HansH schreef: ↑wo 09 jul 2025, 09:00
het is niet alleen het coordinatenkader, maar ook het feit dat ik dwing om de de versnellingsmeters op hun coordinaat te houden dus geen geodeet laten volgen. dan kan het volgens mij niet anders zijn dan dat de versnellingsmeters dan de zwaartekrachts versnelling aangeven. Zolang we het daar niet over eens zijn heeft verdere discussie over de uitkomsten weinig zin.
Ik lees dat alsof je denkt dat een versnellingsmeter (of gravimeter voor gravimetrie:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gravimetry) geen lokale versnelling meet, maar een zwaartekracht(sversnelling) die richting een verre zwaartekrachtsbron wijst.
Dit is dus
niet zo.
Ook uit latere racties blijkt dat jouw (hardnekkige) misvatting te zijn en het dus helemaal niet "allemaal al helder was" en nog niet. Je vraag wordt dan ook niet opgelost door deze misvatting. Maar zoals bijvoorbeeld in je reactie op punt 2 in je bericht van 10:17u:
"...de zwaartekrachtt sensoren zullen de richting waarnemen waaruit zowel licht als zwaartekracht vertrokken is..."
Dat klopt simpelweg niet.
Installeer a.u.b. gewoon een accelerometer app op je smartphone en leg het horizontaal neer en zie het zelf!
Een 9,8 m/s² valversnelling op Aarde. Maar ook in een ruimteschip, the Death Star of gewoon een versnellend referentiestelsel zal er alleen een lokale versnelling gemeten worden. Nooit een krachtvector richting een zwaartekrachtbron op afstand.
Wederom is dat wat niet klopt in je plaatjes; de zin onder die vector "waarde zwaartekracht sensor op vaste positie". (En die omloopbanen kloppen onder niet, die bewegen (niet-instaan) mee. In werkelijkheid heeft het zonnestelsel als geheel een peculiar velocity door de Melkweg en de Melkweg weer door de kosmos, maar goed.)
Een exacte berekening voor een dubbelster vereist relativistische correcties net als voor de periheliumprecessie van de baan van Mercurius. Ik neem aan dat vijf daar op doelt. Maar een Aether is niet nodig voor je "probleem" evenals frame-dragging en paralleltransport; veel te geavanceerd op dit moment en voor de vragen van HansH in dit topic.
Mijn inziens en zover ik kan inschatten, is dat de denkfout over dat een versnellingsmeter of gravimeter geen Newtoniaanse zwaartekracht, zoals in zij gravitatiewet, kan meten datgene is wat je in verwarring brengt.
Ik weet verder niet wat ik nog zou kunnen zeggen om dat duidelijker te maken. Hopelijk helpt dit alsnog om het te laten vallen.