@000Vincent000
No problemo. Ik ben een beetje lichtgevoelig wat dit betreft, omdat ik heb het er nu met zoveel deskundigen over gehad en die Viktor is echt waar erg deskundig. En hij heeft er moeite voor gedaan, wat mijzelf een week zou duren, zo niet (veel) langer. Hier zijn afleiding, waarin hij "bewijst" dat er geen twee mysterieuze maxima voor het afbuigen van licht door gravitatie, vanwege één sferisch object, in het zwakke velden limiet zitten. .. Echter geen beschrijving wat het moeilijk maakt te volgen.
Beetje snel gedaan met mijn telefoon.
Maar goed al "die stapjes" nalopen en kijken of het klopt bewijst, vind ik, niets! .. Behalve dat je wiskunde toepast (puzzelt). (En wiskundig kun je een platte Aarde zelfs "bewijzen".)
Wat ik zelf véél belangrijker vindt is dat werkelijk niemand een verklaring heeft waarom licht in hemelsnaam zich met een soort golfje langs de zon zou voortplanten, met twee maxima. Daar is volgens niemand die ik "gesproken" heb een reden voor. In tegenstelling: "het is logisch dat dat niet zo is".
Dus het is voor mij eerder een kwestie van bewijzen waarom dat zo zou zijn. (En dat bewijs noch de logica ervoor lijkt dus niet te bestaan.) En dat relativistische mechanica intuitief soms moeilijk te begrijpen is, betekent natuurlijk niet dat er geen logica achter zit.
Men lijkt te wachten op Flappelap, maar ik (misschien arrogant) niet. (Anders ben ik zeer onder de indruk van hem!! @Flappelap .. dat zou geweldig zijn (no pressure)
!)
Wat verder opvalt is dat alleen op die mysterieuze creatie van ene Kevin Brown, mathpages, dit fenomeen (voor mij nogal ontoegankelijk) staat beschreven. En niemand weet wie Kevin Brown is. Dus waarom daar zoveel waarde aan hechten? Dat begrijp ik niet.
Sorry @ Professor Puntje. Je hebt er veel tijd en moeite in gestoken uhm .. ik sla de wiskunde meestal over tenzij ik het echt nodig vind .. sew me!
(Ik vind het voor mijn vrije tijd meestal a waste of my time. Je moet er van houden.)
En nogmaalsn .. ik zeg niet dat ik 100% zeker ben, maar .. 99,317%. Het zou raar en arrogant zijn als tig fysici/hoogleraren e.d. tegen mij zeggen dat dat uhm .. nou nogal wat aan te merken hebben op "die piekjes" .. en die mathpages site zelf ook (ook historisch gezien zoals ik eerder zei), ik dan zou zeggen "Ja, maar het staat daar toch?!" (En alleen daar.)
Maar had ik maar nergens over begonnen PP, daar heb ik wat spijt van. Eerst op Quora en nu hier. Als jij ervan overtuigd bent dat die mathpages, die pieken daar, daadwerkelijk het verloop van licht, bij een bepaald gekozen coordinaten stelsel, langs de Zon representeerd. Dan uhm is dat mooi voor je. Toch?