PeterPan
Artikelen: 0

Re: Klassieke muziek, waarom vindt iedereen dat saai?

317070 schreef:Maar dat is slechts 1 kant van muziek, muziek kan aanzetten tot denken, maar ook tot voelen, bewegen, meemusiceren, ...

Popmuziek moet het volgens mij dan ook hebben van die laatste twee. Klassieke muziek heeft die (grotendeels) niet.
Meelallen en inhaken horen niet bij klassiek. Dat klopt. Goeie genade zeg, houden zo.
Voorgaande link was van Bach, een Fuga (?????). Vele emoties, maar ergens zo intens als grofweg hier? Of vind je van wel? Ik kan je garanderen dat hij dit weekend op het folkfestival dranouter heel veel beweging, gevoel en medemuzikanten in het publiek had ;)
Vervelende muziek. Dat geld voor folk in het algemeen. (Mijn mening).

Die intensiteit komt beter tot uitdrukking in de fado.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
317070

Meelallen en inhaken horen niet bij klassiek. Dat klopt. Goeie genade zeg, houden zo.
Tuurlijk niet, maar je mag muziek in zijn totaliteit dan ook niet vernauwen tot de facetten waarin klassieke muziek sterk staat. Het is dan wel logisch dat klassieke muziek er als 'beste' uitkomt of dat popmuziek gereduceerd wordt tot een subgenre in de klassieke muziek.

Over die instrumentatie: neem bijvoorbeeld daft punk: een stem met een gitaarachtig geluid, een nieuw instrument/geluid, en zo heb je in de popmuziek talloze geluiden die tot instrumenten verheven worden, wat een veel groter instrumentatie geeft dan de klassieke muziek.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
mulimans

Iedereen? Valt bijzonder mee hoor. Ik vind popmuziek over het algemeen juist saai, door de in verhouding tot klassieke muziek robotachtige manier van spelen, dus niet eens vanwege de muziek zelf. Muziek in een dwangbuis, noem ik het wel eens spottend, of nog wat respectlozer uitgerukt: machinemuziek, robotmuziek.
enrico

Iedereen vindt klassiek saai?

Hoe kom je daarbij? Er zijn in mijn ogen geweldige klassieke stukken, evenals geweldige meesterwerkjes in de popmuziek. Je moet gewoon op zoek gaan naar muzikanten met authenticiteit, virtuositeit, vakmanschap etc....... Die zijn er genoeg, volgens mij (in heel erg veel stijlen).

De popmuziek heeft als nadeel dat er erg veel bagger op de radio wordt gedraaid, want dat verkoopt. Als je verder kijkt dan dat, ontdek je heel erg veel moois :-D

Vr.Gr. Enrico
Danthaman

Ach, in de tijd van de klassieke componisten werd er vast ook heel veel bagger geschreven alleen is deze er door de tijd uitgefilterd. Over een jaartje of honderd zullen er heus nog mensen naar de Beatles luisteren maar maar weinigen zullen nog weten wie Frans Bauer ooit was...
"Alles is simpel"
enrico

Juist :eusa_whistle:

Enrico
mulimans

Om in te gaan op de topicvraag:

Volgens mij bestaat die 'mening' alleen uit vooroordelen. Ik ken een jongen die boort zijn hele leven als de klassieke muziek de grond in. Laatst liet ik hem iets horen, en hij zei: "Hé, dat is prechtig, van wie is het?"

Ik zei: "Chopin"

En daar stond hij met zijn mond vol tanden
Precies. Maar zelfs onder de mensen die klassieke muziek wel mooi vinden heersen er volop vooroordelen, simpelweg omdat ze van klassieke muziek slechts een zeer zeer zeer beperkt deel hebben beluisterd en met een beetje pech ook alleen de slechte versies/uitvoeringen. Ik kom bijvoorbeeld zoveel mensen tegen die zeggen erg van klassieke muziek te houden en dan direct over Mozart beginnen (met in hun hoofd de aanhef van het eerste deel van de serenade "Eine Kleine Nachtmusik") en werkelijk denken dat de klassieke muziek daarmee wel zo'n beetje ophoudt.

Die mensen verwijs ik dan altijd graag door naar deze site:

www.muziekstromen.nl

waar je in een oogoplsag al een wat vollediger beeld krijgt van wat er zoal onder klassieke muziek valt, en als je doorklikt kun je ook nog gratis luisteren.
DePurpereWolf

Ik heb het onderwerp niet gevolgd, dus het spijt me als dit al gepost is:

Saaie klassieke muziek:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
mulimans

Naar aanleiding van laatste post hier de originelen:

- Vivaldi, "Zomer" uit "de vier jaargetijden" deel 3 (Presto):

http://www.muziekstromen.nl/vivaldi/index.php?work=quasta2

- van Beethoven, Pianosonate nr. 14, op. 27 deel 1 (Adagio Sostenuto):

http://www.muziekstromen.nl/beethoven/inde...p?work=piason14

- van Beethoven, Symfonie nr. 5 in c, op. 67 deel 1 (Allegro con brio):

http://www.muziekstromen.nl/beethoven/index.php?work=symf5

- J.S. Bach, Toccata en Fuga in d, BWV 565:

http://www.youtube.com/watch?v=Zd_oIFy1mxM
enrico

Kunnen we mischien het volgende stellen?

1. De klassieke muziek staat bol van de compositorische meesterwerkjes. Ook op het nivo van improvisatie konden Bach, Beethoven, en Mozart, etc... er wat van. Men teert daar nu nog steeds op.

2. In de popmuziek zien we exact detzelfde ontwikkelingen als bij punt 1. Bijkomende factor is echter het gevoelsmatige aspect, geleend van blues/soul artiesten.

3. Alle popmuziek komt voort uit klassiek, folk (volksmuziek), blues (met uitloper jazz), soul, etc....

4. De populaire muziek die op de radio wordt gedraaid vertroebelt onze blik. De bagger die daar te horen is dient voornamelijk commerciele doeleinden. Ik verwijs naar punt 1 en 2.

Vr.Gr. Enrico
1,2

Wie wordt er bedoelt als met op TV het heeft over de componist / musicus maler (ik ken de juiste schrijfwijze niet dus kan het niet vinden met google)?
anusthesist

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
mulimans

En hier kun je bijna al zijn werken beluisteren.

http://www.muziekstromen.nl/mahler/
1,2

mulimans schreef:En hier kun je bijna al zijn werken beluisteren.

http://www.muziekstromen.nl/mahler/

Beide bedankt!

Terug naar “Sciencetalk café”