dat je in principe stelt dat het voor de natuurwetten niet uitmaakt, welk standpunt je inneemt? Want zover ik het kan beredeneren verandert er inderdaad niks, de waarnemingen die ik kan bedenken ontkrachtigen niet de een noch de ander.
Inderdaad. De wiskunde zal verschillen, maar voor een dynamica in visie A bestaat een dynamica in visie B. Voor de mensen die iets van kosmologie kennen: het gaat er in visie B inderdaad om dat je de comoving distance als coordinaat neemt (en zo'n coördinaat als "afstand" benoemt). Algemene relativiteit voorspelt dan een dynamica voor de lengte van meetlatten in een homogene isotrope ruimte, en deze is equivalent met de Friedmann vergelijkingen (er is in feite geen reden om de details van deze vergelijkingen te kennen om deze uitspraak te begrijpen).

Nu kan men vanuit deze visie B zeggen: ik vind een andere dynamica dan deze van algemene relativiteit logischer. Het enige zinnige antwoord is dan: geef me die dynamica, en we zullen zien of daar iets interessants mee gebeurt. Hopelijk verschilt de vacuum dynamica niet te veel van algemene relativiteit: in een lineaire benadering is algemene relativiteit uniek (elke andere dynamica voor meetlatten en klokken leidt tot instabiliteiten rond de Minkowski ruimtetijd), op een massaterm na, die een verkeerde afbuiging van het licht voorspelt.

Om een lang verhaal samen te vatten: geen dynamica, geen voorspellingen, geen discussie. Als er wel een dynamica wordt gegeven zal die 99.9999 tegen 100 al bestudeerd zijn, of in tegenspraak zijn met de eisen die fysici normaalgezien opleggen aan hun theoriën. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik denk dat de discussie die er eigenlijk geen is al meer dan voldoende aandacht heeft gekregen.
En als ik de wiki correct begrijp is dat ook de reden waarom we bij krimpende materie niet steeds verder van de zon af komen te staan, wat ik ook al voorbij zag komen in een soortgelijk topic.
Het is inderdaad niet zo dat, omdat de ruimte expandeert, de afstand tussen aarde en zon toeneemt. De expansie moet je echt zien als een soort achtergrond waartegen de fysica zich afspeelt. Om het zo simpel mogelijk te stellen: binnen deze achtergrond draait de aarde rond de zon zoals voorspeld door de wetten van Newton (dus met constante afstand, niet met constante comoving distance).

Terug naar “Ruimtefysica”