Ja, ik weet het. Op het eerste gezicht lijkt het vrij makkelijk, maar .. valt tegen zonder hulp.Belangrijke les: boeken van dit niveau vereisen zorgvuldige bestudering.
Over de opgaven kun je atm altijd Harry of Dale vragen natuurlijk.
Ja, ik weet het. Op het eerste gezicht lijkt het vrij makkelijk, maar .. valt tegen zonder hulp.Belangrijke les: boeken van dit niveau vereisen zorgvuldige bestudering.
Waarom niet?Op de waarnemingshorizon zelf kan geen bolschil meer geconstrueerd worden, zelfs niet als een geïdealiseerde constructie.
Omdat r=r(s) neem ik aan.Een berekening van de lokaal gemeten snelheid van een invallend voorwerp op de waarnemingshorizon zelf is niet mogelijk, althans niet met de schwarzschildmetriek.
Volgens het boek omdat geen enkel (in rust verkerend) materiaal de daar aanwezige krachten kan weerstaan, maar ik ben zelf (op dit moment) nog niet in staat om dat door berekening te verifiëren.Gast044 schreef: ↑di 25 feb 2020, 01:04Waarom niet?Op de waarnemingshorizon zelf kan geen bolschil meer geconstrueerd worden, zelfs niet als een geïdealiseerde constructie.
Inderdaad, voor r = rs zelf heeft de schwarzschildmetriek een singulariteit en dus zijn er voor die specifieke r-coördinaat althans met die metriek geen zinnige berekeningen uit te voeren.Omdat r=r(s) neem ik aan.Een berekening van de lokaal gemeten snelheid van een invallend voorwerp op de waarnemingshorizon zelf is niet mogelijk, althans niet met de schwarzschildmetriek.
Maar dit is ook niet nodig. De redenering die ik gaf is voldoende.
Ik vind het riskant om te redeneren over wat een bolschil-waarnemer (bij r = rs) zou observeren wanneer zo'n bolschil-waarnemer daar in principe niet kan bestaan.Zoals ik het in "gewone taal begrijp" is het zo dat voor een shell observer exact op de waarnemingshorizon alles met c gaat, immers alle tijd staat stil (behalve de eigentijd van de shell observer).