Dus krijg je weer tweedeling, ik ben beter dan jij, dus weinig kans op een vreedzame maatschappij.De een wilt graag een voorbeeld zijn voor andere. De ander wilt graag weten tot hoever hij/zij zich kan ontwikkelen. Of de ene wilt de 2e einstein worden. Men doet het dan ook niet alleen voor een beloning, maar het is ook een soort competitie. De een wilt de beste zijn in iets wat hij/zij graag doet.
Met modale norm bedoel ik uitstijgen boven een ander, nu qua inkomen en daaraan gerelateerde bezittingen en mogelijkheden. Als die wegvallen valt de grootste motivator weg. Je te onderscheiden, niet alleen in kennis maar ook in levensstandaard. Het genieten van de extra's waar je dus hard voor gewerkt hebt. Als iedereen in een BMW rijdt is het lang zo leuk niet meer om in een BMW te rijden, dus je haalt juist veel vreugde weg die mensen krijgen uit voldoening voor wat ze bereikt hebben in het leven. Zelfs iemand die minder kan presteren is nu blij met datgene wat hij bereikt heeft of desnoods voor gespaard heeft, dit geluk, deze beloning voor je inzet ontneem je mensen door ieder hetzelfde aan te bieden.Alhoewel ik hoogebegaafd ben en niet van nederlands afkomst,
maak ik ook spelfouten, foute zinnen en begrijp niet elk nederlands woord.
Modale norm?
Er zal altijd wel iemand zijn die zelfmoord pleegt vanwege een verloren liefde, of iemand pleegt een passiemoord. Moord zal altijd blijven bestaan.
Je vergeet er nog wel een paar, wat dacht je van moord en doodslag door religie? Oorlog tussen andersdenkenden? Dit is niet alleen maar gebaseerd op geld maar op geloofsovertuiging of manier van denken, en vanuit het opleggen van een andere cultuur. Dit voorkom je niet door geld uit te bannen. Hoe ga je dan om met terrorisme? En hoe komen wij op dat moment aan onze olie??? Als er niet meer aan verdiend wordt door de landen die ons die olie leveren? Of denk je soms dat culturen die onze cultuur haten die olie heel vriendelijk ons dan ter beschikking zullen stellen?
Heb je het idee dat kinderen nu niet leren wat goed en fout is? En wil je de opvoeding van kinderen uit handen van ouders gaan nemen? En begint elk fout gedrag altijd en alleen bij het kindje? Of denk je niet dat ook latere ervaringen iemands gedrag kunnen bepalen?We kunnen het misschien wel verminderen, bijvoorbeeld als we leerkrachten hebben op basisscholen die niet alleen weet hebben over wat ze moeten lesgeven, maar ook over psychiatrie.
Zodat de kindertjes al vroeg leren wat fout en goed is, wat oorzaak en gevolg is en hoe ze met bepaalde emoties om moeten gaan.
En welke tegenmaatregelen had je in gedachte in een wereld zonder geld?En over kleine overtreders als te hard rijden, of de eigenaar laat zijn hond op de stoep kakken, tja... dat zal ook nooit verdwijnen, ongeacht de tegenmaatregelen die je zal nemen.
Op dit moment kunnen robots nog bitter weinig. Wat dacht je van kantoren schoonmaken? De vuilophaaldienst? De plantsoenendienst? En zo zullen er vele werkzaamheden zijn die mensen niet uit passie zullen doen. Je kan natuurlijk fantaseren dat dit allemaal door robots gedaan kan worden, maar dat is slechts een fantasie en nog op geen enkele manier realiteit. Wie zet trouwens deze robots in elkaar? Als je zo veel beroep hierop moet doen zullen er ook veel zijn die hierin werkzaam moeten zijn.Wat voor "rot" klusjes zouden robots niet aan kunnen?
Ik geloof op een wereld zonder geld dat de technologie flinke stappen vooruit zal doen. En dus zullen de robots ook beter worden.
Maar geef ons een voorbeeld waarvan je denkt dat robots het niet zou aankunnen, misschien zie ik iets over het hoofd
Dus daarin is geen vrijheid? Je mag dus niet doen wat je wil doen? Dus een ander gaat dat voor je bepalen?Het zal natuurlijk een chaos worden als men zelf mag bepalen wanneer en wat ie wilt doen.
Stapt binnen bij een bedrijf en wilt gelijk aan de slag terwijl er geen plek is of zich niet heeft gekwalificeerd voor de functie. Daarom is een leidinggevende die voldoende ervaring heeft ook wel een goed idee.
Hoe geraakt die leidinggevende aan zijn voldoende ervaring? En hoe regel je dat er genoeg leidingevenden zullen zijn? En genoeg werkers die volgen?
Dus iemand die niet gekwalificeerd is voor een baan die hij graag zou willen, en minder leuke banen worden vervangen door robots. En wat nu als iemand niet meer kan dan dat wat nu door robots wordt gedaan? En daar dus ook geen zin in heeft? Die blijft thuis? En geniet van alle geneugten zonder zich hiervoor in te zetten? Dus de gemotiveerde en opgeleide mensen die doen het werk, en de rest profiteert alleen?Die kan roosters opstellen bijvoorbeeld en controleren of een persoon wel voldoende zich heeft gekwalificeerd voor een functie binnen de organisatie.
En tekorten in bepaalde minder geliefde beroepsgroepen, misschien dat we daar effe doorheen moeten bijten, maar ik geloof dat die er niet bestaan. Maar mocht dat toch gebeuren dan zullen we daar dan robots op inzetten.
En als dit iemand nu niet lukt om zich op te werken? Maar ook geen zin heeft in minder werk dat hij niet leuk vindt?Niks moet op een wereld zonder geld. Als iemand het vreselijk vindt om te doen wat een ander van je vraagt, dan kan hij/zij proberen zich zelf op te werken naar een hogere functie of begin een eigen zaak/hotel/organisatie/enz enz. Genoeg mogeljkheden.
Niks moet? Dus alles mag? Zoals boven al gesteld, dus het werkschuwe tuig kan vrijelijk profiteren van wat andere gemotiveerde mensen door werk realiseren? En hoe weet jij zo stellig dat die groep niet groter zal zijn dan die gemotiveerden?
Ben je op de hoogte van de tekorten onder vrijwilligers? En met jouw systeem wil je alleen nog maar met vrijwilligers werken? Lijkt me onwerkbaar. En hoe krijg je het kloppend zodat elk beroep dat nodig is om het systeem te laten draaien ingevuld wordt zonder dwang?Maar kijk eens naar vrijwilligerswerk, die krijgen als beloning een voldaan gevoel/trots en geen geld.
Hier spreek je jezelf tegen, eerder stelde je dat niets moet en alles mag. Dus ieder kon ongeacht zijn inzet gebruik maken van alle faciliteiten, alles was immers gratis en voor iedereen beschikbaar?Ik denk niet dat volgers minder bereid zullen zijn te volgen. Willen ze dezelfde levenstijl, vrijheid en mooie toekomst voor hun kroost, dan lijkt het mij wel wijs om mij... pardon, een leider te volgen.
Hoezo word je er zelf dan beter van? Tweedeling is aan de orde van de dag. Mensen met motivatie knappen het werk op. Mensen met beperkte mogelijkheden hebben geen invulling, maar kunnen wel vrijelijk beschikken over alle goederen en diensten. Hoezo moet je dan iets doen om er beter van te worden? In welk opzicht beter? Kan het je nog schelen om meer te weten dan een ander als het resultaat en de kwaliteit van leven hetzelfde is? Misschien hou je wel ontzettend van tennis of sport en hou je je daar de hele dag mee bezig. Of je stort je op andere hobby's, werk is namelijk geen eerste behoefte van mensen.En als je er zelf beter van wordt, ga je dan niks met opgedane kennis doen of ga je het gebruiken voor een nog betere maatschappij?
De meeste mensen zitten inderdaad nu niet zo in elkaar. Omdat elke mens is opgegroeid met geld en alle verschrikkingen die erbij horen.
Welke verschrikkingen horen er dan volgens jou allemaal bij geld?
Dat de mens dan wel zo in elkaar zal zitten, door geld af te schaffen is op geen enkel steekhoudend argument gebaseerd. Licht dit eens toe met argumenten?Mocht de beslissing vallen dat er heden geen geld meer bestaat op de wereld, zullen we nog effe een of misschien zelfs twee generaties wachten tot de mens wel zo in elkaar zit.
Groet,
Kitty