Of de wereld deterministisch dan wel indeterministisch is, is mijns inziens interessant, maar eigenlijk bijkomstig vergeleken met het feit dat de speciale RT aantoont dat alle gebeurtenissen reeds en altijd vastliggen...
Hoe kan wanneer er geen systematisch oorzakelijk verband te vinden is in de optie van oorzakelijk indeterminisme (niet het begrip: voorspellend determinisme) de gebeurtenissen vastliggen?
Ik bedoel: je stelt mijn opmerking als interessant, maar bijkomstig, t.o.v. jouw stelling dat alles vast ligt in tijd.
Het lijkt me dat je twee dingen scheidt die niet van elkaar los te koppelen zijn.
En ik vraag: hoe kan je dit loskoppelen van elkaar?
Oorzakelijk determinisme zegt dat alles vast ligt. (filosofie: ontologisch argument: objectief gegeven en dus onveranderlijke van structuur hebbende)
Oorzakelijk indeterminisme zegt dat toeval wel bestaat en dus niet alles vast ligt.
Mijn vorige post maakte duidelijk dat er nog steeds geen wetenschappelijk uitsluitsel is (en dus verschillende visies).
Jij stelt jouw stelling voorop als de enige optie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Determinisme_(filosofie) Een formule die in principe verleden, heden en toekomst vastlegt en meteen ook 'opheft' overeenkomstig onder meer de relativiteitstheorie van Albert Einstein en het geloof van de fysici in de omkeerbaarheid van de verschijnselen en dus van de tijd.
Een en ander pleit tegen deze deterministische opvatting. Niet het minst het gevoel dat tijd onomkeerbaar is en dat we weinig of niets met zekerheid weten met betrekking tot de toekomst. Geen enkele natuurkundige wet is onomkeerbaarder dan de tweede wet van de thermodynamica: de entropiewet - in een gesloten systeem overgelaten aan zichzelf neemt de wanorde (chaos) toe. Ludwig Boltzmann introduceert in zijn benadering van de entropiewet bovendien een waarschijnlijkheidsbegrip wat in elk geval een non-deterministisch element is.