Moderator: physicalattraction
Een duidelijk ander geval dus dan mijn model dat slechts drie gewichten bevat, in je link zitten de twee gewichten aan de uiteinden immers weer aan andere veren en gewichten vast.Marko schreef:Op die Wikipedia-pagina staat bijvoorbeeld:
Here the dependent variable u(x) measures the distance from the equilibrium of the mass situated at x, so that u(x) essentially measures the magnitude of a disturbance (i.e. strain) that is traveling in an elastic material. The forces exerted on the mass m at the location x+h are:
https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/128dccc346b1598cd2332a2eee4c0c8acfd6ca57
The equation of motion for the weight at the location x+h is given by equating these two forces:
https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/03475672d64f1c412bad36c0f800a70b6fec6057
Op Mathworld staat ook een mooie uitleg:
http://mathworld.wolfram.com/WaveEquation1-Dimensional.html
En verder zijn er tal van wiskundeboeken die handelen over golfvergelijkingen, partiële differentiaalvergelijkingen en oplossingen daarvan.
Professor Puntje schreef: Logisch dat een staaf zelf een snelheid hoger dan de geluidssnelheid kan krijgen als het op een raket bijvoorbeeld zit. Maar wat ik dan weer niet begrijp is waarom het dan heel lang duurt voordat het signaal (waar het dus allemaal om draait) aan de andere kant aankomt. Is dat dan niet gewoon iets meer dan 1 seconde voor een 12 km lange berylium staaf?
always schreef: De geluidssnelheid in stoffen heeft een bepaalde waarde. Zo is bijv. voor beryllium de snelheid 12km/s.
Als ik dus met een hamer op een lang stuk staal sla komt de geluidsgolf pas na 1 sec aan de andere kant van de 12km lange staaf aan. Maar nu blijkt het ook zo te zijn dat als ik niet op die staaf sla maar alleen de staaf vooruit duw met mijn hand het andere uiteinde ook pas 1 seconde later een verandering ondergaat.
Toch vind ik dat vreemd dat een ogenschijnlijk veel snellere beweging zoals duwen even snel gaat als dat ik een trilling met een hamer veroorzaak. Dus mijn vraag is komt het uiteinde van zo'n lange staaf in beide gevallen pas na 1 sec in beweging of is er toch een verschil tussen die twee handelingen?
Professor Puntje schreef: In elk geval is het niet zo dat de geluidstrillingen in de staaf het hele verhaal vormen, want behalve dat er in de staaf geluidstrillingen gaan lopen krijgt de staaf ook als geheel een snelheid. Er wordt immers alleen maar tegen geduwd of geslagen en er wordt niet aan getrokken.
We zijn hier enkel geïnteresseerd in de versnellingen van het linkse en het rechtse gewicht op het tijdstip t=0 als reactie op de kracht F = F(0).
always schreef: Maar wat ik er mee bedoel is of er in materialen bepaalde moleculaire verbindingen zijn die stugger zijn dan andere terwijl bij bijvoorbeeld duwen de ene verbinding wordt gebruikt en bij geluidsvoortplanting door het slaan met een hamer juist weer andere verbindingen de nadruk krijgen. Want ja, hoe wordt de geluidssnelheid eigenlijk vastgesteld in een materiaal?
always schreef: Ik vraag mezelf wel af of inderdaad elke beweging van een staaf precies hetzelfde moet gaan. Dat dus de atomen altijd op dezelfde manier bewegen bij aanraken of duwen. Ik verbeeld me dan een domino reeks staande verbonden op een plank. Als ik dan tegen de eerste dominosteen duw valt die met een bepaalde snelheid tegen de volgende etc tot het einde. Maar als nu die plank op pak en even naar voren duw zullen alle domino stenen tegelijk omvallen zonder de vertraging ten gevolge van het ombeurten aantikken. Natuurlijk wordt hier de plank voor gesteld als iets met oneindige stijfheid. Maar wat ik er mee bedoel is of er in materialen bepaalde moleculaire verbindingen zijn die stugger zijn dan andere terwijl bij bijvoorbeeld duwen de ene verbinding wordt gebruikt en bij geluidsvoortplanting door het slaan met een hamer juist weer andere verbindingen de nadruk krijgen. Want ja, hoe wordt de geluidssnelheid eigenlijk vastgesteld in een materiaal?
Opmerking moderator
We hadden hiermee misschien eigenlijk moeten beginnen, maar waarom is volgens jou en duw ogenschijnlijk een snellere beweging? Wat versta je eigenlijk precies onder een duw? Ik bedenk me net dat een deel van de spraakverwarring misschien daar vandaan komt!Toch vind ik dat vreemd dat een ogenschijnlijk veel snellere beweging zoals duwen even snel gaat als dat ik een trilling met een hamer veroorzaak.
always schreef: Bovendien vraag ik me dan af of er uberhaupt verschillen zitten in de vrijheidgraden in het rooster van een staaf, zoals bijv. in een toch vrij eenvoudig rooster zoals in een van berilliumatomen gemaakte staaf. Zijn bijvoorbeeld de horizontale trillingen/vrijheidsgraden even groot als de verticale trillingen in een staaf (ik suggesteer maar iets)?