Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.716
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: afwijking kompas onder hoogspanningskabel

Ik was benieuwd of iets bijzonders de uitschieter van het rode signaal bij t = 2 kan verklaren. Bij het blauwe signaal is t = 2 het einde van de zaagtandhelling, dus daar zou een onderstation moeten zijn. De smartphone heeft ook de GPS-locatie geregistreerd, en die was op google earth terug te vinden, op 10 meter nauwkeurig. Ik ben er langs gefietst en zag inderdaad een onderstationachtig gebouwtje zonder ramen naast de spoorbaan. Bovendien bleek er een leidingonderbreker ('Ribe met lange schaats') in de bovenleiding te zitten. Een passerende trein trok er een flinke vonk, hij is te zien op dit youtubefilmpje. Dagelijks honderd van die vonken op die ene plek naast de lijnonderbreker leidt tot op den duur draadbreuk, lijkt me, maar misschien is het een bewuste keuze van Prorail. In ieder geval neem ik aan dat de uitschieter van het rode signaal te maken heeft met die vonk.
Vonk
Vonk 384 keer bekeken
Benm schreef: wo 14 aug 2013, 18:45Regeneratief remmen lijkt hier niet/nauwelijks te gebeuren
NS streeft naar 6% energie terugwinnen door regeneratief remmen, gemiddeld. Dat doel wordt hier misschien toch wel gehaald.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: afwijking kompas onder hoogspanningskabel

6% van wat eigenlijk? Van het totaal van de rit, van wat er gebruikt werd om op te trekken, of 6% van de remkracht waarbij 94% door gewone remmen gedaan wordt?
Victory through technology
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.716
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: afwijking kompas onder hoogspanningskabel

6% van het totaal van de rit, want dat telt voor het milieu en voor de portemonnee.

In het I,t-diagram van een treinreis zou het oppervlak van de negatieve piek aan het einde 6% moeten zijn van het totale oppervlak (want E = V·I·t, en V is constant). In het B,t-diagram hetzelfde, want B is evenredig met I.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: afwijking kompas onder hoogspanningskabel

6% van het totaal lijkt me een zware opgave - althans, wel voor lange ritten. Voor een stukje van 10 km waarbij het alleen optrekken en remmen is klinkt het best haalbaar, maar op een rit van 100+ kilometer verre van.

Maar goed, het zal een gemiddelde zijn en er zijn een stuk meer korte ritten (stoptreinen enzo) dan lange.
Victory through technology
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.716
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: afwijking kompas onder hoogspanningskabel

Voor de volledigheid heb ik vandaag het magneetveld op drie punten langs de spoorbaan gemeten met de smartphone, om te zien in hoeverre dat overeenstemt met de registratie binnenin de trein van vorige week (link). B1 is gemeten op het vertrekstation, B2 en B3 op stations waar de trein passeert zonder te stoppen. Begin- en eindpunten van de zaagtanden zijn gemarkeerd met rondjes. Bij de drie curves is t=0 gedefinieerd als het tijdstip dat de trein passeert (of vertrekt, bij B1). De drie curves zijn ter vergelijking over elkaar gelegd, maar het gaat niet om dezelfde treinreis. De leidingonderbreker van #61 is vlakbij station 3.

B1 lijkt op de eerste blauwe zaagtand links in de grafiek van #59, wat begrijpelijk is. Het is een andere treinreis, maar de stroom door de bovenleiding moet vergelijkbaar zijn met die bij de achterkant van de trein. Bij B2 klapt het magneetveld om tijdens het passeren, wat ook begrijpelijk is. Bij B3 lijkt de machinist wat vroeger gestopt te zijn met versnellen.
Stations2
Stations2 399 keer bekeken
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: afwijking kompas onder hoogspanningskabel

Geeft wel een duidelijk beeld van de globale stroomrichting. Dat je afzonderlijke ritten niet 1:1 kunt vergelijken is een nadeel, maar de enige manier om dat te voorkomen is met meerdere mensen tegelijk meten aan dezelfde trein. En zelfs dan ben je er niet zeker van dat het representatief is door mogelijke andere treinen op hetzelfde of naastgelegen baanvakken.
Victory through technology

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”