Ik stel mij even een gedachten experiment voor waarbij je een volume hebt met 3D rooster punten met daarop een positive lading die vast zit en negatieve lading die bij elke positieve lading hoort en vrij kan bewegen. dan zullen de negatieve ladingen zich dus netjes verdelen over de ruimte, zoals ze dat in het echt ook doen in een metaal. als ik nu in gedachten aan een groep negatieve ladingen een touwtje vastmaak en die aan elkaar knoop en daaraan een massa hang, wat gaat er dan gebeuren? Volgens mij gaat de groep negatieve ladingen dan versnellen naar beneden toe en om dat ladingsverschil te vereffenen moeten er dan andere negatieve ladingen naar boven gaan. dus levert dat een kringstroom op en dus een kortsluiting met warmteproductie. als je dat dus vertaalt naar de koperen buis met magneet dan betekent dit een extra kringstroom om het gewicht van de magneet te kunnen tillen. Je kunt dit volgens mij vergelijken met een dolfijn die met zijn staart in het water in staat is om boven het water te blijven staan. Het gevolg is dat er water gaat stromen en dat via vrijving weer bewegingsenergie verliest.jkien schreef: ↑do 30 dec 2021, 22:17 Waar het me hier om gaat is dat er een neerwaartse kracht op de elektronen wordt uitgeoefend zonder dat er aanvankelijk een opwaartse kracht op de elektronen tegenover staat (als de pijp en de retourleiding weerstandsloos zijn). Dan gaan alle vrije elektronen in de pijp omlaag versnellen, wegens F=ma, tot er eventueel een evenwichtssnelheid bereikt wordt, de verticale driftsnelheid van de elektronen. De magneet gaat mee omlaag tot hij de bodem van de pijp bereikt.
als je een supergeleidend metaal zou hebben en daar die magneet door zou laten zakken dan krijg je denk ik een steeds groter wordende kringstroom om het gewicht van die magneet te kunnen blijven tillen.