317070 schreef: Nee, het is fundamenteler dan dat. We kunnen aantonen dat het de natuur zelf is die niet zo nauwkeurig is, en dat het niet te maken heeft met onze metingen of meetapparatuur. https://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_principle
Het is niet (zo) moeilijk om te begrijpen. Ingenieurs die met radio-apparatuur werken, weten ook dat ze niet zowel de frequentie van een golf nauwkeurig kunnen meten, als het moment waarop ze langskomt. En dat heeft niets te maken met de elektronica, dat is gewoon een onderliggende wiskundige waarheid, die we (gemakkelijk) kunnen bewijzen.
Bedankt voor de reactie en de link. De link is wat te lang om helemaal door te nemen. Daarom reageer ik op je reactie zelf.
Je zegt dat de natuur zelf niet zo nauwkeurig is. Toch zijn er statistische tendensen: zo is de kans dat het gepolariseerde deeltje uit mijn vorige reactie het polarisatiefilter passeert: cos(30°) . Hoe meer deeltjes bij de berekening betrokken, des te nauwkeuriger de correlatie. Dat is dus wel enige nauwkeurigheid. Mijn stelling dat er een retrocausale tendens is van de meetapparatuur houdt volgens mij statistisch stand als je er vanuit gaat dat het aantal deeltjes in de meetapparatuur zo groot is, dat de gemiddelde tendens op wat dan ook 50/50 is, die door de opzet van de (elke) meetopstelling een verhouding krijgt van (in het voorbeeld) bijvoorbeeld cos(30°).
Dat statistiek een rol speelt kun je ook toepassen op het door jou gegeven voorbeeld van radiogolven; Als we de radiogolven alleen kunnen 'meten' door het aantal golven te 'tellen', dan wordt de benadering nauwkeuriger naarmate we meer perioden hebben. De verhouding tussen de onbekende afstand tussen enerzijds de laatst gemeten golftop en de volgende en anderzijds het totale aantal golftoppen gemeten in een bepaalde tijdsspanne wordt groter, en de nauwkeurigheid van de bepaling dus ook. En hoe meer perioden nodig, hoe groter de tijdsspanne, dus hoe onnauwkeuriger het exacte tijdstip. Te vergelijken met 'fotonen tellen' die een (statistisch) gemiddelde energie en aantal per tijdseenheid hebben.
Zie ik het zo een beetje goed?