Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

Een van de eigenschappen die meespeelt is de elasticiteit. Samen met de oppervlakteruwheid zal het kunnen leiden tot een glijdend vs een stuiterend pad. Dat maakt veel verschil. Ik zet voor dit soort testjes die eigenschappen dan ook op volkomen vlak en volledig inelastisch.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

kan het zijn dat het in dit programma met restitution coëfficiënt wordt aangegeven?
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

In een pdf betreffende het programma wordt de restitution coefficient ook de 'bounciness' genoemd, dus denk ik dat het klopt.
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

De onderstaande eenvoudige situatie bevat mogelijk de kern van het probleem. In de stand van de tekening is er vanzelfsprekend evenwicht, maar wat gebeurt er nu wanneer we het dakvormige vlak ietsjes met de klok mee kantelen? En wat zeggen de simulaties daarover?
 
simpel
simpel 800 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

Ik zet het later in de simulator, je hoort terug.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Zowel een dakhoekverdraaiing met de klok mee als tegen de klok in zal op enig moment een versnelling geven in de richting van de verdraaiing. In dit geval zal de dakhoekverdraaiing met de klok mee groter zijn dan de dakhoekverdraaiing tegen de klok in om dit effect te bereiken. Dit kun je uiteraard simuleren maar ook uitrekenen door de expressie voor de versnelling a af te leiden waarin uiteraard ook de dakhoekverdraaiing voorkomt. Door in de vergelijking a nul te stellen kan de dakhoekverdraaiing in de twee gevallen worden berekent waarbij de beweging begint.   
 
Wat bedoel je precies met 'dat deze situatie mogelijk de kern van het probleem bevat'?
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

Ik verwacht dat de simulatie laat zien dat iedere kanteling van het dakvormige vlak hoe klein ook de blokjes zal laten versnellen, in welk geval we de kern van het probleem in een simpeler situatie dan het karretje gereproduceerd zullen hebben.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Er zijn veel dingen waar ik mij niets bij kan voorstellen, dit is er een van :D
even de simulatie van Michel afwachten.
Overigens sta ik na 67 berichten nog steeds achter de uitkomst van de berekening in bericht #7
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Even terzijde , hoe kun je zoiets verzinnen.
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

@PP: Ik verwacht dat de simulatie laat zien dat iedere kanteling van het dakvormige vlak hoe klein ook de blokjes zal laten versnellen
 
Helaas, ik had het bijna gehoopt, want dat zou een fundamenteel probleem in mijn software aantonen. Het relaas van CoenCo in bericht 22 klinkt namelijk zeer overtuigend.
 
Hieronder de simulaties bij een rotatiehoek van 54 en 55 graden. Daar ergens tussen beginnen de blokken pas te glijden. Tot nu toe heb ik het pakket nog nooit op een fundamentele fout kunnen betrappen (wel op beperkingen overigens), ook niet bij wrijving.
 
Image2
Image2 799 keer bekeken
Image1
Image1 799 keer bekeken
 
klik op de afbeeldingen voor grotere weergave.
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

En bij kanteling de andere kant op (met de klok mee)?
 
Als daar hetzelfde gebeurt (namelijk dat de blokjes pas gaan schuiven als de kantel-hoek een bepaalde grens overgaat), ben ik héél benieuwd wat de simulatie voor gelijkblijvende stand maar verschillende versnellingen a in onderstaande variant te zien geeft.
 
simpel2
simpel2 799 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: karretje

ukster schreef: Er zijn veel dingen waar ik mij niets bij kan voorstellen, dit is er een van :D
even de simulatie van Michel afwachten.
Overigens sta ik na 67 berichten nog steeds achter de uitkomst van de berekening in bericht #7
Ik dacht dat we toch tot een besluit gekomen waren dat 931 exc wrijving het juiste resultaat is
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Niet helemaal Rik, zie bericht #51
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

Als daar hetzelfde gebeurt (namelijk dat de blokjes pas gaan schuiven als de kantel-hoek een bepaalde grens overgaat),
 
Ja, logischerwijs gaan ook hier de blokjes pas schuiven als er een bepaalde hoek is bereikt. In dit geval tussen 31 en 30 graden:
 
Image2
Image2 801 keer bekeken
Image1
Image1 801 keer bekeken
 
ben ik héél benieuwd wat de simulatie voor gelijkblijvende stand maar verschillende versnellingen a in onderstaande variant te zien geeft.
 
Sorry, maar is dat wel zinnig? Dat is een vergelijkbare situatie als in het vraagstuk, alleen een stuk complexer omdat de versnelling (welke kant ook op) de druk (en dus de wrijving als µ groter is dan 0) tussen blokken en de baan vergroot/verkleint. Bij grotere versnellingen gaat het blok zelfs loskomen en aan de draad 'wapperen'. Waar ben je precies naar op zoek?

Terug naar “Klassieke mechanica”