ArcherBarry
Moderator
Artikelen: 0

Re: Vragen van Lars over Microscopie

schitterend!
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Wouter_Masselink

beelden van een microscoop kan je ook verder bewerken met FIJI (of ImageJ). Hiermee kan je stukken uitvergroten, een schaal toevoegen, kleur intensiteit aanpassen etc... Op het moment is het me niet duidelijk wat deze beelden laten zien. Zou je een stukje tekst bij de beelden kunnen zetten als beschrijving?
"Meep meep meep." Beaker
Muylaert Lars

ok ik weet nu veel van mijn bresser hand microscoop, maar thuis ligt er nog een  andere microscoop op de zolder 
Muylaert Lars

hoe moet ik een insect bekijken met  een microscoop 

Thionyl

Nogal vage vraag. Maar begin ermee om je ogen vooral te gebruiken. Een goede binoculair met een niet te grote vergroting geeft al heel veel info.  
LiA
Wouter_Masselink

Een insect is vaak niet transparant. Je zal dus van de zelfde kant van waar je kijkt verlichting moeten hebben. Bij een normale microscoop zal je dus vaak zoiets zien Afbeelding.

Je zou zelf ook kunnen gaan knutselen met een zaklamp of zo.
"Meep meep meep." Beaker
Muylaert Lars

Ik weet al een beetje hoe een usb microscoop werkt en in elkaar zit. Maar de vraag is, hoe verbind je dat ding aan een tablet?
Muylaert Lars

ik heb een vraag hoe moet ik kleine objecten bekijken en het fotograferen met deze usb camera 

wat ik van plan ben is dingen gaan verzamelen. ten eerste opzoeken maar ten tweede fotos maken met een gewone camera en daarna onder mijn oude microscoop. ten derde fotos maken met mijn usb handmicroscoop 

dus wil ik nog enkele vragen daar over ? 

groetjes lars
Muylaert Lars

Met mijn kleine usb handmicroscoop met lcd scherm wil ik eens een tocht maken.
Welke plekken zijn bekend daarvoor, zoals bossen met bv korstmossen, of planten en bloemen om ze te fotograferen met de usb handmicroscoop?

groetjes lars
Wouter_Masselink

ik heb een vraag hoe moet ik kleine objecten bekijken en het fotograferen met deze usb camera

wat ik van plan ben is dingen gaan verzamelen. ten eerste opzoeken maar ten tweede fotos maken met een gewone camera en daarna onder mijn oude microscoop. ten derde fotos maken met mijn usb hand microscoop

dus wil ik nog enkele vragen daar over ?
Wat je vraag is is me niet bepaald duidelijk. Het staat je natuurlijk vrij om meer specifieke vragen te stellen.
Als ik het goed begrijp wil je fotos maken van je preparaat. Als je microscoop een poort heeft om een camera op aan te sluiten dan is dit natuurlijk het beste.

Afhankelijk van het formaat van je te preparaat kan macro fotografie ook een uitkomst bieden. Zelfs met een tele-zoom kan je bij macro fotografie in de buurt komen. Je zou ook een andere microscoop kunnen proberen. De mensen van http://www.foldscope.com/hebben een hele leuke zelf knutsel microscoop beschikbaar. Die kunnen ze je gewoon met de post opsturen. Je kan dan je glaasje hierin doen, op je telefoon aansluiten en zodoende best aardige fotos maken.
"Meep meep meep." Beaker
Yvan_be

Dag Lars

Voor het bekijken van objecten te velde, zoals bloemetjes en zo is een gewone lichtmicroscoop doorgaans minder geschikt. Die heeft immers een erg geringe scherptediepte. Beter is het gebruik van een goede inklaploep of eventueel een dradenteller.
Er zijn enkelvoudige inklaploepen, maar ook dubbele, waarbij elke lens afzonderlijk gebruikt wordt, maar beide kunnen ook in combinate ingezet worden. Dergelijke toestelletjes hebben bijvoorbeeld vergrotingen van 4x, 6x, 10x of daaromtrent.
Het loont vaak de moeite om te proberen foto's te maken met zo'n loepje geplaatst voor de frontlens van een eenvoudig "point and shoot" cameraatje. Vaak zijn de resultaten veel beter dan wat met een USB-microscoop te bereiken valt.

Een erg handig ding destijds was de "Emoskop" van de Duitse fabrikant Seibert: een toestelletje dat in zich verenigde een verrekijkertje 2,5x; loepen 5x; 10x en 15x en een eenvoudig microscoopje 25x en 30x. De optische kwaliteit was erg goed, zoals te verwachten: Seibert was, voor hij zijn eigen bedrijf begon, lensontwerper bij Leitz.

De Emoskop is hier en daar nog wel tweedehands te vinden, maar erg gegeerd en dus nogal duur. Het goede nieuws is dan weer, dat er betaalbare Chinese klonen van zijn.

Zie voor meer info over de Emoskop: http://www.submin.com/binocular/manuals/emoskop.htm .

Als je de gelukkige bezitter zou zijn van een dSLR: nog een andere methode om behoorlijk sterke vergrotingen te bekomen is het aan elkaar koppelen van twee (tweedehandse, met manuele scherpstelling) foto-objectieven.
Voor dat soort werk (en macrofotografie) gebruikt men doorgaans een 50mm objectief op de camera, dat, frontlens tegen frontlens, gekoppeld wordt aan een klein tele-objectief, genre 85mm, 100mm, 135mm.
Koppelingsringen daarvoor zijn makkelijk te vinden op Ebay.
Tweedehandsobjectieven van de goedkopere merken (Zenit, Praktika, ...) kom je op zowat elke rommelmarkt tegen. De beeldkwaliteit ervan is doorgaans goed.
Dit wordt wel een omvangrijke uitrusting om mee te zeulen, maar de resultaten lonen de moeite. Je kan er alvast dit soort plaatjes mee maken:

P5236624
P5236624 787 keer bekeken

Als je echt wil gaan microscoperen in het veld is een zakmicroscoopje een mogelijkheid. Er zijn de legendarische namen: Hensoldt Tami, Protami, Metami, Mc Arthur portable microscope, Nikon H, Wild M11, Swift FM-31, Tiyoda V-II, ... Alle hebben gemeen dat ze nogal zeldzaam en nogal duur zijn.
Er zijn evenwel goedkopere alternatieven, in de vorm van de ROW Kleinmikroskop B en de ROW Kleinmikroskop C.
De Kleinmikroskop B/C is een erg handig hebbeding, het is doorgaans niet duur, tweedehands (€20 - €40) en de beeldkwaliteit is verassend goed. Ik heb er al lang spijt van dat ik mijn exemplaar aan mijn dochter gegeven heb!

Zie voor een beschrijving van de Kleinmikroskop B:  http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/indexmag.html?http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/artnov00/rowscope.html .
Wouter_Masselink

Met mijn kleine usb handmicroscoop met lcd wil ik eens een tocht maken.
Welke plekken zijn bekend daarvoor, zoals bossen met bv korstmossen, of planten en bloemen om ze te fotograferen met de usb handmicroscoop?

Hij heeft een lcd scherm
Hoi Lars, je kan letterlijk overall dergelijke dingen zien. Het mooie aan biologie is dat je maar een steen hoeft om te draaien om iets nieuws te ontdekken. Onder elke steen kan iets moois liggen. Hiervoor hoef je het niet ver te zoeken, probeer dit gewoon bij jou in de buurt te doen. Dan spendeer je minimaal tijd aan reizen en maximaal tijd aan je hobby!

Je kan denken aan een bos, rivieren, meertjes, maar zelfs een gemeente plantsoen kan interessante dingen bevatten. Hoewel iets er met het blote oog misschien niet heel spectaculair uitziet, kan je een heel nieuw perspectief krijgen door het met een microscoop te bekijken.
"Meep meep meep." Beaker
Yvan_be

Helemaal mee eens. Vaak hoef je die steen zelfs niet eens om te draaien.

Elke tuin, hoe klein ook, elke bloempot, elke van een dak afgewaaide pol mos, elke dakgoot, composthoop, achtergelaten emmer waar wat water in staat, ... is een uiterst complexe en boeiende  levensgemeenschap waar vanalles in te ontdekken valt, met de microscoop of anderszins.

In mijn bescheiden tuintje (naar mijn normen toch, ca. 100m²) laat ik bewust wat bakken, inhoud ca. 40l, het hele jaar door staan, naast de bloempotten enzo die er toch al staan.

Je houdt het niet voor mogelijk wat daarin zoal te vinden is: In de schalen onder de bloembakken alle ontwikkelingsstadia van het groenwier Haematococcus pluvialis:

P5132616
P5132616 794 keer bekeken

In een van de bakken onlangs een waterbloei van een Cosmariumsoort, naast Pediastrumsoorten en allerlei blauwwieren: Nostoc, Phormidia, Oscilatria, ...

Nu zijn er draadwieren in aan het groeien, wellicht Spirogyra of misschien Zygnema of Oedogonium, ik moet nog eens kijken:

P5132615
P5132615 791 keer bekeken

Overal tal van kleine diatomeeën.

Beestjes ook: Arcella, naaktamoeben, Rotifera, ... Binnenkort wellicht wat eierpakettjes van muggensoorten, zodat ik eindelijk eens de volledige ontwikkeling van ei tot volwassen insect kan fotograferen.

Je hoeft echt niet ver te gaan om veel te zien!
Muylaert Lars

ik heb een usb microscoop verbonden aan een optische microscoop, een hack DIY zelfbouw. zelf gemaakt van een plastic tubje dat leeg was, een rond stuk afgesneden en de lens cover erover gedaan

met de usb microscoop in het midden langs de onderkant in de lens van de plastic tubje geplaatst en zo dan op de optische microscoop

dus nu kan ik ook fotos nemen door de lens. hoe kan ik microben zoeken en observeren?
The artist

Stel je hier de vraag hoe je bacteriën moet observeren? Want dat is me niet zo duidelijk eerlijk gezegd. 

Terug naar “Immunologie en microbiologie”