Waar gaat de olie dan naartoe ? Ik heb eens gelezen dat er totaal geen administratie wordt bijgehouden van de olie die al jaren wordt gewonnen in Irak. En twijfel over 9-11 ? Hoeveel procent van de mensen zouden daar nu aan twijfelen ? Ik ben echt benieuwd. Er zit toch op z'n minst een luchtje aan de hele zaak.Adpruys schreef:Ik heb juist het idee dat er grotere transparantie is over wat regeringen doen en hoe zij tot besluiten komen en er meer informatie te vinden is via de media en internet dan 10 of 20 jaar geleden. Niet alleen een toename van het aantal journalisten en newsmedia maar ook wetten, zoals de wet openbaarheid bestuur, hebben hiervoor gezorgd. Over de aanslagen van 11 september is geen enkele twijfel wie hier achter zaten Paul. En de olie uit Irak gaat niet naar de VS, al doet dit laatste niet ter zake.
Mijn positie is dat de opgebouwde dreiging zo effectief was dat Saddam bereid was tot verregaande concessies mbt WMD en olie. Een oorlog was daarvoor helemaal niet nodig. Juist Bush' idealisme was doorslaggevend. Een democratisch en kapitalistisch midden-oosten zou op termijn de beste garantie zijn voor vrede, het reduceren van de voedingsbodem voor terrorisme en een betrouwbare olievoorziening. Hij dacht dit door militair ingrijpen te bevorderen.
Bush' idealisme ? Daar heb ik lang niks over gehoord. Is leiderschap over de wereld een idealisme ? Hoe groot is dan het verschil tussen oosterse-, communistische- en westerse leiders ? Mij lijkt dit een verhaal vanuit een vrij eenzijdig standpunt. Maar stiekum hoop ik dat je gelijk hebt, want dan heb ik meer reden tot optimisme.