ferry
Artikelen: 0

Re: Waarom hebben leiders moeite met zichzelf te veranderen ?

Niet als je een wetenschappelijke vraag wilt stellen en beantwoorden. Het is niet de taak van wetenschappers op de stoel van managers, leidinggevenden, werknemers, consultants, overheden, of wie dan ook te gaan zitten. Het is wel de taak van wetenschappers te onderzoeken, met een open blik, kritisch, en bijvoorbeeld ook zonder de doelen van organisaties als uitgangspunt te nemen. Het is juist de rol van wetenschappers die doelen tegen het licht te houden. Bijvoorbeeld door te laten zien dat managers misschien wel beweren doelen te hebben, maar daar feitelijk zelden sprake van is, dat controle vaak geen middel is voor het besturen van een organisatie maar een doel op zich, dat meetbaarheid van prestaties leuk klinken maar dat het feitelijk problematisch is en tot allerlei vormen van strategisch gedrag leidt.
317070

Niet als je een wetenschappelijke vraag wilt stellen en beantwoorden. Het is niet de taak van wetenschappers op de stoel van managers, leidinggevenden, werknemers, consultants, overheden, of wie dan ook te gaan zitten. Het is wel de taak van wetenschappers te onderzoeken, met een open blik, kritisch, en bijvoorbeeld ook zonder de doelen van organisaties als uitgangspunt te nemen. Het is juist de rol van wetenschappers die doelen tegen het licht te houden. Bijvoorbeeld door te laten zien dat managers misschien wel beweren doelen te hebben, maar daar feitelijk zelden sprake van is, dat controle vaak geen middel is voor het besturen van een organisatie maar een doel op zich, dat meetbaarheid van prestaties leuk klinken maar dat het feitelijk problematisch is en tot allerlei vormen van strategisch gedrag leidt.
Dat is misschien wel een taak van de wetenschap, maar het hoeft daarom niet het doel van dit topic te zijn. Als benb als vertrekpunt van het topic neemt dat hij iets wil veranderen, dan moet de discussie niet per se gaan over de vraag waarom hij iets wil veranderen en of dat wel goed is.

benb is de vraagsteller, dus het lijkt me aan benb om te beslissen of de discussie daarover relevant is voor dit topic en wat hij met effectief bedoelt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes

Dus moet je keuzes maken ;)
En daar gaat het fout! Je kan niet verwachten dat werknemers zich in de door jou gewenste richting veranderen simpelweg omdat jij besloten hebt dat dit zo moet. Zo ontstaan nu juist van die patstellingen waarbij beide partijen de hakken steeds verder in het zand zetten. In zulke gevallen heb je creatieve/paradoxale oplossingen nodig die als het ware het spel zelf veranderen. Een mooi voorbeeld is de oplossing die er voor het conflict binnen de FNV is gevonden.

En daar laat ik het bij, want we draaien in nu cirkeltjes rond.
benb

Misschien heb ik een iets te korte tekst gebruikt dat verwarring oplevert.

Wat ik bedoel is, dat wat er niet is of niet te 'vangen' valt binnen een kader, dat je dan zelf dat kader maakt.

Onder effectief versta ik een meetbaar gegeven dat een zeker rendement moet opleveren. Dat meetbaar gegeven moet aansluiten bij de werkelijkheid van het onderwerp.

Konkreet: Doel formuleren - hoe uit te voeren - contrôl
nothing will change without a rebel
ferry

317070 schreef:Dat is misschien wel een taak van de wetenschap, maar het hoeft daarom niet het doel van dit topic te zijn. Als benb als vertrekpunt van het topic neemt dat hij iets wil veranderen, dan moet de discussie niet per se gaan over de vraag waarom hij iets wil veranderen en of dat wel goed is.

benb is de vraagsteller, dus het lijkt me aan benb om te beslissen of de discussie daarover relevant is voor dit topic en wat hij met effectief bedoelt.
Het zou mooi zijn als je niet een gedeelte uit mijn post quote maar even naar het geheel kijkt. Maakt verder niet uit. Jij bent de baas. Neemt niet weg dat wederom de kans op een inhoudelijk, theoretisch interessante vraag verkeken is en er niks anders dan een platte praktische, normatieve vraag overblijft hier niet op een wetenschapsforum past.
317070

Het zou mooi zijn als je niet een gedeelte uit mijn post quote maar even naar het geheel kijkt. Maakt verder niet uit. Jij bent de baas. Neemt niet weg dat wederom de kans op een inhoudelijk, theoretisch interessante vraag verkeken is en er niks anders dan een platte praktische, normatieve vraag overblijft hier niet op een wetenschapsforum past.
Die vraag is er nog steeds, open gerust een nieuw topic, verwijs desnoods naar wat er hier staat. Het is een forum en is dus erg geschikt voor discussie. Dat sluit niet uit dat de discussie maar in 1 richting kan verder gaan binnen 1 topic als je het praktisch wil houden. Ik heb die quote ook even voor je aangepast.

-Alanis Morisette-
enrico

Het model is heel eenvoudig: narcisten en psychopaten hebben veel eigenschappen die goed van pas komen om in het bedrijfsleven carrière te maken. Bovendien genieten ze meer dan gemiddeld van de status en macht die dat oplevert.
Dat vind ik meer op een rijtje voorwaarden lijken dan op een model (de 2e zin heeft wel iets van een achterliggende verklaring).
Effectief moet derhalve meetbaar zijn. Dat kan in meerdere vormen zoals tijd, rendement van een doel
En wie meet dat en bepaalt of de criteria juist zijn? Kan geen leidingevende zijn zonder kennis van product/dienst, lijkt mij.
317070

berichten over het verband tussen leiders, narcisme en psychopathie zijn afgesplitst naar dit topic.

-Alanis Morisette-
enrico

Als ik goed begrijp dat wat je bedoelt, dan kom ik uit op een laissez faire management stijl.

Als dat werkt voor die organisatie dan is dat effectief. Maar je kunt niet zeggen dat dit voor iedere organisatie effectief is.

Ja ik denk het wel. Op al die zaken die jij noemt is misschien geen/weinig invloed uit te oefenen. En wat Bartjes aangeeft over 'meer van hetzelfde' dat lijkt mij ook conform de werkelijkheid.

(dan denk ik maar: als je goed voorbeeld geeft, krijg je misschien een hoop mensen mee).
benb

(dan denk ik maar: als je goed voorbeeld geeft, krijg je misschien een hoop mensen mee).
Wat is dat dan, een goed voorbeeld geven? En hoe zou jij dat dan aanpakken ?
nothing will change without a rebel
iknow nothing

Ik heb weing kennis hierover, daarnaast zit ik nog op het middelbaar onderwijs, veel niveau zal dus niet in mijn antwoord zitten maar als iemand mij dit zou vragen zou ik het volgende antwoorden:

- Voordat leiders worden gekozen leggen ze allerlei beloftes af aan het volk. Een probleem van beginnende leiders kan dan dat ze de beloftes afleggen maar als je worden gekozen, niet goed met de beloftes overweg kunnen. Het is heel simpel om een belofte af te leggen, maar pas als het proces op gang is beseffen mensen pas de waarde van een belofte is en wat voor invloed het kan hebben op de realiteit, vandaar dat er een kans is dat ze zich kunnen terugtrekken.

Sommige mensen kunnen nu zeggen dat er dan toch juist wel een verandering plaatsvindt? Ik denk van niet, want:

Net als ieder mens is ook voor een leider zijn normen en waarden bewust of onbewust vastgesteld. Het kan zo zijn dat de leider in realiteit niet eens zou zijn met de beloftes die hij aflegd maar toch daze beloftes aflegd. Dus wanneer de leider zelf in de situatie zit heeft hij twee keuzes:

- De belofte vervullen

- Zich vasthouden aan zijn eigen normen en waarden

Ik denk dat de meeste mensen zullen kiezen voor de tweede optie. Je kan je belofte wel vervullen, maar als het dan fout gaat dan kan zal die persoon tegen zichzelf zeggen dat hij/zij zijn gevoel moest volgen. Het lastige aan deze situatie is dat bij de eerste keuze verantwoordelijkheid wel meetelt maar niet voor de volle 100%, in tegestelling tot de tweede keuze waar wel volle 100% verantwoording geldt. Uiteindelijk is verantwoordelijkheid erg belalngrijk bij leiderschap. Ik denk dat dit een oorzaak kan zijn waarom leiders moeite hebben met zichzelf te veranderen, om een 'schuldgevoel' te voorkomen.

- Daarnaast denk ik ook dat het gedeeltelijk met ervaring te maken heeft. Dit klinkt misschien heel raar maar mensen die in het verleden veel succes hebben gehad met een keuze zullen deze ongetwijfeld in de toekomst ook toepassen. Het is er lastig om afstand te doen van een vertrouwde keuze.

- Tot slot denk ik dat het met persoonlijkheid te maken heeft, het is er lastig om de persoonlijkheid van een persoon te veranderen. Het kost veel tijd en inspanning. Soms is het een proces wat jaren nodig heeft en dat gaat natuurlijk lastig bij een leider.
enrico

hoi Ben,

Nou, misschien vind je dit te simpel, maar ik Cruijff altijd een mooi voorbeeld:

- hij laat zien dat kwaliteit het enige is waar hij al zijn energie instopt

- hij laat zich niet van de wijs brengen door korte-termijn tegenslag en/of het grote geld

- hij houdt vast aan principes van persoonlijke verbetering (en niet het groepsproces of 'taktiek')

- hij laat zien dat taktiek slechts een afgeleide is van persoonlijke vaardigheden

Het schijnt erg moeilijk te zijn om de eisen die hij aan mensen stelt (en aan zichzelf in de eerste paats) in organisaties voor elkaar te krijgen, maar daar maakt hijzelf niet echt een groot probleem van, heb ik het idee.

(grof gezegd: het alternatief voor zijn stijl is = trainers en bestuursleden die altijd maar per weekend hun succes moeten afmeten aan het publiek, en dat wat er in de krant staat, en de plaats op de ranglijst).

Nou kun je zeggen niet iedereen is zo goed als Cruijff, maar ik denk hij geeft wel een mooi voorbeeld (of zie ik dat verkeerd?).

@iknownothing: ja daar zit wel wat in. Wim Kok was bekend als 'links' en nadat hij minister president geworden was (en veel meer ervaring had, etc....), werd hij door velen beschouwd als niet-links. Misschien had hij wel goede redenenen om te veranderen?
Bartjes

@iknownothing: ja daar zit wel wat in. Wim Kok was bekend als 'links' en nadat hij minister president geworden was (en veel meer ervaring had, etc....), werd hij door velen beschouwd als niet-links. Misschien had hij wel goede redenenen om te veranderen?

Kok vult al jaren zijn zakken als commissaris bij diverse multinationals die het gewone personeel uitbuiten en de topmensen met miljoenensalarissen belonen, ik kan mij moeilijk een groter laaielichter voorstellen. Dat is zeker geen man die het goede voorbeeld geeft.
iknow nothing

Kok vult al jaren zijn zakken als commissaris bij diverse multinationals die het gewone personeel uitbuiten en de topmensen met miljoenensalarissen belonen, ik kan mij moeilijk een groter laaielichter voorstellen. Dat is zeker geen man die het goede voorbeeld geeft.
Als ik jullie reacties lees moet ik denken aan de toestand in Noord-Afrika. Ik weet niet veel over Kok dus of Kok wel of geen voorbeeldfunctie is kan ik niet zeggen, maar ik merk wel dus op dat je beweerd dat geld en macht het veranderen lastiger maakt? (hoop ik)

Natuurlijk is geld en macht er verleidelijk voor een leider, omdat een leider die beide bezit. Maar het kan pas een probleem zijn als de leider met deze middelen vanuit zijn eigen belang handeld in plaats van het belang van het volk. Dat was bij sommige Noord-Afrikaanse leiders het geval, dat ze jarenlang vanuit eigenbelang maar ook het belang van het volk hadden gehandeld, maar ondertussen ook een verslaving hadden ontwikkeld voor luxe.

Juist omdat een leider dus zoveel macht heeft zal het dus voor een leider denk ik lastiger zijn om te veranderen dan een persoon in een burgelijke status.
enrico

@Bartjes,

Zou kunnen kloppen wat je zegt; ik wou alleen maar aangeven dat die man (voor de buitenwereld) veranderd is (in de juiste of verkeerde richting).

Terug naar “Psychologie en Sociologie”