Fujaro
Artikelen: 0

Re: We hebben onze principes prijsgegeven

Laten we wel wezen, alles wat jij hier schrijft betreft het handelen van de Rooms-Katholieke kerk. Jij weet heus wel dat elk punt waarop Galileo veroordeeld werd niets had te maken met de christelijke leer die uit de bijbel tot ons spreekt. Vervolgens moet er elke weer op worden gewezen dat de manier waarop met 'querulanten' werd omgegaan usance was in die tijd en niet een typisch stijlkenmerk was van de wijze waarop de Kerk zich van tegenstanders ontdeed.
Dat heb je goed gezien Hildebrand, ik heb het hier over het kerkelijk instituut en in mijn verhaal geef ik mi ook duidelijk aan welk verschijnsel ik veroordeel en maak ik onderscheid tussen rechten en rekkelijken in de leer. Ik keer mij in mijn verhaal tegen kerkelijke dogmatiek, niets meer niets minder. De opmerking die je hier maakt is altijd de vervolgstap in deze discussies: het instituut is niet de geloofsboodschap. De discussie die daarop volgt zal er een worden van sterk uitenlopende godsbeelden en sterk uiteenlopende religieuze waarheden. Zullen we die aangaan?
Daarnaast geef je zelf al half aan dat wetenschapsbeoefening voor een belangrijk deel gehuld was in een magisch jasje waarbij alchemie, sterrenwichelarij en andere, in onze ogen occulte zaken, werden bedreven die teruggrepen op voor-christelijke gebruiken en derhalve bestreden dienden te worden.
Klopt ook. Voordat er wetenschap was, was dat er allemaal. Voordat er wetenschap was, werd er flink geprutst. De grens is niet eens strak te trekken, zelfs Newton deed aan alchemie en ook hedentendage is pseudeowetenschap razend populair. Maar op basis van welke autoriteit of expertise zou de kerk zich als bestrijder moeten opwerpen? De kerk heeft zich ongegrond die autoriteit aangemeten. Nou is dat op zich niet erg, niemand begreep er nog veel van, maar op deze wankele basis mensen op de brandstapel kwakken gaat me veel te ver.
Skeptic by nature
Gabri

Over de AIDS-kwestie. Hoe veel waarde heeft de hulpverlening die door de kerk georganiseerd wordt als zij zelf de grootst verantwoordelijke is voor het grote aantal besmettingen? Een condoom en het probleem is opgelost. Ze kosten bijna niets en je redt er levens mee.
Dit vind ik een ongenuanceerde stellingname. Ook een beetje voorbaring.

Het is geen oplossing maar een bescheiden hulpmiddel om aids tegen te gaan.

Maar ik zet bij uitsluitend condoomgebruik ALLEEN mijn vraagtekens bij.

Genuanceerde reacties zijn hieronder te vinden (ondanks het behoudende signatuur van het blad)

Interview met Simon Rozendaal (Aids-kenner)

http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel2...21//kn2104b.htm

en:

http://www.kuleuven.ac.be/ck/2001/ck12-09-...jameskeenan.htm

Ik vind dat de aids-problematiek in Afrika onterecht in de schoenen van de RK te Rome geschoven wordt. Rome fungeert daarbij openlijk als zondebok.

Niet dat ik hun standpunt geheel onderschrijf. Maar er is iets voor te zeggen.

http://www.site.kifkif.be/forum/showthread.php?t=2501

en Rome heeft een eigen oplossing voor aids.

http://www.hookers.nl/archive/index.php/t-20951.html
Hildebrand

Ik keer mij in mijn verhaal tegen kerkelijke dogmatiek, niets meer niets minder. De opmerking die je hier maakt is altijd de vervolgstap in deze discussies: het instituut is niet de geloofsboodschap. De discussie die daarop volgt zal er een worden van sterk uitenlopende godsbeelden en sterk uiteenlopende religieuze waarheden. Zullen we die aangaan?
Jij zet alvast een lijn uit, prima.
Voordat er wetenschap was, werd er flink geprutst. De grens is niet eens strak te trekken, zelfs Newton deed aan alchemie en ook hedentendage is pseudeowetenschap razend populair. Maar op basis van welke autoriteit of expertise zou de kerk zich als bestrijder moeten opwerpen? De kerk heeft zich ongegrond die autoriteit aangemeten. Nou is dat op zich niet erg, niemand begreep er nog veel van, maar op deze wankele basis mensen op de brandstapel kwakken gaat me veel te ver.
Die autoriteit ontleende de Kerk aan de bijbel waarin valt te lezen dat Petrus door Jezus werd opgedragen een gemeenschap van gelovigen op te bouwen. Met die opdracht ging hij later ook naar Rome. Logischerwijs betekende dit dat de Kerk de verplichting had de geloofsleer (die inmiddels met enige niet-bijbelse toevoegingen was uitgebreid) te verdedigen tegen elke invloed die deze leer wilde ondergraven. Over de manier waarop dit kon gebeuren hoeft geen twijfel te bestaan: die was naar huidige maatstaven barbaars, zoals elke bestraffing in die tijd. Wetenschappers die hieraan ten slachtoffer vielen zijn echter op de vingers van een hand te tellen. Ik heb al eerder met nadruk gevraagd of mensen met voorbeelden konden komen, maar men komt niet verder dan Galileo en Bruno, en de laatste had duidelijk andere dingen op zijn kerfstok. Om daar een vijandschap van de Kerk jegens de wetenschap in het algemeen aan op te hangen, is misschien wat voorbarig.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Invictus

Gabriël schreef:Dit vind ik een ongenuanceerde stellingname. Ook een beetje voorbaring.

Maar ik zet bij uitsluitend condoomgebruik ALLEEN mijn vraagtekens bij.

*snip*

Ik vind dat de aids-problematiek in Afrika onterecht in de schoenen van de RK te Rome geschoven wordt. Rome fungeert daarbij openlijk als zondebok.

Niet dat ik hun standpunt geheel onderschrijf. Maar er is iets voor te zeggen.
  • Het condoom is inderdaad een bescheiden hulpmiddel; maar wel het best werkende hulpmiddel.
  • Niemand heeft het over uitsluitend condoomgebruik; informatie, medicatie, educatie etc. zijn zeker zo belangrijk.
  • Dé aids-problematiek wordt niet in de schoenen van Rome geschoven; Rome wordt het verwijt gemaakt dat ze als mega-organisatie moedwillig mensen kansen ontneemt.
  • Het neigt naar huigelarij om Rome als speciaal te bestempelen; voor grote delen van de christelijke wereld is[/]u Rome het christendom. Of gaan we de kaart spelen dat iedere christen in zijn eentje is zodat er eigenlijk niets over het christendom te zeggen valt?
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"
Invictus

Ik heb al eerder met nadruk gevraagd of mensen met voorbeelden konden komen
De lijst met boeken die 'op straffe god' niet verspreid mochten worden? Het verbod op sectie? De 'heilige oorlog' tegen de evolutiewetenschap? Het met de bijbel in de hand styamcelresearchers met de dood bedreigen?

Overigens heb ik ook al meerdere malen gevraagd om nou eens uiteen te zetten, aan de hand van voorbeelden, hoe de wetenschap is geboren uit de christelijke cultuur. Dat lukt ook nog niet echt.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"
qrnlk
Lorentziaan

Het advies om seksuele relaties te beperken tot monogame relaties tussen huwelijkspartners mag redelijke wijs als positief worden bezien. Zowel wegens gezondheidsredenen als ook voor de stabiliteit van de samenleving. Dit lijkt mij persoonlijk zelf-evident

Het probleem van de RK kerk is het vasthouden aan het idee dat sex alleen ter voorplanting mag dienen en dit idee is sterk verweven met het ideaal van een groot gezin (veel kinderen) die nog steeds wordt uitgedragen. Tegelijk houd het vast aan monogamie (wat tegenstrijdig is met grote gezinnen)

Idee: Als de RK kerk zou (kunnen) accepteren dat sex een prettige activiteit is voor huwelijks partners om samen van te genieten. Vervolgens de stap zouden kunnen maken dat keuzes over de gezinsgrote een persoonlijke afweging is van de partners zelf, met onderstreping van de verplichtingen van de ouders om binnen hun mogelijkheden voor elkaar en voor hun kinderen te zorgen, en dat het onverstandig (niet gods wil is) om meer kinderen te nemen dan je zou kunnen verzorgen.

In dat geval zou het zich erg snel uit deze discussie kunnen terugtrekken zonder veel gezichtsverlies en toch haar (grotere) morele maatstaaf (sex alleen binnen het huwelijk) kunnen blijven hanteren. Geheel zonder een knieval te doen door condoom gebruik -- lees in deze context: immoraliteit -- aan te moedigen.

Als bonus zal het een enorme bijdrage leveren aan het probleem van de bevolkingsgroei, het bestrijden van armoede en honger in de wereld.

het is maar en ideetje.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Invictus

Het advies om seksuele relaties te beperken tot monogame relaties tussen huwelijkspartners mag redelijke wijs als positief worden bezien. Zowel wegens gezondheidsredenen als ook voor de stabiliteit van de samenleving. Dit lijkt mij persoonlijk zelf-evident
In jouw wereldbeeld miscchien; absoluut onzinnig om bovenstaande statement door te trekken op de algehele gang van zaken laat staan op de realiteit. Google-tip: bonobo.
Idee:
Inderdaad maar een ideetje; ook nog eens eentje gebaseerd op een vrij onnozel (imo) idee van 'immoraliteit' gekoppeld aan het inperken van de persoonlijke vrijheid (rode draad). Hoe kan een organisatie die het niet eens voorelkaar krijgt om hun eigen personeelsleden 'vroom' te houden miljoenen mensen 'in het gelid' krijgen? Meer hel en verdoemenis zoals bij de protestanten? (Alsof het op Urk lekker zedenloos gaat.) Waarom niet de mensen hun vrijheid geven om zichzelf te beschermen ongeacht de levenstijl de zij zelf er op na willen houden?

Als al het geld wat de RK-kerk (en hun achterban) gebruikt in anti-condoom/pro-bijbel campagnes zou worden omgezet in condooms zouden niet alleen de zieltjes gered worden maar ook levens.
Als bonus zal het een enorme bijdrage leveren aan het probleem van de bevolkingsgroei, het bestrijden van armoede en honger in de wereld.
Nou wordt ik wel eens beticht van simplisme, maar de ingekookte kijk die jij op de wereldproblematiek moet hebben slaat werkelijk alles. Of het is megalomanie; hoe dan ook zou ik je willen adviseren om iets langer over deze grote themas te filosoferen.
Hildebrand

Hildebrand schreef:Ik heb al eerder met nadruk gevraagd of mensen met voorbeelden konden komen
De lijst met boeken die 'op straffe god' niet verspreid mochten worden? Het verbod op sectie? De 'heilige oorlog' tegen de evolutiewetenschap? Het met de bijbel in de hand styamcelresearchers met de dood bedreigen?

Overigens heb ik ook al meerdere malen gevraagd om nou eens uiteen te zetten, aan de hand van voorbeelden, hoe de wetenschap is geboren uit de christelijke cultuur. Dat lukt ook nog niet echt.
De voorbeelden die ik zou willen zien betreft wetenschappers die gevierendeeld, opgehangen of verbrand zijn omwille van hun denkbeelden. Van een weten we het (Bruno, wiens wetenschappelijke overtuigingen trouwens veel met hermetische onzin samenhingen). Weet jij nog anderen?

De zuivere wetenschap, ontlast van allerlei voor-christelijke elementen die reeds genoemd zijn, werd door het christendom gestimuleerd DOORDAT het occulte element er vanaf werd gesneden. Jij generaliseert door de RK kerk als DE vertegenwoordiger van het christendom te zien. Foute opvatting.

Mensen die tegenwoordig met de bijbel in de hand stamcelonderzoekers met de dood bedreigen zijn geen christenen maar religieuze fanatici die nog maar eens goed die bijbel erop na moeten lezen.
Invictus

De voorbeelden die ik zou willen zien betreft wetenschappers die gevierendeeld, opgehangen of verbrand zijn omwille van hun denkbeelden. Van een weten we het (Bruno). Weet jij nog anderen?
Ik wist niet dat je verzoek om voorbeelden beperkt was tot mensen die daadwerkelijk vermoord zijn. Excuses maar persoonlijk vind ik de verstikte en vermoorde ideeen intressanter.
De zuivere wetenschap, ontlast van allerlei voor-christelijke elementen die reeds genoemd zijn, werd door het christendom gestimuleerd DOORDAT het occulte element er vanaf werd gesneden. Jij generaliseert door de RK kerk als DE vertegenwoordiger van het christendom te zien. Foute opvatting.
Grappig dat in dat occulte juist de reuzen bezig waren waar wij als dwergen alleen maar tegen op kunnen kijken. Ook moet je niet vergeten dat de dingen die we nu schijnbaar als zuivere wetenschap moeten duiden veelal ook tot die verboden occulte dingen behoorden. (Sectie, evolutie, metaalurgie etc.)

Overigens zie de RK-kerk niet als 'de' vertegenwoordiger van het christendom maar zeker als een der belangrijkste en machtigste. Gaarne (historische) pointers waar en waarom ik dat verkeerd zie.
Mensen die tegenwoordig met de bijbel in de hand stamcelonderzoekers met de dood bedreigen zijn geen christenen maar religieuze fanatici die nog maar eens goed die bijbel erop na moeten lezen.
'poteeto, potaato' Wie ben jij die mag bepalen wie een christen is? Wie ben jij om te bepalen wie het christendom op de juiste manier beleefd? Spirituele megalomanie?
Fujaro

Die autoriteit ontleende de Kerk aan de bijbel waarin valt te lezen dat Petrus door Jezus werd opgedragen een gemeenschap van gelovigen op te bouwen. Met die opdracht ging hij later ook naar Rome. Logischerwijs betekende dit dat de Kerk de verplichting had de geloofsleer (die inmiddels met enige niet-bijbelse toevoegingen was uitgebreid) te verdedigen tegen elke invloed die deze leer wilde ondergraven. Over de manier waarop dit kon gebeuren hoeft geen twijfel te bestaan: die was naar huidige maatstaven barbaars, zoals elke bestraffing in die tijd. Wetenschappers die hieraan ten slachtoffer vielen zijn echter op de vingers van een hand te tellen. Ik heb al eerder met nadruk gevraagd of mensen met voorbeelden konden komen, maar men komt niet verder dan Galileo en Bruno, en de laatste had duidelijk andere dingen op zijn kerfstok. Om daar een vijandschap van de Kerk jegens de wetenschap in het algemeen aan op te hangen, is misschien wat voorbarig.
Als je m'n verhaal goed hebt gelezen zul je begrijpen dat met kerk in die tegenstelling alleen het strikt dogmatische deel wordt bedoeld.

Autoriteit ontlenen aan een boek op basis van de inhoud van een boek, is zonder bronnenstudie naïef te noemen. Dat betekent dat je na het lezen van de boeken van Rien Poortvliet of Pinkeltje concludeert dat er kabouters bestaan. Onafhankelijke bronnenstudies laten zien dat er geen enkele basis is voor zo'n autoriteit in de heilige schrift gezien de samenstelling, herkomst en samenhang in de onderdelen van de schrift. De eenheid in de leer en de geschriften, voor zover we oover eenheid kunnen spreken, is pas eeuwen na Petrus in de geschriften aangebracht toen kerk en staat een verbond sloten. Kennelijk heb je eea gemist.

Die 'gemeenschap van gelovigen' waarover je spreekt, is ontaard in een totalitair machtstelsel met sterke repressieve gedragingen, zoals de inquisitie. Dat kun je niet even goedpraten met een recht op 'intellectuele zelfverdediging' . De verplichting waar jij over spreekt is een zelfopgelegde verplichting, een cirkelredenering van de vorm:

regel 1: de bijbel is de waarheid, gelovigen moeten haar verdedigen

regel 2: wanneer er onjuistheden in de bijbel staan, geldt regel 1.

Juist dit gebrek aan logica en rationele hygiëne is de basis van conflicten en repressie.

Een belangrijke reden waarom er weinig wetenschappers na Galileo daadwerkelijk werden vervolgd is, dat de kerkelijke repressie uitermate effectief was. Maatschappelijk gezien had Galileo namelijk het pleit verloren (moest zijn idee intrekken, werd schuldig bevonden aan ketterij en was vervolgens onder huisarrest tot zijn dood) en andere wetenschappers waagden het de daaropvolgende decennia niet om zijn weg te volgen. Liever bogen ze waar nodig hun ideeën bij of plaatsten god prominent in hun theorie (zie Descartes e.a.). Pas met Kant wordt duidelijk dat de rek uit deze constructie is.

Een andere reden is dat de scheiding tussen wetenschap en andere disciplines (met name wijsgerige en medische) niet zo duidelijk was als tegenwoordig. Het is pas achteraf dat wetenschap haar onafhankelijke plaats heeft kunnen innemen. Om te bepalen wie belemmerd werden in hun wetenschappelijk werk moet je daarom breder kijken dan naar wetenschappers. Zie ook de lijst. Giordano Bruno hing een heliocentrisch pantheïstisch wereldbeeld aan, de exacte grond van zijn veroordeling is onbekend omdat de stukken verloren zijn gegaan.

Een laatste reden is dat de scheiding tussen wetenschap en kerk ook niet scherp was in het conflict als wel wordt verondersteld. Het was meer een conflict tussen een rekkelijke een strikte interpretatie van de schrift met wetenschappers en geestelijken in beide kampen en Galileo als klokkenluider. In essentie stond de waarde van emprisch onderzoek tegenover de waarde van de schrift. Het pleit viel pas langzaamaan in het voordeel van empirisch onderzoek uit door het succes van de ontdekkingen die werden gedaan. Pas achteraf en geleidelijk won de wetenschap het pleit over de waarde van empirisch onderzoek.

Achteraf zeggen dat religie in harmonie was met wetenschap is een overduidelijk geval van religieus bevooroordeeld revisionisme. In 1784 publiceerde Jacques Mallet du Pan een nieuwe rechtvaardiging voor de veroordeling van Galileo door de inquisitie. Galileo zou veroordeeld zijn omdat hij een slechte theoloog was, niet omdat hij een goede wetenschapper was. In apologetische kringen heeft deze interpretatie voeding gegeven aan de revisionistische versie van het gebeurde waaruit zou blijken dat religie en wetenschap prima samengaan. Een visie die ook nu nog in dit forum doorklinkt.
Skeptic by nature
qrnlk
Lorentziaan

Het was maar een ideetje. Ik probeerde me een oplossing voor te stellen die pragmatisch gezien zou kunnen werken waarbij er een win-win situatie zou ontstaan.
Hoe kan een organisatie die het niet eens voorelkaar krijgt om hun eigen personeelsleden 'vroom' te houden miljoenen mensen 'in het gelid' krijgen? Meer hel en verdoemenis zoals bij de protestanten? (Alsof het op Urk lekker zedenloos gaat.)
Goed punt. Echter, als de adviezen van deze organisatie toch niet worden opgevolgd, wat maakt het dan uit wat die adviezen zijn? Als "onthouden" niet wordt opgevolgd waarom zouden we dan moeten verwachten dat "condoom gebruiken" wel zou worden opgevolgd?

Wat dat betreft lijkt mij het probleem van verkrachtingen in Afrika een grotere factor dan condoom gebruik.

Daarnaast is Aids wel een heel bijzondere ziekte: In de westerse landen raakt het slechts een heel klein deel van de bevolking, voornamelijk mensen die risicovol gedrag vertonen (drugs, veel wisselend seksueel contact) terwijl het in Afrika vrijwel zonder onderscheid te werk gaat. We kennen geen andere ziekte die zo verschillende reageert op bevolkingsgroepen.

Zou wellicht jaren van honger/eenzijdevoeding, slechte hygiene kunnen meespelen? Dit en andere factoren kenmerken zich door dat ze hetzelfde effect hebben als langdurig drugsgebruik.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Invictus

gmlk schreef:Goed punt. Echter, als de adviezen van deze organisatie toch niet worden opgevolgd, wat maakt het dan uit wat die adviezen zijn? Als "onthouden" niet wordt opgevolgd waarom zouden we dan moeten verwachten dat "condoom gebruiken" wel zou worden opgevolgd?

Wat dat betreft lijkt mij het probleem van verkrachtingen in Afrika een grotere factor dan condoom gebruik.
Het dictaat van Rome heeft ook niet zoveel effect op de potentiele gebruiker van het condoom maar op de potentiele verspreider daarvan.
Daarnaast is Aids wel een heel bijzondere ziekte: In de westerse landen raakt het slechts een heel klein deel van de bevolking, voornamelijk mensen die risicovol gedrag vertonen (drugs, veel wisselend seksueel contact) terwijl het in Afrika vrijwel zonder onderscheid te werk gaat. We kennen geen andere ziekte die zo verschillende reageert op bevolkingsgroepen.

Zou wellicht jaren van honger/eenzijdevoeding, slechte hygiene kunnen meespelen? Dit en andere factoren kenmerken zich door dat ze hetzelfde effect hebben als langdurig drugsgebruik.
Is dit serieus bedoelt?
qrnlk
Lorentziaan

Als er op de kaart geen rivier staat aangegeven maar je ziet hem wel voor je dan moet je de werkelijkheid die je waarneemt geloven en niet de kaart. Dan pas je de kaart aan en maakt hem beter.

Beschouw echter dit: Iemand die denkt dat blauwe lijnen op de kaart rivieren aangeeft, terwijl als ze aankomen het een verharde weg is heeft een interpretatie fout gemaakt. De kaart is wel goed, maar de interpretatie is fout. Je veranderd je interpretatie en gaat verder.

Als je deze twee stappen herhaald dan kom je uiteindelijk met een redelijke correcte kaart uit.

Natuurlijk wordt elke kaart voor bepaald doel gemaakt. Je hebt niets aan een kaart van europa als je midden op de ocean zit... Je hebt niets aan een wegenkaart als je moet vliegen. etc.

mbt aids: Ja, dat is serieus bedoeld. In Afrika zijn vrijwel even veel mannen als vrouwen besmet door alle lagen van de bevolking. Het is een vreselijke ramp die zich daar voltrekt.

Dit is niet het geval in de westerse landen waar minder dan 1% van de mensen het hebben, en dan ook nog eens voornamelijk mannen.

(zie the nation (oud artikel, maar er is niet veel veranderd))

albert davinci

Dit vind ik een ongenuanceerde stellingname. Ook een beetje voorbaring.  

Bescheiden :) :D

Het is heel simpel. Het HIV-virus is groter dan de poriën van het rubber van het condoom en houdt dan ook effectief 100,0% van het virus tegen.

Als iedereen die niet 100% zeker weet dat hij/zij en zijn/haar partner HIV-negatief zijn gewoon dat stukje rubber gebruikt dan raakt niemand meer besmet met het HIV-virus door sex.

Ik wil nog eventjes iedereen herinneren aan het feit dat het Vaticaan zo'n 1-2 jaar geleden nog durfde te beweren dat het HIV-virus doorheen het rubber zou kunnen. :) :) :) ;) :) :) :) :)

Helaas zijn er simpele zieltjes die niet goed opgeleid zijn en dit soort onzin geloven en verspreiden.
Van een weten we het (Bruno, wiens wetenschappelijke overtuigingen trouwens veel met hermetische onzin samenhingen).
Hildebrand, dit is al de 2de keer dat jij de stelling inneemt dat Bruno hermetische onzin heeft verkondigd.

Ik heb jou al eerder gevraagd om dat te onderbouwen met argumenten.

Zolang je dat niet kan zullen we maar zeker met zijn allen aannemen dat alles wat hij verkondigde wetenschappelijk was en dat zijn theorieën gewoon niet in het straatje van het Vaticaan paste wat resulteerde in machtsmisbruik van het Vaticaan. Thanks god dat het Vaticaan vandaag de dag in de Westerse wereld niet meer serieus wordt genomen.
Hildebrand

Als je m'n verhaal goed hebt gelezen zul je begrijpen dat met kerk in die tegenstelling alleen het strikt dogmatische deel wordt bedoeld.

Dat is waar.

Autoriteit ontlenen aan een boek op basis van de inhoud van een boek, is zonder bronnenstudie naïef te noemen. Dat betekent dat je na het lezen van de boeken van Rien Poortvliet of Pinkeltje concludeert dat er kabouters bestaan. Onafhankelijke bronnenstudies laten zien dat er geen enkele basis is voor zo'n autoriteit in de heilige schrift gezien de samenstelling, herkomst en samenhang in de onderdelen van de schrift. De eenheid in de leer en de geschriften, voor zover we oover eenheid kunnen spreken, is pas eeuwen na Petrus in de geschriften aangebracht toen kerk en staat een verbond sloten. Kennelijk heb je eea gemist.

Nee, dat heb ik niet gemist. Ik vraag me echter af of de conclusies op grond van de door jouw bedoelde onderzoeken zwart op wit uitsluitsel hebben gegeven dat jouw bewering juist is. Dat is, dat wat wij in de bijbel lezen (laten we ons beperken tot het Nieuwe Testament) weinig meer is dan een verzinsel, een constructie.

Wat mijns inziens telkens weer blijkt is dat men bewijsvoering, die niet sluitend is, prefereert boven het besef van goede wil, en het ontbreken van kwade wil, dat ons uit het evangelie tegemoet treedt. Is daar iets in te vinden dat aanzet tot overheersing, haat, ongeluk, verdriet, pessimisme? Wordt er een bepaalde kaste in het leven geroepen die bijzondere materiele voorrechten geniet? Is er de notie dat het navolgen van het evangelie mensen dom houdt? Op alle vragen dient het antwoord ontkennend te zijn. Het gaat om de intentie die erachter zit welke zwaarder moet wegen in het beschouwen van bedoelde teksten dan veronderstelling op basis van onzekere uitkomsten van onderzoek. Het kan n.m.l. ook allemaal waar zijn.

Fujaro schreef:Die 'gemeenschap van gelovigen' waarover je spreekt, is ontaard in een totalitair machtstelsel met sterke repressieve gedragingen, zoals de inquisitie. Dat kun je niet even goedpraten met een recht op 'intellectuele zelfverdediging' . De verplichting waar jij over spreekt is een zelfopgelegde verplichting, een cirkelredenering van de vorm:

regel 1: de bijbel is de waarheid, gelovigen moeten haar verdedigen

regel 2: wanneer er onjuistheden in de bijbel staan, geldt regel 1.

Juist dit gebrek aan logica en rationele hygiëne is de basis van conflicten en repressie.

Hee, ga je nu opeens weer generaliseren? Die 'gemeenschap van gelovigen' is groter dan het totalitaire machtstelsel van die RK kerk. Het noemen van de Inquisitie bevestigd dit alleen maar.

regel 1: degenen die geloven dat de bijbel op een waarheid berust, verdedigen haar omwille van die waarheid en de implicaties die het niet verdedigen ervan voor de mensheid zou hebben. Hoe raar het ook mag klinken gezien de feiten (?) genoemd, betreft het hier een (soms zwaar gedeformeerde) vorm van naastenliefde.

regel 2: indien sommigen veronderstellen dat er onjuistheden in de bijbel staan, kunnen anderen die daar niet van overtuigd zijn, rustig in de bijbel blijven geloven. Wanneer men dit niet doet, doet men hetzelfde als de gelovige wiens opvattingen men bestrijdt. Want aan veronderstellingen kan men immers niets ophangen? Kiest men dan vervolgens voor hoop of voor negatie.

Een belangrijke reden waarom er weinig wetenschappers na Galileo daadwerkelijk werden vervolgd is, dat de kerkelijke repressie uitermate effectief was. Maatschappelijk gezien had Galileo namelijk het pleit verloren (moest zijn idee intrekken, werd schuldig bevonden aan ketterij en was vervolgens onder huisarrest tot zijn dood) en andere wetenschappers waagden het de daaropvolgende decennia niet om zijn weg te volgen. Liever bogen ze waar nodig hun ideeën bij of plaatsten god prominent in hun theorie (zie Descartes e.a.). Pas met Kant wordt duidelijk dat de rek uit deze constructie is.

Het zou interessant zijn om te weten welke wetenschappers hier nu precies mee worden bedoelt. Ik denk ook dat als dit werkelijk waar is, dit vooral in die landen het geval moet zijn geweest waar de RK kerk grote invloed had. Geldt dit ook voor wetenschappers die in gebieden leefden waar de Reformatie het Roomse verleden probeerden weg te vagen? Descartes heeft zijn bekendste werken in Amsterdam laten drukken waar hem, volgens mij, geen strobreed in de weg werd gelegd.

Een andere reden is dat de scheiding tussen wetenschap en andere disciplines (met name wijsgerige en medische) niet zo duidelijk was als tegenwoordig. Het is pas achteraf dat wetenschap haar onafhankelijke plaats heeft kunnen innemen. Om te bepalen wie belemmerd werden in hun wetenschappelijk werk moet je daarom breder kijken dan naar wetenschappers. Zie ook de lijst. Giordano Bruno hing een heliocentrisch pantheïstisch wereldbeeld aan, de exacte grond van zijn veroordeling is onbekend omdat de stukken verloren zijn gegaan.

Mja, volgens mij probeer je hier het geringe aantal vervolgde zuivere wetenschappers enigszins te vergoeilijken door te stellen dat zuivere wetenschap en de meer occulte denkbeelden nogal met elkaar vervlochten waren. Dat werd al genoemd. Wat betreft Bruno:

(Skepter 13 (1), maart 2000)

Het pauselijke jubeljaar leidt uiteraard tot ongelovige tegenreacties, en een van de hoogtepunten was de herdenking op 20 februari van de terechtstelling van de dominicaner monnik Giordano Bruno. Een slachtoffer van de kerkelijke onverdraagzaamheid, dat moge duidelijk zijn, en die dagen liepen vertegenwoordigers van antiklerikale organisaties in plechtige processie de route naar de plek waar hij de brandstapel besteeg.

Bruno stierf als martelaar van de vrijheid - en de wetenschap, zo menen velen. Hij verkondigde immers dat het heelal oneindig is, dat er meer zonnestelsels zijn en vele, wie weet ontelbare bewoonde planeten. Bruno de revolutionaire kosmoloog? Het beeld keert regelmatig terug, maar is niet meer dan een mythe.

De processtukken zijn helaas verloren gegaan, en de herinneringen en samenvattingen die resteren zijn heel onbevredigend. Bovenstaande 'wetenschappelijke' beweringen zijn daar met enige goede wil in terug te vinden, maar ook dat hij beweerd zou hebben dat de sterren engelen zijn, dat de aarde een levend wezen is en dat het christendom het machtige magische symbool van het kruis gestolen zou hebben van de oude Egyptenaren.

Bruno was geen wetenschapper. Zijn denkwereld stond nog mijlenver af van die van Galilei, die bijna een eeuw later voor de Inquisitie moest verschijnen. In tegenstelling tot Galilei stond hij helemaal niet terecht voor wetenschappelijke, rationeel te verdedigen opvattingen, en de achterliggende vraag was ook niet hoe de kerk met de resultaten van rationeel denken om dient te gaan. Bruno's kosmos was de magische kosmos der hermetische filosofie, een waarin filosofie en theologie onlosmakelijk met elkaar verbonden waren; nog veel inniger dan in het katholicisme van die dagen. Als zijn kosmologische opvattingen ter sprake zijn gekomen (en deskundigen achten dat eerlijk gezegd niet waarschijnlijk) dan was dat omdat hij ze op basis van zijn persoonlijke theologie ontwikkeld had en ze al even onomstotelijk achtte. Bruno is, aldus Frances Yates in haar boek Giordano Bruno and the Hermetic Tradition (1964), 'werkelijk de laatste persoon die je als vertegenwoordiger kunt nemen van de scheiding tussen filosofie en theologie.'

Maar blijkbaar hebben ongelovigen ook martelaren nodig. (NRC Handelsblad, 23 februari) (mh)

Een laatste reden is dat de scheiding tussen wetenschap en kerk ook niet scherp was in het conflict als wel wordt verondersteld. Het was meer een conflict tussen een rekkelijke een strikte interpretatie van de schrift met wetenschappers en geestelijken in beide kampen en Galileo als klokkenluider. In essentie stond de waarde van emprisch onderzoek tegenover de waarde van de schrift. Het pleit viel pas langzaamaan in het voordeel van empirisch onderzoek uit door het succes van de ontdekkingen die werden gedaan. Pas achteraf en geleidelijk won de wetenschap het pleit over de waarde van empirisch onderzoek.

Het had in wezen niets met de inhoud van de bijbel te maken daar deze door empirisch onderzoek onaangetast bleef. Het waren o.a. denkbeelden die terug te voeren zijn op Aristoteles (geocentrisme) die door de RK kerk in haar officiele leer waren verwerkt die aanleiding voor conflict gaven.

Achteraf zeggen dat religie in harmonie was met wetenschap is een overduidelijk geval van religieus bevooroordeeld revisionisme. In 1784 publiceerde Jacques Mallet du Pan een nieuwe rechtvaardiging voor de veroordeling van Galileo door de inquisitie. Galileo zou veroordeeld zijn omdat hij een slechte theoloog was, niet omdat hij een goede wetenschapper was. In apologetische kringen heeft deze interpretatie voeding gegeven aan de revisionistische versie van het gebeurde waaruit zou blijken dat religie en wetenschap prima samengaan. Een visie die ook nu nog in dit forum doorklinkt.

Niet opnieuw gaan generaliseren. Wat zijn de feiten...

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”